KLM gaat slag aan met internetkaartverkopers

KLM en zijn Amerikaanse partner Northwest Airlines gaan de slag aan met de on-line vliegtuigticketverkopers.

Als eerste twee luchtvaartmaatschappijen hebben ze besloten geen commissie meer te geven aan bedrijven als Travelocity, Expedia, Onetravel en Hotwire. Deze online-ticketverkopers kregen tot gisteren 5 procent commissie voor elke verkochte KLM- en Northwesticket met een maximum van 10 dollar per kaartje.
De stap is des te opmerkelijker, omdat het niet om een gecoördineerde actie van meerdere luchtvaartmaatschappijen lijkt te gaan. Of dit het einde is van de commissie op internettickverkoop, is daarom nog onduidelijk. Travelocity voerde donderdag in elk geval een toeslag in van 10 dollar op tickets van beide maatschappijen. "We zijn verbaasd dat KLM en Northwest ons op deze manier dwingen eenservice feeinrekening te brengen aan klanten die met deze maatschappijen willen vliegen", aldus grote baas Terrell Jones van Travelocity.
Volgens expert Terry Trippler van Onetravel is de stap van KLM en Northwest het begin van het einde van commissies van luchtvaartmaatschappijen aan reisbureaus, voor welke trip en waar ter wereld dan ook. "En er is niemand die daar wat aan kan doen."
Hoewel de commissies nu niet echt in de papieren liepen, gaat het in de keiharde concurrentie in de luchtvaart al jaren om de cijfers achter de komma, benadrukte hij. Alleen de online-reisbureaus die zich overeind weten te houden zonder commissies, zullen het uiteindelijk redden, denkt hij.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-03-02T00:00:00.000Z Sjaak Smakman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.