Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

E-verkoopsite start na fraude garantiefonds

02 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De bekende Amerikaanse reis-website Expedia (http://www.expedia.com) heeft een soort eigen garantiefonds opgericht.

Het bedrijf zag zich tot deze opmerkelijke actie genoodzaakt door een sterke stijging van het aantal frauduleuze aankopen die de laatste maanden hebben plaatsgevonden. Naar verluidt reserveert het bedrijf een bedrag van vier- tot zes miljoen dollar voor dit speciale fonds.
Het probleem waar Expedia zich mee geconfronteerd ziet, is een gevolg van het feit dat de georganiseerde misdaad – in ieder geval in de Verenigde Staten – gebruik maakt van gestolen creditcards om digitale aankopen te doen. Ook worden steeds vaker door hackers achterhaalde gegevens over credit cards gebruikt om diensten of goederen af te nemen, zonder dat daadwerkelijk voor de geleverde producten wordt betaald.
Hoewel Expedia wel bekend heeft gemaakt dat de frauduleuze aankopen deel zouden uitmaken van georganiseerde acties, wil het bedrijf niet meer informatie vrijgeven dan dat de zaak in handen van de politie is gegeven. Ook benadrukt men dat de gestolen creditcard-gegevens niet afkomstig zijn van de site van Expedia zelf. Het bedrijf claimt dat de site nog altijd geheel veilig is. De maatregelen voor bijvoorbeeld ‘intrusion detection’ zijn echter wel flink uitgebreid.
Na de sterke groei die dit soort e-commercie sites de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, zien zij zich nu steeds meer geconfronteerd met de problemen waar ook hunbrick and mortar concurrenten onder gebukt gaan. Expedia heeft bijvoorbeeld met luchtvaartmaatschappijen de afspraak moeten maken dat het bedrijf in geval van fraude uit eigen zak de contante waarde van het frauduleus verkregen ticket vergoedt. Virtuele en traditionele winkels ontdekken zo langzamerhand dat het vaak meer voordeel biedt om samen te werken dan om elkaar te vuur en te zwaard te beconcurreren. Ook de fraudegevoeligheid van deze twee soorten van aanbieders van reisproducten begint nu steeds meer naar elkaar toe te kruipen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs