Bij veel organisaties is voor IT slechts plaats op de bijwagen. De planning en evaluatie van IT-projecten laat te wensen over. Het budget stuurt de automatisering, en niet de toegevoegde waarde. Dit blijkt uit het Trendrapport Topmanagement en IT 1999 van onderzoeksbureau Giarte Research.
Het topmanagement wil wel, maar denkt te weinig na over de vertaling van de IT-strategie naar beleid. De directie bemoeit zich actiever met automatiseringsprojecten omdat IT een steeds belangrijker plaats inneemt in de organisatie. Bij zes op de tien ondernemingen rapporteren de projectteams van belangrijke implementatietrajecten aan deze laag. Ook vallen steeds meer van dit soort projecten rechtstreeks onder een topmanager. De onderzoekers waarschuwen dat de aandacht van de top sterk financieel getint is, vanwege de toenemende IT-uitgaven. Gesprekken met IT-managers gaan over de kosten en kwaliteit van IT-diensten, en niet over het realiseren van strategische ondernemingsdoelstellingen. Van echte betrokkenheid is doorgaans geen sprake.
Hetzelfde geldt voor lijnmanagers. Het gebrek aan steun bemoeilijkt het slagen van een project, omdat juist deze managers essentiële kennis bezitten over de bedrijfsprocessen en -strategie. Afstemming van de IT-strategie op de bedrijfsstrategie is kennelijk nog lang geen gemeengoed.
Bij een derde van de respondenten wordt meer dan de helft van de IT-projecten te laat opgeleverd. Dure projecten zijn vaak speelbal van bedrijfspolitieke steekspelletjes. Het gevaar van ontsporing ligt dan op de loer, met extra kans op veel schade.
Bedrijven die tijdsoverschrijdingen tot een minimum beperken, zijn op de vingers van één hand te tellen. Vaak gaan tijd- en budget-overschrijdingen samen, waaruit blijkt dat projectmanagement bij veel organisaties een groot probleem is. Desondanks staken bedrijven uiteindelijk weinig projecten. Alleen als blijkt dat de gewenste functionaliteit niet haalbaar is, stopt het project. Meer dan de helft van de ondervraagden rondt minimaal 80 procent van de projecten met de gewenste functionaliteit af, al kost dat dikwijls meer tijd en geld.
Bedrijven die consequent projecten achteraf evalueren, hebben veel minder last van uit de hand gelopen budgetten. Slechts een kwart van de respondenten evalueert echter elk IT-project. De rest doet dit incidenteel en doorgaans alleen over de functionaliteit.
Op strategisch niveau zijn IT-managers druk bezig met werkplekautomatisering en intranet. Daarvoor krijgen zij ook bij hun bestuurders de handen op elkaar. Vooral het intranet is uitgegroeid tot een belangrijk element van de IT-strategie.
De twee hypes van dit moment – elektronische handel en relatiebeheer (customer relation management) – hebben nog geen massale navolging gekregen. Een derde van de ondernemingen zegt dat e-handel de komende jaren prioriteit krijgt. Slechts 22 procent zal relatiebeheer hoog op de IT-agenda zetten.