De bekende Amerikaanse reis-website Expedia (http://www.expedia.com) heeft een soort eigen garantiefonds opgericht.
Het bedrijf zag zich tot deze opmerkelijke actie genoodzaakt door een sterke stijging van het aantal frauduleuze aankopen die de laatste maanden hebben plaatsgevonden. Naar verluidt reserveert het bedrijf een bedrag van vier- tot zes miljoen dollar voor dit speciale fonds.
Het probleem waar Expedia zich mee geconfronteerd ziet, is een gevolg van het feit dat de georganiseerde misdaad – in ieder geval in de Verenigde Staten – gebruik maakt van gestolen creditcards om digitale aankopen te doen. Ook worden steeds vaker door hackers achterhaalde gegevens over credit cards gebruikt om diensten of goederen af te nemen, zonder dat daadwerkelijk voor de geleverde producten wordt betaald.
Hoewel Expedia wel bekend heeft gemaakt dat de frauduleuze aankopen deel zouden uitmaken van georganiseerde acties, wil het bedrijf niet meer informatie vrijgeven dan dat de zaak in handen van de politie is gegeven. Ook benadrukt men dat de gestolen creditcard-gegevens niet afkomstig zijn van de site van Expedia zelf. Het bedrijf claimt dat de site nog altijd geheel veilig is. De maatregelen voor bijvoorbeeld ‘intrusion detection’ zijn echter wel flink uitgebreid.
Na de sterke groei die dit soort e-commercie sites de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, zien zij zich nu steeds meer geconfronteerd met de problemen waar ook hunbrick and mortar concurrenten onder gebukt gaan. Expedia heeft bijvoorbeeld met luchtvaartmaatschappijen de afspraak moeten maken dat het bedrijf in geval van fraude uit eigen zak de contante waarde van het frauduleus verkregen ticket vergoedt. Virtuele en traditionele winkels ontdekken zo langzamerhand dat het vaak meer voordeel biedt om samen te werken dan om elkaar te vuur en te zwaard te beconcurreren. Ook de fraudegevoeligheid van deze twee soorten van aanbieders van reisproducten begint nu steeds meer naar elkaar toe te kruipen.