Managed hosting door True

Onduidelijkheid over ICT-besparing bij politie

Het is niet duidelijk hoe de Nederlandse politie 120 miljoen euro gaat besparen door de ict onder te brengen in een shared service center. Woordvoerder Frank Wassenaar van het ministerie vermoedt dat de besparing komt door het gebruik van uniforme ict-systemen, maar hij weet niet hoe de minister aan het bedrag van 120 miljoen euro komt. Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken noemde dit bedrag in juni in een overleg met de vaste commissie Binnenlandse Zaken en Justitie als mogelijke besparing op ict bij de politie door het opzetten van een landelijk servicecenter.

De minister wil de voorzieningen voor het personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, automatisering, communicatie en huisvesting van de politie onderbrengen in een shared service center. Op het gebied van ict werken de korpsen al samen in de Voorziening tot samenwerking Politie Nederland (vtsPN). Het verwachte voordeel zal daarom op het vlak van ict vooral komen uit uniforme ict-systemen, aldus de woordvoerder. Als voorbeeld noemt hij het systeem Basisvoorziening Handhaving, dat nu wordt ingevoerd bij alle regionale korpsen.

Hoe de minister aan het bedrag van 120 miljoen euro komt, is niet duidelijk. Wassenaar noemt het 'een educated guess, een welonderbouwde schatting'. De minister zou het bedrag baseren op werkbezoeken en eerdere studies. 'De minister is bijvoorbeeld op bezoek geweest in Groningen waar een bepaalde besparing is gerealiseerd. Als je weet wat het totaal aan ict-bestedingen is, laat je dat percentage hierop los', speculeert Wassenaar. In mei en juni zijn haalbaarheidsstudies gedaan naar de mogelijke besparingen door de politie-ict onder te brengen in een shared service center. Of de minister het bedrag uit deze haalbaarheidsstudies heeft gehaald, kan Wassenaar niet zeggen. De haalbaarheidsstudies zijn (nog) niet openbaar gemaakt.

Basisvoorziening Handhaving

Momenteel wordt bij de Nederlandse politie het systeem Basisvoorziening Handhaving ingevoerd. Dit systeem ondersteunt de belangrijkste bedrijfsprocessen van de politie. Meldingen worden in het standaard systeem geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Door de korpsen werden eerder drie verschillende handhavingssystemen gebruikt, nu stappen zij over op een systeem.

De invoering verloopt volgens de gebruikers niet geheel vlekkeloos. Zij klagen over een gebruiksonvriendelijk systeem, dat de agenten in gevaar zou brengen. VtsPN, dat belast is met de invoering van het systeem, begrijpt de kritiek en zegt er naar te luisteren. Verder zou de invoering volgens plan verlopen. In 2010 moeten alle korpsen werken met de Basisvoorziening Handhaving.

Het is nog niet duidelijk hoe de nieuwe ict-voorziening voor de politie er precies komt uit te zien en wanneer deze dienst er komt. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan. Daarnaast moet er nog een wetsvoorstel door de Eerste en Tweede Kamer worden goedgekeurd.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3026421). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Beste mensen,

Maak een systeem dat gebruikers vriendelijk is.
Het gaat niet om wat het allemaal kan, dat komt later.
Je moet er ook mee kunnen werken.
Onze dienders zijn ook mensen.
Hou het eenvoudig.

Vanwege een in 2006 genomen besluit van de Raad van Hoofdcommissarissen (Wenkend Perspectief) werd nieuwbouw van de BVH uitgesloten. Er moest gebruik gemaakt worden van de bestaande informatiesystemen en op basis daarvan een uniforme basisvoorziening worden gecre?erd. Aangezien er 3 verschillende systemen in omloop waren voor de 26 regionale korpsen is er hier een van gekozen (Xpol) om uit te bouwen tot BVH. Dit systeem is "gebruikersvriendelijker" gemaakt door er een Windows userinterface aan toe te voegen, maar is wat betreft functionaliteit niet principieel veranderd. De 19 korpsen, die gewend waren aan een van de andere systemen (BPS en Genesys), moeten nu dus omschakelen naar een nieuw systeem; dat dat gepaard gaat met allerlei problemen t.a.v. de gebruikersvriendelijkheid is te verwachten.

het grote verschil is dat de agent met het nieuwe systeem moet gaan nadenken. Daar hebben de meeste moeite mee. BPS kon men hanteren zonder na te denken. Daarnaast heeft de regering druk uitgeoefent dat het nieuwe systeem zo snel mogelijk live moet zijn. Dit is de hoofdoorzaak van de problemen die het systeem nu kent. Er is nooit echt kans geweest om het goed door te ontwikkelen vanwege de druk van bovenaf.

Logische stap. Bij deze organisatie zitten waarschijnlijk veel externe mensen die daar allemaal voor hun eigen belang zitten. Veel uren maken als zzp'er of via ene detacheringsbedrijfje, projecten zo lang mogelijk rekken..

Dat kost de belastingbetaler geld.

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×