In de grafische industrie weet men er alles van: kleuren-management in een digitale wereld is niet eenvoudig. Ook bedrijven met e-commercie projecten komen nu tot de ontdekking dat de kleurstelling van de producten die zij via Internet willen verkopen zeer nauw luistert en om meer aandacht en technologie vraagt dan tot nu toe het geval was.
Het probleem zit ‘m in het feit dat de kleurstelling van een product op een webpagina – en dus op het beeldscherm van een online koper – aanzienlijk kan afwijken van de werkelijkheid. Hierdoor kunnen bij webshoppers met belangrijke teleurstellingen geconfronteerd worden, die tot het retourneren van goederen leiden of zelfs tot het staken van nieuwe online aankopen.
Een aantal bedrijven proberen iets aan dit probleem te doen. Een voorbeeld is het Pantone Textile Color System and Matching System van Pantone (http://www.pantone.com). Deze aanbieder van kleurtechnologie is al zeer lang actief in de grafische industrie en in bijvoorbeeld de mode- en meubelsector. De aanpak is echter nauwelijks ‘hightech’ te noemen. Door op de webpagina’s met producten duidelijk de kleurnummers van een artikel aan te geven, kunnen potentiële kopers in de bekende kleurwaaiers nazoeken wat de bedoelde kleur precies is. Plannen om dit soort waaiers op grote schaal voor consumenten beschikbaar te stellen, zijn in voorbereiding.
E-Color (http://www.e-color.com) probeert het met een digitale methode. Dit bedrijf heeft de True Internet Color-technologie ontwikkeld, waarmee de beeldschermen van surfers te kalibreren zijn. Dit vereist dat op de webserver van het e-commercie bedrijf de nodige programmatuur wordt geladen en de online bezoeker bovendien een uit vier stappen bestaande kalibratieprocedure doorloopt. Het resultaat van al deze inspanningen zou echter een heel behoorlijke gelijkenis van digitale en levensechte kleuren opleveren. Met het Amerikaanse warenhuis Bloomingdale’s is inmiddels een contract gesloten voor gebruik van deze aanpak.