Belasting Den Haag naar één loket

De belastingdienst Den Haag heeft een eerste stap gezet naar één loket voor gemeentelijke diensten. Zo biedt een website alle Woz-gegevens voor betrokkenen.

De nieuwe website Woz-infodesk biedt huiseigenaren en bewoners een beveiligd overzicht van informatie over hun woning, het hertaxatierapport en de totstandkoming daarvan. Hiervoor is geput uit verschillende databanken en deeldiensten.
"Dit is wat Van Boxtel voor ogen staat. Hij zal wel van zijn stoel vallen zodra hij hiervan hoort", liet Jeroen de Beer, automatiseerder bij de gemeentelijke belastingdienst Den Haag, weten kort voor de onthulling van de website.
"Dit is de eerste functie: het raadplegen van het taxatieverslag. Daarbij mag de burger natuurlijk de eigen gegevens inzien, die hebben geleid tot de (her)taxatie. Er komt nog een wijkkijker-applicatie bij met algemene informatie over de buurt waarin een huis staat. Dat is handig voor potentiële kopers."
Den Haag laat zich er op voorstaan de eerste Nederlandse gemeente te zijn die inwoners op deze wijze toegang geeft tot uitgebreide en gecombineerde gegevens. Zo biedt de Woz-infodesk voor 225 duizend inlogprofielen taxatieverslagen, 53 duizend foto's van de panden en de directe omgeving, gekoppeld aan plattegronden en kadaster-gegevens. In totaal betreft dit dertig miljoen vastgoedgegevens.
"We zijn hier al twee jaar mee bezig, maar tot voor kort bestond de technologie nog niet. Nu doen wij wat Microsoft .Net noemt en wat bij Sun Microsystems One heet." De belastingdienst heeft de verschillende systemen en daarin opgeslagen informatie gekoppeld met directory-software NDS (Novell Directory Services), tegenwoordig e-directory geheten, van Novell.
"Zonder e-directory was dit niet mogelijk. We hebben het namelijk wel over één van de grootste databankprojecten in Europa", stelt De Beer. Behalve die beheersoftware gebruikt de Woz-infodesk i-Chain en DirXML van Novell. Die programmatuur kan via XML gegevens uit verschillende applicaties verenigen en synchroniseren.
Dit voorkomt bijvoorbeeld gescheiden inloggen voor die verschillende systemen en het apart invoeren van wijzigingen. "Die technologie is nog wel nieuw, hoewel het concept niet moeilijk is. Dat was een gokje, maar het lijkt erop dat we goed hebben gegokt."
De gemeentelijke belastingdienst vergroot hiermee zowel de interne als de externe dienstverlening op een manier die de werklast van de dienst verlicht. Tot op heden hadden de belastingmedewerkers de handen vol aan informatieverzoeken, bezwaarschriften en andere zaken. Dat vereiste namelijk veelal toegang tot verschillende systemen, vallend onder verschillende afdelingen.
Op termijn willen de belastingdienst en de gemeente Den Haag meer applicaties aan het nu opgeleverde systeem koppelen. Te denken valt aan overige belastingzaken, bibliotheekdiensten of zelfs elektronisch stemmen. De basis, uitgaande van op authenticiteit te controleren inlogprofielen voor burgers, is immers gelegd. "We hebben het bewust opgebouwd uit standaardsoftware, waardoor het breder inzetbaar is."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik wil ff kwijt dat ik al 11 jaar belasting betaal en nu door wat jullie maar toelaten de polen bulgaren en tjechen die al mijn werk afnemen geen euro betalen aan belasting omdat ze bij het derde jaar zich failiet laten verklaren .
Nu vraag ik uitstel van 1500 euro omdat ik het dus even moeilijk heb op dit moment door die klanten,maar mij wordt het gewijgerd echt een schande hollanders (een goede hollander ) bedoel ik) die worden afgestrafd door de belasting en dwingen mij de steun in te gaan woorden van jullie telefoniste (ga je toch de steun in zei ze)
Terwijl ik weet dat mijn werk doordat ik geen binnenwerk heb het even niet goed gaat ,maar buitenwerk wel volop heb .
En dan wel mijn belasting kan betalen Ja want ik wil betalen maar kan het op het moment even niet.
Maar als het jullie om de boetes gaat dus meer geld van mij ,nou ga je gang maar dan .betalen kan ik nu toch niet .
Ik vind het echt een schande hoe jullie zzprs behandelen (ik)

mijn aanslag nummer is :0615-23-707-h66
Moet ik nu de dupe zijn omdat de buitenlanders zie boven nooit niks betalen en een goede hollander het even niet heeft en het wel voor hun betaald al jaren .
Een grote schande vind ik dit geen gesprek mogelijk wat ik aangevraagt heb voor een regeling,jullie vragen om dieven en overvallen op deze manier .
Nou mijn beurt komt ook wel ,geen geld dan maar dievenpad dank zij jullie.
En de steun in dat gaat jullie nog meer kosten dan .mijn dank voor dit hulpvaardige werk van jullie en meedenken.
Afz iemand die het even moeilijk heeft geen begrip bij belasting hebben het geld nodig voor hun eigen bonussen.
ik kijk wel wat ik ga doen kale kip is niet te plukken

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-02-26T00:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.