Microsoft bevestigt de berichten dat zijn gratis e-maildienst Hotmail tijdens de Kerstdagen gedeeltelijk onbereikbaar was doordat een domein-rekening van 35 dollar niet was voldaan.
Dankzij een privé-actie van Linux-consultant Michael Chaney, die de nota bij domeinregistreerder NSI voldeed, was Hotmail weer voor alle gebruikers bereikbaar.
Chaney (http://www.doublewide.net/) kon op Kerstavond niet bij zijn elektronische post komen en ontdekte de oorzaak van dit probleem. Vervolgens heeft hij de nota bij NSI online betaald met zijn creditcard. "Ik heb dit echt niet gedaan om Microsoft voor schut te zetten. Ik dacht gewoon dat dit het leven voor veel Hotmail-gebruikers makkelijker zou maken", aldus de Amerikaan.
Het probleem kwam voort uit het verlopen van Microsofts registratie op het domein Passport.com. Die site verifieert de identificatie en wachtwoorden van gebruikers voor Hotmail en een kleine vijfentwintig andere online-diensten.
De Amerikaanse Microsoft-woordvoerster Kathy Gill bevestigt dit nu. Hotmail telt wereldwijd naar eigen zeggen 52 miljoen gebruikers. Het is echter niet duidelijk hoeveel gebruikers "last ondervonden van dit tijdelijke probleem", aldus eigenaar Microsoft. Het bedrijf wil Chaney de 35 dollar terugbetalen.
Ondertussen is de softwareleverancier druk bezig zijn webportaal MSN (de voorheen-gesloten online-dienst Microsoft Network) te herzien en uit te bouwen. Slechts vier maanden geleden vond deze Internet-tak van de softwareleverancier eindelijk een nieuwe president.
Sindsdien heeft MSN samenwerkingsverbanden gesloten met diverse winkelketens en andere consumenten-gerichte bedrijven. Daaronder bevindt zich onder meer de grootste Amerikaanse supermarkt-uitbater Simon Property Group.