Philips is optimistisch gestemd over de kansen van zijn telefoonbedrijf Consumenten Communicatie (PCC). Door een explosief gestegen vraag draaien de PCC-fabrieken op hun maximale capaciteit en de bedrijfstop verwacht dat PCC zich zal opwerken tot een positie vlak achter Nokia, Ericsson en Motorola.
Het Europees marktaandeel moet binnen twee jaar zijn gegroeid tot tien procent. Het advertentiebudget wordt dit jaar verdubbeld.
Het huidige aandeel op de Europese markt voor mobiele telefonie is zes procent, eind dit jaar moet dat acht procent zijn en een jaar later tien. Wereldwijd speelt Philips met naar schatting een marktaandeel van tussen de één en twee procent een nog kleinere rol. Maar het telefoonbedrijf heeft na de miljarden verslindende, vorig jaar ontbonden joint venture met het Amerikaanse Lucent (AT&T) zijn wonden gelikt en zijn ambities bijgesteld.
Philips richt zich nu alleen op de Europese en Aziatische markt. "We zijn in het laatste stadium van de reorganisatie", aldus directeur Buys. "Het belangrijkste is nu onze merkbekendheid te vergroten." Het aantal verkochte mobiele telefoons groeide vorig jaar volgens Buys met 70 procent, twee maal zo hard als de markt. Vooral het relatief goedkope, op jongeren afgestemde model Savvy deed het goed.
Philips presenteert dit voorjaar zeven nieuwe apparaten, waaronder nieuwe GSM-modellen, Dect-huistelefoons en een fax met ingebouwde scanner en verzending per email. Philips’ eerste GSM die geschikt is voor verbinding met Internet (‘Wap’) komt halverwege het jaar uit. Volgens Buys is dat bewust later dan de concurrentie, omdat Philips liever wacht tot mobiel Internetgebruik massaal zal worden gebruikt.