Duitsland loopt achter met de klantenservice wat betreft elektronische handel. Dit ondanks de tweede positie die het land inneemt op de wereldranglijst van grootste ‘e-handel’-markten, geteld naar aantal consumenten.
Deze achterstand is gesignaleerd en uitgesproken door Rainer Wiedmann, het nieuwe hoofd van de Duitse Multimedia Verein (DMMV). De topman is een week geleden benoemd en uit nu al scherpe kritiek. Duitse bedrijven moeten zichzelf eerst zien als dienstverleners, voordat zij online-zakenterrein kunnen veroveren.
"Duitsland kan technisch gezien prima oplossingen bieden en heeft marktleidende beveiligingsleverancier, maar ontbeert nog een goed begrip van de online-consument", verklaarde Wiedmann tegen nieuwsdienst Reuters.
Onderzoeken van consumentengroepen wijzen uit dat kopers naar Internet gelokt worden door het gemak van online-winkelen en de mogelijkheid van gepersonaliseerde aanbiedingen. Volgens de DMMV-directeur moeten Duitse bedrijven die factoren ter harte nemen om de strijd met internationale concurrenten aan te kunnen.
Wiedmann haalt een rapport van het Duitse onderzoeksbureau Gfk aan waaruit blijkt dat er van de 9,9 miljoen Duitsers met een Internet-aansluiting slechts 30 procent (ongeveer 3 miljoen gebruikers) in het afgelopen een online-aankoop hadden gedaan.
De DMMV wil ondernemingen aanmoedigen meer aandacht te besteden aan consumenten. Om dit doel te bereiken, biedt de multimedia-associatie bedrijven die lid zijn lezingen en marktinformatie over Internet-dienstverlening.