Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Microsoft bij studenten minder populair

18 februari 1998 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De waardering van Microsoft onder IT-studenten neemt sterk af. Dit blijkt uit de Arbeidsmarktmonitor 1998 die Blauw Marktonderzoek vandaag presenteert. Het softwarebedrijf is ten opzichte van 1997 de grootste daler. CMG oefent volgens Blauw de meeste aantrekkingskracht uit op studenten.

Blauws onderzoek geeft ondermeer aan welke criteria de studenten hanteren bij de keuze voor een werkgever. Tevens blijkt hoe ze over de IT-bedrijven denken. Baan won in vergelijking met vorig jaar het meest aan waardering. Ook Oracle, HP en IBM stegen. Cap Gemini is het bekendst en ook de waardering steeg. CMG, IBM en Origin zijn eveneens veelgenoemde namen. Baan heeft zijn bekendheid in een jaar bijna verdubbeld naar 31 procent. De naamsbekendheid van Microsoft nam af tot minder dan 20 procent. Pink Elephant won flink aan bekendheid, maar de waardering daalde licht.
Tweederde van de IT-studenten wil werken bij een automatiseringsbedrijf. Een minderheid lonkt naar de banken, telecombedrijven en consultants. De studenten hechten meer waarde aan een internationale carrière en goede secundaire voorwaarden dan in 1997. De reputatie van de onderneming is minder belangrijk. Verder zijn ontplooiings- en opleidingsmogelijkheden, carrièrekansen en uitdagend werk erg belangrijk. De studenten vinden secundaire voorwaarden belangrijker dan een hoog aanvangssalaris of veel salarisgroei. Hbo’ers hechten meer waarde aan zaken als een auto van de zaak, salarisgroei en reputatie dan academici. Ook niet moeten verhuizen speelt bij de hbo’ers een grote rol.
Van de ondervraagden wil 55 procent niet langer dan vijf jaar bij de eerste werkgever blijven. Ze schatten dat het startsalaris in de automatiseringsbranche 3800 gulden bruto per maand bedraagt, tegenover 3400 vorig jaar. Op zoek naar een baan kijken ze het meest naar personeelsadvertenties in kranten, al daalde deze bron van 65 tot 55 procent. Het belang van Internet als vacaturebank neemt sterk toe; van 27 naar 44 procent.
Van de IT-professionals met een baan geeft 40 procent aan dat de oriëntatie op de arbeidsmarkt het gevolg is van ontevredenheid binnen de huidige functie. De voornaamste redenen daarvoor zijn loopbaan en werkzaamheden. Systeem-analisten en programmeurs zijn hierover minder tevreden dan hun collega’s in andere functies. De werkenden geven binnen de automatisering de voorkeur aan een functie als consultant of software-ontwikkelaar. Bij de keuze spelen de cultuur van een bedrijf en de interne sfeer een grote rol. Ook opleiding, zelfstandigheid en uitdagend werk zijn belangrijke aspecten. De technologie binnen een onderneming, de grootte en groei van het bedrijf zijn minder belangrijk.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Den Haag lanceert ‘I-Visie 2035’: digitale dienstverlening in dienst van inwoner

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Innovatie & Transformatie

    Overheid investeert fors in digitale transformatie

    Bluesky X
    Data & AI

    Kort: Mobiel netwerk VodafoneZiggo vernieuwd, dislikes voor Bluesky (en meer)

    veiligheid ai onderwijs
    Onderwijs

    Tech als kans, veiligheid als voorwaarde in onderwijs

    Nexperia
    Innovatie & Transformatie

    Escalatie intern conflict bij Nexperia

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs