Managed hosting door True

‘Ordinaire salarismaatregel van Capgemini’

 

Vakbond De Unie is niet te spreken over het nieuws dat ict-dienstverlener Capgemini opnieuw kalibratiegesprekken gaat voeren met zijn personeel. ‘De huidige kalibratie heeft niets met demotie te maken’, meent belangenbehartiger Huug Brinkers. ‘Het is een ordinaire salarismaatregel.’

Inmiddels heeft het signaal ook De Unie bereikt dat Capgemini doorgaat met kalibreren. ‘Dat veroorzaakt wederom een hoop gedoe’, zegt Huug Brinkers. ‘Niet alleen in verontwaardiging bij medewerkers, maar ook nog steeds door de vaak onzorgvuldige manier waarmee een en ander plaatsvindt. Daarnaast lijkt er steeds meer frictie te ontstaan tussen medewerkers die enige vorm van kalibratie geaccepteerd hebben en degene die elk kalibratievoorstel afwijzen. Capgemini kan daar ook niets tegen doen, want de rechtsgrond voor eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst ontbreekt. En ook dat is, of beter was, voorspelbaar. Kortom, er is niets nieuws onder de zon.’

Niet op omvallen

De Unie blijft deze vorm van kalibratie ongewenst vinden. Brinkers: ‘Bij normaal functionerende medewerkers kun je niet tornen aan met hen contractueel overeengekomen verplichtingen. Dit zijn verplichtingen die Capgemini of eventuele rechtsvoorgangers met hun volle verstand zijn aangegaan. Meer it-bedrijven hebben het lastig en Capgemini staat niet op omvallen.’

Volgens Brinkers heeft de huidige kalibratie niets met demotie te maken, maar is het een ordinaire salarismaatregel. ‘Echte demotie wil zeggen dat een werknemer minder gaat werken of minder belastend werk gaat verrichten. Op initiatief van een werknemer zelf en ter voorkoming van mogelijke uitval. Het lijkt me veel uitdagender daar eens goed over na te denken en met sociale partners daar stimuleringsafspraken over te maken. Ook als dit eventuele arbeidsvoorwaardelijke consequenties heeft. Het voorkomt vast heel veel uitval, en de daarbij vaak gepaard gaande kosten, en draagt bij aan betere inzetbaarheid. Daarnaast is het ook altijd beter om, los van kalibratie, te blijven investeren in de inzetbaarheid van medewerkers. Dat zouden zij van hun werkgever mogen verlangen.’

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5022310). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Kalibratie, wat een prachtig eufemisme!

De hele salarisontwikkelingen zijn in belangrijke mate te wijten aan het falende EU-beleid t.a.v. werknemers van buiten de EU die werkvergunningen krijgen zonder geldige onderbouwing. Aan de ene kant hebben financiële instellingen massaal hun zorgvuldig opgeleide en kwalitatief hoogstaande personeel er uit gewerkt om ze vervolgens in te ruilen voor mensen die aanzienlijk minder goede kwaliteiten hebben en die bij benadering de redenen niet kunnen waarmaken waarom ze hier een werkvergunning zouden mogen krijgen. Hierdoor staan de salarissen voor hoog gekwalificeerd personeel ten onrechte onder druk. Ten onrechte, omdat de kwaliteiten uit de 3e wereld precies dat zijn waar het vandaan komt: de 3e wereld. Vandaar dat software hier de laatste jaren steeds meer 3e wereld sof-ware is en nederland=kennisland door onze eigen overheid en EU volkomen ondermijnd wordt. Er lijkt geen vakbond of politieke beweging te zijn, die dit ene moer interesseert. Droevig.

‘De huidige kalibratie heeft niets met demotie te maken’..ze zijn alleen vergeten te vermelden dat het kalibratie nog erger is dan demotie.

Bij een demotie val je terug in functie, met een passend salaris.
Bij herkalibratie, behoud je je functie maar gaat gewoon minder verdienen..het zou ook de andere kant op kunnen maar ik geloof niet dat dit het doel is van capgemini, minder betalen i.p.v. meer

resultaat, ga je ergens anders werken dan is het vaak makkelijker om een nieuwe functie te betrekken met passend salaris, dan dezelfde functie te vervullen met een hoger salaris, veelal vraagt je nieuwe werkgever om de meest recente salarisstrook van je huidige werkgever, leg dan maar eens uit wat je als top ict'er doet met een salaris van een medior..

..in mijn ogen een sombere toekomstperspectief

Maar wie kalibreert de managers ?

Normaliter zouden ICT belangenorganisaties hier ook mee bezig moeten zijn maar aangezien dat eigenlijk spreekbuizen voor de bedrijven zelf zijn en niet de hele branche inclusief medewerkers blijven die hier vaak stil over.

In dit geval is De Unie er mee bezig en de andere vakbonden zijn ook in touw binnen de IT. Maar weinig ITers die bij een vakbond willen terwijl er tegenwoordig des te meer reden is om daar toch iets concreets mee te gaan doen.

Zoals ik al ergens anders aangaf, snap ik de nieuwswaarde omtrent deze informatie niet. (http://www.computable.nl/artikel/nieuws/loopbaan/5021731/1458016/capgemini-stelt-loon-opnieuw-ter-discussie.html#reacties)

Het was namelijk sinds vorig jaar bekend dat een financiële kalibratie IEDER jaar een onderdeel gaat uitmaken van de jaarbeoordeling bij Capgemini.

@Jack1984 Deze maatregel van Capgemini is dermate uitzonderlijk dat het wel nieuwswaardig is. Vergeet ook niet dat deze maatregel iedere grondwettelijke basis mist. En dus nooit kan worden afgedwongen door welke werkgever dan ook.

Als medewerker zie ik geen enkele situatie waarin ik dit zou accepteren. Want als ik word ontslagen krijg ik een werkloosheidsuitkering gebaseerd op het lagere loon...

Naast dit alles is dit natuurlijk geen mooi voorbeeld van goed werkgeverschap. Alleen daarom al is het goed om onder de aandacht te brengen. Slechte publiciteit die meer kost dan de maatregel ooit zal opleveren.

@Dev Meen je dat, zijn er werkgevers die bij je sollicitatie om je laatste salarisstrook vragen? Het moet niet gekker worden!

Als je potentiële werkgever bij de salarisonderhandelingen een bewijs wil van wat je zegt, dan vertrouwt hij je kennelijk bij voorbaat al niet. Dat is niet een goede basis om een arbeidsrelatie te starten. Ik zou dan nog eens goed nadenken of ik er wel wil werken.

Overigens is het vrijwillig veranderen van werkgever traditioneel een moment waarop je er financieel iets beter van wordt.

Henri,
Ik heb in het verleden wel ook wel vaker meegemaakt dat er naar mijn vorig salaris werd gevraagd. Ik heb echter alijd als antwoord gegeven dat dit er niet toe deed omdat het salaris dat ik van die werkgever verwachte anders (meestal hoger) was.
Nooit een issue over gehad, ik vraag niet de hoofdprijs maar wel een fatsoenlijk salaris.
Dat er in sommige bedrijven lui rondlopen die meer harken zonder dat daar enig talent tegenover staat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Als Capgemini dit ooit voor elkaar zou kunnen krijgen, zou je dus in de toekomst ook een riante "oprotpremie" voor falende bestuurders ter discussie kunnen stellen dan wel terugdraaien! ;-)
Contact/overeenkomst of niet.

Vaste arbeidsovereenkomsten zijn tegenwoordig ook al lang niet meer heilig meer en salarisafspraken straks ook niet meer?

Beetje zonde dat je telkens zó in het 'nieuws' komt.

Inderdaad, terwijl bij CGI hetzelfde aan het gebeuren is, alleen kleden ze daar de secundaire arbeidsvoorwaarden uit. Ook schaamteloos...

@Henri,

Opvragen van je laatste salaris strook heb ik zelf een keer meegemaakt, al was dat lang geleden, +/- 15 jaar terug..misschien lag het aan mijn leeftijd destijds, geen idee...maar zo nu en dan hoor je wat en blijkt nog steeds te gebeuren en ik kan me indenken dat het een vervelend begin is..moet je bij je sollicitatie al tegengas geven en als voorbeeld, Pascal zijn verhaal

..mijn huidige werkgever heeft destijds(+10 jaar terug) er niet om gevraagd er nooit om gevraagd en vroeg enkel een indicatie, dat vind ik ook niet meer dan normaal....

maar goed, terug naar het Capgemini verhaal, nu lees ik dat ze ieder jaar gaan herindezeren..mooi systeem als ze van je af willen, kan je al vrij simpel als werkgever van een mug een olifant maken, vervolgens de werknemer (veel)minder belonen voor zijn werk en gaat ie wel vanzelf weg...en ontslag? niet meer nodig! gewoon wegpesten is dan meer dan voldoende..

"hmmm, stinkt niet maar t ruikt wel een beetje"

‘Niet alleen in verontwaardiging bij medewerkers, maar ook nog steeds door de vaak onzorgvuldige manier waarmee een en ander plaatsvindt. Daarnaast lijkt er steeds meer frictie te ontstaan tussen medewerkers die enige vorm van kalibratie geaccepteerd hebben en degene die elk kalibratievoorstel afwijzen. Capgemini kan daar ook niets tegen doen, want de rechtsgrond voor eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst ontbreekt'


Persoonlijk vind ik het als capgemini medewerker die ook op de nominatie stond en vast weer kom te staan schandelijk hoe er volgens mij omgegaan wordt met mensen die op de nominatie staan om afgevoerd te worden; het lijkt erop alsof Capgemini alle fantsoensregels aan haar laars lapt en collega's probeert weg te pesten voor de kosten van één appel en één ei. Misschien heb ik het helemaal mis maar dat zou ik dan graag eens met eigen ogen horen en zien! Het geneuzel dat er vele mensen op de kosten drukken en er geen werk meer voor ze is is ook al geen argument: dan komt de bestuurder maar terug op zijn eerder genomen besluit om het werk uit te besteden door het terug te halen. Voorlopig zit hij toch vast aan de arbeidsovereenkomsten en kan dus het werk maar beter laten uitvoeren door mensen die toch al op de bank zitten. Daarmee bespaart de onderneming ook kosten en wellicht haar eigen gezichtverlies?

@ Ronald helemaal mee eens.
Op dit moment wordt er namelijk door Capgemini werk naar India verplaatst, hierdoor ontstaat er bij de NL collega's beschikbaarheid cq te weinig werk. Gevolg hiervan is dat op den duur mensen moeten worden ontslagen, omdat hun werk is verdwenen. Daar bovenop wordt aan een aantal collaga's vervolgens gevraagd salaris in te leveren, om zo de marges in NL nog verder op peil te houden. Aan de mensen van wie het werk is "ge-offshored" wordt zogeheten een werk naar werk traject aangeboden. Uiteraard is dit geheel zonder enige garantie op werk aan het einde van het traject. Helaas wordt er om kosten te besparen geen neutrale kanton rechters formule gebruikt, maar slechts een fractie daarvan. Immers het gaat om een werk naar werk traject. Dit gaat wat mij betreft alle fatsoensnormen te buiten. Deze oplossing is geschikt voor mensen met een relatief kort dienstverband maar niet voor medewerkers die al tientallen jaren in dienst zijn en goed gefunctioneerd hebben.

Vooral oudere collega's (50) zullen zo in de problemen komen.

Jammer......

@Ronand en Insider. Ik ben het 100% met jullie eens! Het beleid van Capgemini is om zo goedkoop mogelijk van hun oudere werknemers af te komen. Dat doen ze door mensen van werk naar werk te begeleiden waardoor ze hopen geen afkoopsom te hoeven betalen (en vaak lukt ze dat nog ook). Of ze pesten de mensen gewoon weg. Ze gaan mensen opeens een slechte beoordeling geven (gevolg is dat ze niet meer kunnen worden ingezet) of mensen worden gedemote (hun huidige rol hoort dan opeens onder een lagere Grade waardoor hun salaris ook opeens niet meer in balans is).
Jammer om te zien hoe een mooi bedrijf door spreadsheet management zichzelf naar de knoppen weet te helpen. Werknemers worden zonder enig respect aan de kant gezet en het draait enkel om de marges.
Gevolg is dat klanten worden geconfronteerd met steeds minder kwaliteit en ervaring want voor hetzelfde geld (uurtarief) kregen ze voorheen een ervaren consultant die nu allemaal worden vervangen door een batterij aan goedkope Indiërs 7000km hiervandaan of door (met alle respect) onervaren schoolverlaters. Als ik klant zou zijn zou ik mijn bedenkingen hierbij hebben.
En daarnaast zie en hoor je ook dat de mensen die wel volgens Capgemini 'passen' ook buiten de deur aan het kijken zijn. Die realiseren zich ook dat zij nu dan niet maar straks wel aan aan de beurt kunnen zijn. Zonde zonde Capgemini!

Goh, hele discussie hier.

Misschien een aanvullend gezichtspunt:
Tarieven zijn in de markt behoorlijk onder druk geraakt. Dit is bijvoorbeeld een gevolg van de stevige onderhandelingspositie die banken en overheid hebben ingenomen, waarbij ze werken met behoorlijke scherpe manteltarieven. De concurrentie tussen IT-bedrijven om dit soort mantels binnen te vissen is, gezien de crisis, behoorlijk hevig.
En dan zit je daar, als werkgever, ineens met personeel wat per uur meer kost, dan via mantels nog te verdienen is. Wat doe je dan?

En weer veel gedoe over het feit dat Capgemini aan salarissen van mensen komt. En weer geen woord over dat ze nog maar 16 maanden geleden een giga groep mensen, die ze eerst van KPN/BAS hadden overgenomen, de WW in hebben geschopt.

Omdat ze eigenlijk alleen maar de klanten van BAS wilden hebben, zodat ze die, onder het misleidende kopje "rightshoring" hun flut dienstverlening vanuit India, door de strot konden wringen. Net zoals dat eerder al bij andere overnames was gebeurd.

Oud-)Kadaster mensen, jullie zijn gewaarschuwd.

Inderdaad, zonde van een mooi bedrijf.

@InformatieIsMeerDanIT. Mee eens. Maar realiseer je wel dat deze groep mensen nog met een mooi sociaal plan de WW in konden gaan. De mensen die nu de dupe zijn van de kalibratiepraktijken krijgen nu een beëindigingsovereenkomst met een C-factor van 0.2 of nog lager. Mensen die al 15 jaar in dienst zijn krijgen maar liefst 11K!! mee. Of nog minder. Dan was de groep die met de Turnaround eruit gegooid waren dus beter af. Hoe triest het ook voor hun was natuurlijk

Ja, wat moet ik er van zeggen. Alles wat ik lees is toch de werkelijkheid. Kalibratie ronde is een dekmantel om vooral het 40+ personeel te kunnen korten en te lozen. dat op een heel slimme en goedkope manier. Je ziet veel jong personeel binnen stromen. Voor deze groep wordt alles uit kast gehaald. Deze groep weet nog niet wat hun te wachten staat. Deze staan in het begin van hun cariere ladder die gaan er voor. Voor Cap NL is dit de omzet generator om de opgelegde targets van Cap FR te behalen. Oudere collega's worden gekort en in stilte buiten gezet, met niks of met een aalmoes. Capgemini zal alles doen om ze te lozen en zo goedkoop mogelijk max. 20 man per maand anders zijn ze in overtreding.
Er worden wat ideeën bedacht of hele porcessen. Ten eerste om de motivatie naar beneden brengen. Dit zien we al bij de feestdagen, deze lijken bij Cap wel op begrafenissen. Geen sfeer geen motivatie helemaal niks. Er heerst nu een zakkenvullers mentaliteit, ga er steeds meer in geloven. Het sociale is helemaal weg. Ik vraag niet het uiterste, menselijkheid. Die is ver te zoeken bij Capgemini. People maters Results counts Het eerste kunnen ze beter weghalen, het laatste in vette letters weergegeven.

@Boze Capper
Daarom moet je als medewerker ook niet akkoord gaan met zulke idiote voorstellen voor een beëindigingsovereenkomst. Ook tekenen voor de kalibratie waarbij iedere wettelijke basis ontbreekt is zeker niet aan te bevelen. Jammer jammer inderdaad.

@Roeland Loggen,
In de meeste gevallen zijn de tarieven nog steeds veel hoger dan de kosten van een medewerker. Ze behalen er nog steeds ruim voldoende marge op. En deze mensen worden gewoon gekalibreerd op basis van een simpele spreadsheet formule (je valt buiten de dakpan dus dan ben je te duur; een goedkope en foute manier om conclusies te trekken)
Dus jouw laatste zin "En dan zit je daar, als werkgever, ineens met personeel wat per uur meer kost, dan via mantels nog te verdienen is. Wat doe je dan" klopt niet (een uitzondering daargelaten).
Op jouw vraag "Wat doe je dan" zou ik adviseren om wat onnodige dure managementlagen weg te snijden of te kalibreren. Deze vaak duurbetaalde medewerkers kosten alleen maar geld en leveren vaak weinig extra's op. Dus overhead kosten omlaag en je lost hiermee een groot deel van het probleem op.

@Roeland Loggen

De tarieven van banken en van de overheid zijn nog steeds zodanig hoog dat elke freelancer daar met speels gemak stukken meer salaris verdient dan welke CAP consultant dan ook.

De tarieven zijn dan ook het probleem niet, het probleem is ligt in de enorme overhead kosten van CAP. Die zijn in de huidige, en de toekomstige markt, markt bijna niet meer terug te verdienen. En terecht ook, de freelancer bied gelijkwaardige zoniet betere kwaliteit dan de CAP consultant, waarom zou je dan als bedrijf enorme overhead betalen aan CAP als de freelancer het veel goedkoper en beter kan?

Wil CAP overleven, dan zal ze niet in de kosten van de uitvoering moeten snijden (immers daarmee snij je direct in de kwaliteit van de dienstverlening en verlies je op termijn altijd) maar in haar overhead.

Eruit met al die dikbetaalde, nietszeggende management lagen, op naar een zo plat mogelijk organisatie en niet meer van die peperdure kantoren met ontvangsthallen waar Schiphol jaloers op is.

Wat me van het hart moet is dat als je het niet aanstaat je zelf op zoek kan naar een andere baan.....maar ja wie wil jouw salaris betalen dat ver boven je verdien capaciteit zit. Het gras bij de buren is niet groener mensen.....

@willem
Dat zal best zo zijn maar dat is nog geen rechtvaardiging voor slecht werkgeverschap. Maatregelen nemen waarvoor iedere rechtsgrond ontbreekt, tja wat moet je daar nou van vinden?

Tot slot: Het gras is wellicht niet groener bij de buren, maar in ieder geval wel leuker en met meer wederzijds respect.
En dat is ook een hoop waard. Dus ja door dit vreemde beleid gaan ook de 'goede' Cappers met een salaris ver onder hun verdien capaciteit in rap tempo om zich heen kijken.

ICG is nu juist flink aan het werven, en zij nemen ook "oudere" werknemers aan. Bovendien hebben zij ook Eigen product ontwikkeling zodat er opties bestaan naast detachering. CAP heeft alle eigen product ontwikkeling juist afgestoten die ze binnen kregen nadat BAS overgenomen was.

We leven in een vrij land, dus als je ontevreden bent over je werkgever, in welke zin dan ook, kun je altijd buiten de deur gaan kijken. Ik vraag me dan ook wel af of betreffende medewerkers het bij een ander groot IT bedrijf beter hebben. Om een bedrijf als Capgemini te vergelijken met ZZP-ers lijkt me niet juist, een ZZP-er hoeft namelijk een hoop overhead niet te maken. Dat is natuurlijk niet te vergelijken....
En mensen, het gaat toch hopelijk niet alleen maar om het salaris, waarom dat je werkt waar je werkt? Zijn andere zaken niet ook belangrijk?

Geachte mevrouw J,

Wellicht is het u ontgaan maar de discussie gaat erover dat CapGemini zich eenzijdig niet aan de overeengekomen arbeidsovereenkomst houdt. Door alles uit te kleden en de werknemer zelf overal verantwoordelijk voor de maken, heeft de werknemer op zich nauwelijks meer rechten dan een freelancer. Zeker gezien het nieuwe kabinetsbeleid. En doordat een freelancer geen overhead maakt, heeft hij een veel beter salaris, die conlusie is juist. en met dat veel hogere salaris kan de freelancer zelf sparen voor mindere tijden i.p.v. dikke uitkeringen naar de aandeelhouders in goede tijden.

En andere zaken belangrijk als salaris? Cap is een uitzendburo, je werkt niet op kantoor bij Cap maar op lokatie bij de klant. Zit je wel bij Cap, dan noemt men dat op de bank (niet-factureerbaar) en dan wordt je op termijn ontslagen.

Als er een calibratie gesprek met je wordt aangegaan, is mijn advies om niet op salarisverlaging in te gaan. Salaris is slechts één mogelijkheid voor 'calibratie', je kan ook kalibreren door bijvoorbeeld te werken aan vaardigheden die in de markt gevraagd worden. Aan dat laatste heb je zelf veel meer. Laat de manager het maar duidelijk maken, waarvoor men calibratie nodig vindt, en welke andere opties er zijn voor calibratie.

@BozeCapper: "Mooi sociaal plan"? Die titel laat ik geheel voor jouw rekening.

Dat de mensen die achterbleven (zeker oud BAS) nóg erger behandeld worden, mag geen verassing zijn - het past geheel in het plaatje dat ik heb geschetst - dit uitzendburo was alleen geinteresseerd in de klanten van BAS, niet in de medewerkers.

Waar het me om gaat is dat dat soort overname praktijken ondertussen gewoon doorgaat. Net weer een grote groep mensen van het kadaster, ambtenaren nota bene, met alle rechten van dien, die binnen no time op de keien staan. Met of zonder sociaal plan, want dat stelt hoe dan ook op termijn niets voor.

@InformatieIsMeerDanIT:
Deze deals zullen gewoon doorgaan zolang de outsourcende partijen hier een kosten voordeel bij hebben. In vorige computable artikelen hebje kunnen lezen dat de Kadaster mensen een terug keer garantie hebben. Dus de commotie van afgelopen jaar rondom de kalibratie hebben er wel mede aan bijgedragen dat deze groep een terug keer garantie heeft.

Dus men heeft wat mij betreft toch nog enige garanties

@MevrouwJ:
Ja gelukkig wel. Ergens anders kijken kan altijd maar dan zeg ik verbeter de wereld en begin bij je zelf. Helaas blijft het voor de oudere medewerkers bij rond kijken want >55 jaar word je bijna niet meer aangenomen........En zijnje kansen op de arbeidsmarkt nihil

Capgemini heeft ongetwijfeld advies ingewonnen over HR.
Want dit jaar zijn de onslagregels aangepast.
En is het een stuk makkelijker en goedkoper om medewerkers te lozen.
Dus ipv in 2013 in 2014 iedereen van de lijst 2013 maar te ontslaan, scheelt miljoenen.
Capgemini doet nu heel zielig in de pers dat het zo hard nodig is.
Capgemini vergeet er wel bij te vertellen, dat er een belachelijk grote en vooral onnodige dure laag middelmanagement is. Dat Vice Presidents die niet functioneren op hun plek blijven. Dat diezelfde VPs grote deals verprutsen, of niet in staat zijn op te leveren.
Aan die middlemanagement laag en falende VP's doet Capgemini helemaal niets.
Gevolg hoge kosten, die gaat men nu verhalen op het personeel dat wel hard werkt. Blij dat ik al lang geleden ben weggegaan.

Er is geen sprake van duurzaam ondernemen. Capgemini draagt niet bij aan innovaties. Kennis en kunde van Capgemini medewerkers is de laatste jaren achteruit gevlogen; er wordt niet meer in kennis geïnvesteerd.

Ik ben inmiddels overgestapt naar andere IT leverancier en ben blij verrast over de motivatie, het enthousiasme en gedrevenheid die ik daar heb aangetroffen. Ik krijg goederapportages en kan gebruik maken van online tools, bij Capgemini kreeg ik excelsheets en handmatig samengetelde rapporten opgestuurd per maand.

Dag Cap!

Ook vanuit energiebedrijf Eneco zijn tientallen ICT-ers overgekomen a.g.v. een outsourcingsdeal. Capgemini wìst bij de overname van Eneco-personeel de salarissen daar hoger liggen. Het ligt dan in de verwachting dat ook deze groep met de kalibratiegesprekken in aanraking zal komen.
De vraag is wat je ervoor terugkrijgt als je akkoord gaat met een lager loon. Krijg je dan werkgarantie? Voor hoelang? Het is natuurlijk zuur als je akkoord gaat met een lager loon en er vervolgens alsnog wordt uitgegooid.

Het moet gezegd worden dat Capgemini hele mooie opleidingsmogelijkheden kan bieden om medewerkers om- of bij te scholen, zodat ze weer op vlieghoogte komen en gaan presteren in lijn met hun salaris. Daar lijkt me opzich ook niets mis mee. Diverse oud-Eneco-ers zijn echter al 'afgevoerd' via 'Diamant'. De eerder genoemde opleidingsmogelijkheden worden dus niet altijd ingezet! "People matter..." gaat dus niet altijd op.

Zorg is wel dat momenteel veel Eneco-werk wordt weggebracht naar India. Vele oud-Eneco-ers zullen dan niet meer nodig zijn voor hun voormalige werk. Voor hen breken onzekere tijden aan. Het gevoel 'gedumpt' te worden kan ik begrijpen. Men zou zich wel af kunnen vragen door wíe je gedumpt bent, door Capgemini of door Eneco...

Zolang de secretaresses bij Cap Gemini nog in lease auto's rijden zal het zo slecht niet gaan met het bedrijf...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×