Spoedberoep in rechtszaak rond CMG'ers

Vakbond CNV gaat binnen twee weken in beroep tegen het oordeel van de rechtbank dat detacheringswerk gelijkgesteld kan worden aan uitzendwerk. Dat meldt onderhandelaar voor de bond, Siegbert van der Velde.

De bond probeerde vorige week via de rechter te voorkomen dat het Centrum voor Werk en Inkomen (het voormalig arbeidsbureau) 109 ict'ers die detacheerder CMG in Noord-Nederland wil ontslaan, beschouwt als uitzendkrachten. De rechtbank in Den Haag wees donderdagochtend de eis van de CNV af.
De rechter oordeelt dat de bond niet aannemelijk maakte dat detachering voor CMG in het noorden geen hoofdtaak is. Daarnaast hechtte de rechter meer gewicht aan de stellingen van CWI en CMG dat de detacheerder en de opdrachtgever samen het gezag voeren over de gedetacheerde ict'er. Dat maakt de detacheerder gelijk aan een uitzendbureau.
 
Volgens Van der Velde is die stelling pertinent onjuist: "De rechter overtreedt hiermee de wet. Dat kan natuurlijk niet." Met de spoedprocedure, die mogelijk in Groningen wordt gevoerd, wil de vakbond de redenatie van de rechter in Den Haag corrigeren.
CWI heeft de ontslagvergunning nog niet klaar. Het bestudeert nu de bezwaren van de ict'ers die met ontslag bedreigd worden. Vorige week stelde de advocaat van het CWI dat het slotoordeel van het bureau anders kan uitvallen.
 
Wordt CMG door het CWI in staat gesteld de gedetacheerden als uitzendkrachten te behandelen, dan hoeft hij niet langer medewerkers te selecteren op basis van het aantal gewerkte jaren. Gewoonlijk worden bij een reorganisatie eerst die medewerkers op straat gezet die als laatsten zijn aangenomen. CMG wil echter met de ontslagvergunning van het CWI de ict'ers kwijt raken voor wie hij nu geen opdrachten voor heeft. "Anders moeten we bij een opdrachtgever geplaatste detacheerders gaan omwisselen voor degenen die nu op de bank zitten," aldus een woordvoerder vorige week. "Dat leidt tot extra verlies van klanten."
 
De uitspraak is te lezen op:http://www.rechtspraak.nl/
> Uitgesproken actueel > Rechtsgebied civiel
LJN-nummer: AE6541 Zaaknr: KG 02/957

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Maar wat moet CMG dan doen? De Landis route?
Het dienstjaren principe (erg contraproductief in de IT sector), zou ervoor zorgen dat , in dienstjaren, jongere medewerkers tijdens een klantenproject zouden worden ontslagen, nee daar ben je als klant wel blij mee. Het klinkt lu*lig maar bij bedrijven onderling geldt het Darwin principe, bij detacheerders geldt dat ook voor het personeel. Betekent dat als je goed inzetbaar bent je baan veilig is en dat slecht inzetbare mensen er alles aan doen om te worden ingezet (ook dat project met een woonwerkverkeer van 1 1/2 uur, hoort namelijk bij consultancy).
Ik huil niet mee met de wolven, sorry

Onbegrijpelijk dat een bedrijf van dit formaat, met toch een goede naam met een specifieke cultuur, zichzelf en hun medewerkers zo voor joker zet.

volledig met de heer Peter van Es eens.

Ik ben nog al geschrokken van de betekenis van deze actie voor het imago van CMG in het bijzonder, en de automatiseringsbranche in het algemeen. Wat moeten klanten, aandeelhouders en personeel wel niet denken?
Natuurlijk is het zo dat deze zaak nog niet is afgerond. Hoger beroep moet nog een uitspraak brengen. Daarnaast kan het een goed verhaal zijn richting klant om te kunnen zeggen, als je toch met je rug tegen de muur staat: "wij hebben kunnen selecteren op kwaliteit, zo dat onze dienstverlening op peil blijft".
Klanten hebben echter jarenlang een premie betaald voor projectmanagement, kennisontwikkeling, gedeelde verantwoordelijkheid, commitment aan het eindresultaat en oplossingen in plaats van handjes. Wat blijft er van deze zekerheid over als de rechter uiteindelijk de geleverde dienst als arbeidsbemiddeling ziet? Daargelaten dat een slimme inkoper de tarieven met deze wetenschap flink onder druk zal kunnen zetten.
De aandeelhouders zullen bovenstaande gevolgen ook zien en vrezen voor het winstpotentieel en differentiatie van de automatiseerder in de markt. Zij vragen zich af in wat voor onderneming zij geïnvesteerd hebben. Een daling van beurskoersen is het gevolg.
Bij het personeel neemt de onzekerheid over hun baan toe, en motivatie en binding met het bedrijf zal dalen als zij weten dat zij als uitzendkracht kunnen worden behandeld. Wat blijft er immers van hun loopbaan, en mooie woorden over normen, waarden, training, ontwikkeling, kortom van hun toekomstperspectief over?
Alle IT bedrijven hebben de laatste paar jaren geinvesteerd in het zorgvuldig opbouwen van hun imago in de markt, richting het personeel en om zich zo voor klanten te differentieren. Deze miljoenen investeringen worden nu in één klap te niet gedaan.
Het vervelende is echter dat zelfs voor IT bedrijven die niet van plan zijn de uitzendroute toe te passen, bovenstaande negatieve consequenties zich nú al voordoen door de publiciteit die er afgelopen week is geweest. Uw klanten vragen zich al af waarmee ze zaken doen: een partner in het oplossen van bedrijfsproblemen of een uitzendbureau. Uw werknemers zijn ook al bezorgd. Kunnen zij bij leegloop ook zo aan de kant gezet worden? Voor aandeelhouders wordt investeren in de branche onaantrekkelijker. Iedereen wordt over één kam geschoren.
Ik denk dat ondernemingen duidelijk moeten communiceren wat hun intenties zijn met betrekking tot deze route.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-08-16T00:00:00.000Z Gijs Hillenius
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.