Capgemini heeft een driejarig contract gesloten met CSM Bakery Supplies Europe. De automatiseerder gaat het werkplek- en serverbeheer uitvoeren. Deze taak lag eerst grotendeels bij Atos Origin, dat de nieuwe tender verloor.
Over de waarde van het contract zijn geen mededelingen gedaan. Wel dat het gaat om circa 2700 werkplekken bij CSM Bakery Supplies, dat bakkerij-ingrediënten produceert en distribueert. Een grove schatting, ervan uitgaand dat de gemiddelde beheerprijs voor een werkplek rond de 30 tot 40 euro per maand ligt, leert dat de contractwaarde in ieder geval een paar miljoen bedraagt. Het aantal werkplekken wordt uitgebreid wanneer Capgemini eveneens het beheer in Noord-Amerika mag uitvoeren. Hiervoor hebben beide partijen al een intentieverklaring ondertekend. Naar verwachting zal dit deel in 2008 aan het huidige contract worden toegevoegd.
Omdat het lopende contract met Atos Origin eindigt op 31 december van dit jaar besloot CSM een aanbesteding uit te schrijven. Getronics, Atos Origin en Capgemini kwamen tot de laatste drie. Getronics viel vervolgens als eerste af, waarna Capgemini Atos Origin in de finaleronde versloeg. Rinze Koornstra, verkoopmanager bij Capgemini Outsourcing, zegt dat zijn bedrijf de opdracht heeft binnengehaald omdat het aanbod het best aansluit bij het groeipad van CSM. "Dat concern opereert in sterk veranderende marktomstandigheden. CSM koopt bedrijven en verkoopt bedrijfsonderdelen. Het bedrijf wil dan ook een it-omgeving die daar flexibel op kan reageren."
Daarnaast speelde mee dat het bod van Capgemini de totale kosten zou reduceren. "De desktopmanagementoplossing die Capgemini biedt en de sterke focus op het meetbaar verlagen van de total cost of ownership waren belangrijke factoren in de keuze voor Capgemini Outsourcing", aldus Gerhard Hellms, projectmanager CSM. Het contract is daarom vergeleken met dat van Atos Origin uitgebreid. CSM voerde zelf nog een deel (een kleine 40 procent) van de beheertaken uit. Alles is nu overgeheveld naar de nieuwe it-partner. Er gaan geen medewerkers over naar Cap, noch van Atos Origin noch van CSM.
Capgemini gaat de werkplekken en servers beheren vanuit zijn rekencentrum in Amsterdam. "Dit is een 'shared datacenter' dat niet voor één klant is ingericht", betitelt Koornstra de locatie. "Het kent een schaalbare opzet: we kunnen er voor klanten snel hardware bijzetten of hardware afhalen, zonder dat we nieuwe apparatuur moeten kopen of afschrijven. CSM zocht zo'n oplossing: die wil bijvoorbeeld na een overname het beheer over een aantal werkplekken kunnen uitbreiden zonder daarvoor de hoofdprijs te hoeven betalen."
Volgens Koornstra bevindt de uitbestedingsmarkt zich in een periode waarin veel eerste generatie uitbestedingscontracten vrijkomen. Veel bedrijven kiezen ervoor om toch opnieuw aan te besteden, ook al zijn ze tevreden over hun huidige leverancier. "De prijsstelling ligt vandaag de dag nu eenmaal anders dan drie of vijf jaar geleden. Wij maken nu mee wat in Groot-Brittannië al gemeengoed is."