Bonden: 120 ontslagen Sogeti moeten collectief

De vakbonden zijn het niet eens met de individuele ontslagen die Sogeti voorstelt. "Als je 120 medewerkers ontslaat, is dat een collectief ontslag."

De bonden vermoeden dat Sogeti de wet op collectief ontslag omzeilt door ontslag aan te vragen in de woonplaatsen van de betreffende medewerkers. Dat kan alleen als er per CWI-gebied voor minder dan 20 medewerkers (in drie maanden tijd) ontslag wordt aangevraagd.
 
Bij een collectief ontslag moet een bedrijf in onderhandeling gaan over de voorgenomen ontslagen met de vakbonden. Sogeti houdt de bonden er echter buiten. Wel werd de directie het eens met de ondernemingsraad over een sociaal plan. Hierin wordt de compensatie van de getroffen medewerkers bepaald.
 
De bonden hebben per brief om opheldering verzocht. Dat het hier eigenlijk om een collectief ontslag gaat, zal als argument worden gebruikt bij de rechtbank, stellen de bonden.
 
De ict-dienstverlener ontslaat 120 van de 1900 medewerkers. Het betreft bankzitters, stafleden en management. Het salaris van het overige personeel is met ingang van dit jaar bevroren. Dit bleek uit een brief van topman Hans van Waayenburg aan het personeel. De brief van half december lekte, zo stelt het bedrijf, gistermiddag uit naar het ANP.
 
"Het is geen collectief-ontslag", reageert woordvoerster Joyce van Leeuwen. "We zullen de bonden binnenkort een toelichting geven." Volgens haar wordt met individuele medewerkers over de voorwaarden en gevolgen van het ontslag onderhandeld. De selectie wordt gemaakt op basis van inzetbaarheid en werkervaring."
 
Sogeti ontstond vorig afgelopen september uit de bedrijven Iquip, G&D en Twinsoft. Het is een onderdeel van Cap Gemini Ernst & Young. Dat laatste bedrijf maakte woensdag bekend met ingang van dit jaar aan bijna driehonderd medewerkers te hebben voorgesteld het salaris met zo'n 10 procent te verlagen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Het valt mij op dat Sogeti bij veel van onze gezamenlijke klanten (ik werk bij een concullega) ook vaak ver onder de prijs ging zitten, om maar mensen aan de bak te kunnen krijgen. De reactie daarop van veel bedrijven was juist averechts. Je komt niet echt geloofwaardig over als je de mensen nu ineens voor de helft van het tarief weg gaat zetten...Denk je zo klanten te winnen, raak je ze kwijt...

Ik ben ook een oud werknemer maar ik snap toch niet dat het zo ver heeft moeten komen. Jarenlang heb ik te horen gekregen dat men het best presterende onderdeel van Cap (een scheldwoord daar intern :)) was en dat men zo trots was op het hoge direct-percentage. Ik had begrepen dat het afgelopen jaar op zich niet super was geweest maar dat men nog wel in de zwarte cijfers was gebleven. Men heeft geld genoeg voor een enorme campagne met een nieuw 'spagetti' merk :) maar blijkbaar moet er dan na een paar weken al enorm fors gesneden worden (in vind 10% van het totaal toch echt een schok!).... wat is er met IQUIP gebeurd dat het nu bijna harder omlaag gaat dan de AEX? Wat hebben Hans en Nijs opeens gedaan?

Ik val gelukkig buiten de boot voor wat betreft de ontslagenen, dus ik heb makkelijk praten. Maar ik heb het filmpje wel al een keer eerder gezien bij mijn vorige werkgever. Daarvan moet ik nog steeds mijn geld en pensioen krijgen terwijl ik me tot de laatste dag (ik was toen reeds ontslagen) van het bedrijf uit de naad heb gewerkt. In deze tijd waar afslankingen helaas noodzakelijk zijn ben ik blij dat er uberhaupt een uitvoerbaar Sociaal Plan is. De rest is voor iedereen niet prettig. maar alles beter dan met 1900 man alles kwijt.

vraag me nu wel af wat de slogan intern nu is.... jarenlang was dat 2001 medewerkers in 2001... :) zal nu wel iets als -40% in 2004 zijn ;)

Dit kon niet uitblijven: de 3 voormalige bedrijven IQUIP, G&D en Twinsoft zijn nu al ruim een jaar het bedrijf aan het uitdunnen. Echter gebeurt dit op individuele basis en aan de hand van zogenaamde lijsten met de namen van de vooraf geselecteerde medewerkers hierop. De reden van ontslag is dan al vastgesteld zonder enig daadwerkelijk feitenmateriaal. De argumenten voor deze reden worden dan zorgvuldig verzameld en uiteindelijk als belastend materiaal naar de medewerker toe gecommuniceerd. Dit is een één-tweetje van directie/management en HRM!! En alsof dit niet denigrerend genoeg is naar de medewerker toe, worden er zelfs -indien de mewerker een inhoudelijke procedure bij de kantonrechter aanspant- valse verklaringen achteraf opgesteld.
Ik kan het weten omdat ik dit zelf heb moeten doen als manager binnen dit bedrijf.

jaja... huh?

Cap Gemini, Sogeti, Ernst & Young 1 logo, verminderd wat overhead.

Toch jammer, dat de bonden zich er tegenaan bemoeien, want de regeling op zich is vrij redelijk.

Ach... verbaast mij eigenlijk niet zoveel... Heb er zelf enige jaren gewerkt en men had er nooit echt een goed idee van hoe men nieuwe klanten moest werven... Echt zo'n wachten naast de fax op nieuwe opdrachten bedrijf... Alleen was er nog wel geld voor een grote campagne voor de naamswijziging en nu vliegen ze de laan uit... lijkt me toch wel sneu...

Is de markt nu zo slecht of kunnen de salesmanagers de huidige markt niet aan. Is het niet zo dat zij zich ook aan moeten passen aan de markt. En als zij niet scoren zij vervangen moeten worden ipv het human capital?
Het is nu niet meer wachten bij de telefoon of PC maar actief op zoek gaan. Niet meer investeren in langlopende contacten waar eventueel iets uitkomt maar oplossingen leveren die op korte termijn baat hebben voor de klant.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-01-10T00:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.