KPN schrapt merken XS4All, Telfort en Yes

Dit artikel delen:

KPN is van plan om de merknamen XS4All, Telfort en Yes Telecom te schrappen. Het bedrijf wil zich duidelijker positioneren als één merk voor internet-, telecom-, en netwerk- diensten voor de zakelijke markt en consumenten.

In een persbericht meldt KPN dat het volop inzet op één merk. Het schrappen van de namen XS4All, Telfort en Yes Telecom is onderdeel van een nieuwe strategie waarbij KPN zich presenteert als één partij voor zowel voordelige abonnementen als premiumdiensten.

In de loop van 2019 en 2020 wordt het KPN-merk volgens het bedrijf ‘aangevuld’ met de ‘sterke eigenschappen’ van de merken Telfort, Telfort Zakelijk, XS4All en Yes Telecom. ‘Voor klanten van deze merken verandert er niets’, belooft de ict- en telecomaanbieder. KPN is van plan om op termijn de dienstverlening van de genoemde merken door te zetten onder de vlag van KPN, maar noemt geen specifieke termijn waarop dat gebeurt.

Het mogelijk schrappen van de merknamen volgt op een strategische herijking waarbij KPN zich wil profileren als een ‘onbetwiste kwaliteitsprovider’ met de beste diensten, klantenservice en netwerken. Bovendien heeft het met het KPN-merk de ambitie om alle klantengroepen in de verschillende segmenten te bedienen. Dat gaat van voordeeldiensten tot premium diensten. ‘Daarom leggen we alle focus op het KPN-merk met gecombineerde diensten voor Nederlandse huishoudens en bedrijven.

XS4All

Met name het mogelijk verdwijnen van de merknaam XS4All is opvallend. Het bedrijf werd in 1998 overgenomen door KPN. En heeft een sterke naam in de Nederlandse markt.

KPN kocht in 2005 Telfort in een conolidatieslag op de Nederlandse mobiele telecommarkt. KPN zei toen dat het merk behouden zou blijven. In 2010 werd Yes Telecom ingelijfd om haar dealernetwerk.

Over beveiliger Dearbytes is niets gecommuniceerd. De in 2017 overgenomen securityspecialist is vooralsnog onder eigen naam actief binnen het bedrijfsonderdeel KPN Security Services.

Nieuw glasvezelnetwerk

KPN maakte 9 januari 2019 bekend dat het in Zwolle Noord-Oost de eerste schop in de grond heeft gestoken voor de versnelling van de uitrol van glasvezel (FttH) in Nederland. KPN verwacht in de loop van het jaar gemiddeld 6.500 huishoudens per week op glasvezel aan te kunnen sluiten zodat eind 2021 ongeveer een miljoen adressen extra en in totaal ruim 40 procent van de Nederlandse huishoudens toegang hebben tot het netwerk.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik heb een duidelijke voorkeur voor XS4ALL. Als XS4ALL in KPN zou verdwijnen, dan ben ik echt benieuwd of alles zo blijft als het momenteel is. Ik zal dan twijfelen of ik dan bij de KPN zou blijven. Hoewel ik op dit moment nog geen andere internet provider weet, waarnaar ik zou willen overstappen. Volgens mij is alleen XS4ALL de internet provider die snapt hoe alles werkt en wat echte internet gebruikers nodig hebben.

Andere internet providers snappen alleen hoe de huis-tuin-en-keuken internet gebruikers hun internet gebruiken. Mijn gevoel zegt dat de meeste internet providers slechts prijs-vechters zijn.

Bijvoorbeeld, bij XS4ALL heb je een vast IP adres. De rest zegt mij dat dat niet nodig is en dat het ook wel via dynamic DNS mogelijk is. Niet dat ze me daar bij kunnen helpen.
Tweede voorbeeld: Een eigen mail-server? Waarom zou je dat nodig hebben? Nee, dat ondersteunen we niet.
Er zijn zeker nog meer voorbeelden.

@jd zijlstra: eens; ik zit in hetzelfde schuitje. De kwaliteit van de dienstverlening van XS4all is in mijn beleving (veel) hoger dan van de andere providers, die vrijwel allemaal prijsvechters zijn (geworden). Ik zie niet hoe KPN de dienstverlening gelijk kan houden als die diensten geleverd moeten gaan worden onder dezelfde vlag waaronder Telfort dan levert. Maar ik wens dat niet te gaan ervaren; ik zal op zoek moeten naar een nieuwe provider...

Helemaal met de vorige reacties eens.

Verdwijnen van XS4all betekent voor mij: op zoek gaan naar andere provider.
Het privacy-bewustzijn, de goede helpdesk en de achterliggende visie zijn voor mij al jaren goede redenen om voor xs4all te kiezen.
Ervaringen met de service desk zijn heel erg goed.
Ervaringen met andere desks zoals die van KPN en Ziggo laat ik graag in het midden.
Daarvan springen me nu nog steeds 'de tranen in de broek.'


XS4all heeft al jaren een betrouwbare en deskundige reputatie.
KPN heeft die, voorzichtig gezegd, zeker niet in diezelfde mate.
Maar of de merknaam hier nu zoveel doet.
Maar als je de merknaam laat vervallen, moet je al je abonnees dan ook met een nieuw e-mail adres opzadelen?
Lijkt me niet echt klantvriendelijk. En dan nog het service niveau handhaven...

Ik vind dit zeer zorgelijk. De dienstverlening en support van Xs4all is vele vele malen beter dan die bij KPN. Ik heb een paar KPN aansluitingen en een aantal Xs4all aansluitingen in beheer en het verschil is enorm.
De kennis, het modem , de responetijd, het oog op veiligheid en vrijheid en het meedenken daarin, de betrouwbaarheid en het voor vechten van een goed werkend vrij en veilig internet.... Dit is voor mij een droevige dag.
Klanten die bij het gerommel van KPN weg wilden hadden hier een zeer goed alternatief aan. En bleven dus eigenlijk toch lid bij KPN.
Xs4all hoeft geen reclame te maken. De serieuzere internetter vind dit wel. Ook het verschil in mond tot mond reclame tussen Xs4all en KPN is enorm. Daar kan de KPN alleen maar van blijven dromen. Ze kunnen het beter omdraaien of terug draaien....
Zitten er daar een paar kinderen bij KPN die bij de managements knopjes kunnen of zo... tering.

Bekeken vanuit de integratie van mobiele diensten (telefoon + internet) is het schrappen van een naam als XS4ALL wel te begrijpen. Ook omdat veel klanten geen benul hebben van de achtergrond van XS4ALL.

Vanuit de Internet-historie is het schrappen van de XS4ALL-naam echter een zoveelste KPN-miskleun. XS4ALL is - mede door toedoen van KPN - wellicht niet meer de dienstverlener die het ooit was. Maar vanuit Internet-optiek is de naam KPN echter synoniem met onbegrip en onkunde. Na eerst de Internet-boot volledig te hebben gemist is KPN een zwalkende inhaalrace begonnen. Om vervolgens ingehaald te worden door content-/kabelboeren als Ziggo.

KPN, 'Koninklijke PTT Nederland', what's in a name. Wellicht kan KPN de naam 'XS4ALL' beter reserveren voor de particuliere markt. En de naam 'KPN' beperken tot infrastructuur-diensten en corporate services.

Ik bemerk dat iedereen (logisch) een duidelijke voorkeur heeft voor XS4ALL, geen wonder want die kunnen professioneel werken en hebben een helpdesk waar iemand met verstand van zaken de telefoon opneemt. Bij KPN is het een groot brok arrogantie en probeert men alles af te schuiven op de klant terwijl het vrijwel altijd fouten van KPN betreft. Met name voor nieuwe klamtem gaat zeer vaak het patchen mis met als resultaat dat de klant soms dagen lang zonder internet zit en ze niets doen om de klant te helpen. Met een beetje geluk neemt KPN nu de wijze van werken van XS4ALL over (als ze verstandig zijn) maar KPN kennende heb ik daar weinig vertrouwen in. Qua netwerk zijn ze zonder meer wel de beste.

Ik zit al jaren bij XS4ALL, juist vanwege de stabiele verbindingen en de goede helpdesk. Ook het enigszins dwarse en tegendraadse imago vind ik sympathiek. Dat ga ik bij KPN wel missen: hun reputatie is, zoals mijn medestanders hierboven al benoemd hebben, niet bepaald vlekkenloos. Slechte zet van KPN dus, waar ze weinig voorstanders in de internetcommunity voor zullen vinden. Maar ja, commercie boven alles. Wat een kortzichtigheid weer.

Hoe dom kun je zijn als bedrijf. XS4ALL is een ongelofelijk sterke merknaam die staat voor hoogwaardige internet aansluitingen, en ontzettend veel kennis. Je zou bijna kunnen zeggen dat KPN voor het tegenovergestelde bekend staat. De KPN mocht eigenlijk blij zijn dat veel consumenten zich er nauwelijks van bewust waren dat XS4ALL een onderdeel is van KPN. Nu willen ze van KPN een 'heel sterk merk maken'. Prachtig, als ze dan eerst eens die twijfelachtige internet bedrijven die ze hebben op peil brengen, zodat die een goede reputatie krijgen, dan kun je er daarna over gaan nadenken om alles onder één merknaam samen te brengen. Maar je moet toch wel een ongelofelijke druiloor van een manager zijn als je de beste internet merknaam van Nederland opgeeft ten behoeve van een merknaam met een twijfelachtige reputatie.

Ik lees toch al weer een berg vooroordelen die niet (meer) zijn wat ze waren. Als jarenlange klant van KPN (van analoog,via ISDN en ADSL tot glasvezel) heb ik deze in meerdere opzichten zien innoveren, kwaliteit als norm en de klantgerichte houding zien toenemen. Ook hier een vast IP adres en zijn diverse eigen toepassingen mogelijk door toegang tot de webinterface van het modem. Vergeet niet dat XS4ALL (technisch) reeds lange tijd KPN is.

What's in a name? It's all about trust!

Mijn bericht aan de medewerkers van XS4ALL:

Ik lees net tot mijn grote teleurstelling dat het merk XS4ALL gaat verdwijnen. Zonde! Zo’n sterk merk, zo’n goed bedrijf. Ik ben van mening dat dit een foute beslissing is van KPN. KPN kan in service en kwaliteit niet tippen aan XS4ALL.
Als trouwe klant, ik denk zo’n 23 jaar, heb ik niets dan goede ervaringen met jullie. Altijd kwaliteit, nooit problemen en als er dan wat was, dan werd het snel en naar volle tevredenheid opgelost.
Ik wens jullie veel sterkte in het proces en hoop zelfs dat KPN terug komt op deze beslissing.

Ik onderstreep elke reactie hier. Al jaren lid van XS4all en waarom staat hier boven.

Technische kwaliteit heeft KPN wel voor mijn gevoel, getuige de naam en faam van XS4all dat immers al lang en breed van KPN is! Daar zal denk ik niet veel aan veranderen. Maar lachwekkend wordt het als het gaat om een gooi naar de titel om de beste klantenservice!
Onbereikbaarheid en chaos zijn de kernwoorden als ik de administratieve puinhoop van de KPN zou moeten beschrijven. Iedere afdeling heeft er zijn eigen databasejes, voert er zijn eigen administratietjes - waarschijnlijk in een 'Excelletje', werkt volstrekt en volkomen langs elkaar heen, weet niet waar de rest mee bezig is en wat er met de rest is afgesproken.
Chaos, doorverbinden, wachten, zoeken en tientallen kastjes en muren waar je heen gestuurd wordt.
Ik heb hier met roltoeters en champagne door het gebouw gehuppeld toen we de laatste KPN-verbindingen hadden weten op te zeggen. Nog maanden later werd ik bijna wekelijks gebeld door KPN-afdelingen omdat we nog steeds als klant te boek zouden zouden staan. Knettergek werd ik van die lui....
En het vervelende is: nu ook Vodafone en Ziggo zijn samengegaan, lijkt die geschiedenis zich daarmee weer te gaan herhalen: al vier keer een vertegenwoordiger/colporteur op de stoep om te vragen of we hier geen glasvezel willen - terwijl we dat al lang en breed van hen hebben liggen.... Zucht...

Dom, dom, dom. Typisch gevalletje van 'kun je op je klompen aanvoelen dat het onverstandig is', maar ihkv strategische herijking (bah..) lijkt het de geleerden wel aardig. Zij hebben er voor doorgeleerd tenslotte..

Niet echt slim om de naam XS4ALL te laten vallen. Inzetten op een aanbod van Premium en Budget is niet verkeerd maar hou deze namen dan gescheiden. Inzetten op 1 merknaam voor alle diensten leidt al snel tot eenheidsworst, waarbij het laagste niveau al snel afstraalt op de Premium dienst. Toyota heeft en houdt niet voor niets Lexus als een aparte merknaam, VW heeft niet voor niets de diverse namen van merken behouden.

Jammer XS4all geeft toch altijd een vertrouwd gevoel. Dat komt niet uit de lucht vallen. het KPN brand heeft dat imago bij mij absoluut niet. Teveel negatieve ervaringen. Recent zakelijk helaas over moeten stappen naar Ziggo. Die heeft wel kabel naar ons kantoor, XS4all niet, dan zaten we nog op een halve adsl snelheid.
Dus mixed feelings van deze kant.

Vreemde actie van KPN en bedacht door een boekhouder (of een stagiair....?) zonder verstand van branding en die blijkbaar ook geen idee heeft hoe de dienstverlening van KPN ook echt verschilt van een merk als XS4ALL. De waarde van het merk XS4ALL komt door jarenlang presteren. KPN is niet één bedrijf al wil de directie dat graag denken, binnen KPN is het na jaren nog steeds een puinhoop met de eigen interne administratie, personeelsbeleid (mag niets kosten) en gammele ICT systemen met alle gevolgen voor de services. Er gaat nog steeds constant van alles verkeerd. Het huidige niet al te beste imago van KPN (te duur, te log, incompetente niet samenwerkende losse afdelingen, slecht management) straalt straks af op alle diensten, niet andersom. Wie dat denkt mag terug naar school.

Sinds 1998 zit ik bij XS4ALL voor Internet en website diensten en dat zijn nog steeds superspecialisten met focus op kwaliteit en diensten verlenen. Nooit kastje naar de muur, altijd probleem oplossen of ideeën aandragen. Niet te vergelijken met allerlei door KPN ingehuurde personen op helpdesks die vaak nergens wat van af weten. Heel soms bij KPN iemand met wat kennis die meestal verzucht omgeven te zijn door amateurs, andere afdelingen die 'iets moeten doen' en een ICT systeem wat onwerkbaar is. Mocht KPN dit doorzetten dan ben ik benieuwd wat er binnen XS4ALL gebeurt, dit demotiveert hen vast enorm.

Onder het kader van zogenaamde marktwerking zijn we beland op het moment dat er qua providers een oligopolie is ontstaan waarbij nieuwkomers niet aan kunnen haken en de resterende marktpartijen geen echte concurrenten van elkaar zijn en de klant dus per saldo is overgeleverd aan de grillen van de provider. Aldus het mislukken van de 'kennis economie' plan van de overheid die weer eens niet door heeft dat marktwerking zonder zeer streng toezicht en handhaving niet werkt.

KPN en Ziggo kunnen en willen geen kwaliteit leveren want dat kost ze teveel winst. Met wat ze uitsparen aan capaciteit, bemensing en kwaliteit proberen ze goed te maken met gelikte PR campagnes. (Net zoals de grote multinationals doen overigens.)

Beste Van Zanten,
De manager die dit heeft bedacht is Jean-Pascal van Overbeke (nou ja, zijn naam staat in het KPN-persbericht). Zie ook: https://www.linkedin.com/in/jeanpascal/ Hij is Belg, en heeft (dus?) minder feeling met de merknaam XS4ALL. Het zou me niets verbazen als hij dit heeft voorgesteld zonder een idee te hebben van de storm van protest die dit zou opleveren. Het gaat KPN uiteraard alleen om geld, en vooral de besparing daarvan in de bedrijfsprocessen, en de vermeerdering daarvan in de zakken van de aandeelhouders en leden van de Raad van Bestuur.

Petitie 'XS4ALL moet blijven' gestart; binnen één dag al meer dan 10.000 handtekeningen.

https://petities.nl/petitions/xs4all-moet-blijven

Ik weet er nog een voor het Computable Poëziealbum ;-)

bloemen verwelken
schepen vergaan.
maar mijn liefde voor xs4all
zal altijd blijven bestaan.

KPN beloofd altijd veel en blinkt erin uit om onderweg de voorwaarden of dienst te wijzigen zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven. Het uiteindelijke doel - ordinaire winstmaximalisatie. Het 'mission statement' van dit bedrijf zou eigenlijk moeten luiden: Naai de massa, vul de kassa.

@Van Zanten:
"Vreemde actie van KPN en bedacht door een boekhouder (of een stagiair....?) zonder verstand van branding en die blijkbaar ook geen idee heeft hoe de dienstverlening van KPN ook echt verschilt van een merk als XS4ALL."

Ik denk dat KPN onlangs een adviesbureau heeft ingehuurd. Die kijken vaak met oogkleppen en zwart wit en komen na een tijd met een gepeperde rekening en drastische adviezen die noodzakelijk zijn om de rekening te kunnen betalen. Ze moeten hun bestaan steeds opnieuw rechtvaardigen. Met nuance of gezond boeren verstand verliezen ze hun bestaansrecht.

@Johan Duinkerken:
De gemiddelde Nederlander kan kiezen uit 2 aanbieders, KPN voor ADSL en glasvezel (voor de happy few, de uitrol van glasvezel is gestopt toen KPN de glasvezelpionier Reggefiber heeft overgenomen) en Ziggo voor kabel. De echte concurrentie verdeelt de overgebleven kruimels.

KPN stopte met het uitbreiden van het glasvezelnetwerk toen ze Reggefiber hebben ingelijfd. Het is zeer goed mogelijk dat de uitzonderlijke dienstverlening van XS4All op de tocht staat, en gelijk met de naam verdwijnt als KPN zijn plannen doorzet.

Ondanks dat KPN zegt dat het geen gevolgen heeft is dit op termijn gewoon een koude bezuinigingsoperatie. je kunt voorspellen hoe het verloopt. Eerst krijgt KPN meer te zeggen in het bestuur, dan verschuift de facturatie naar het horror financiële systeem van KPN en kun je je daar een slag in de rondte zoeken naar je factuur. Dan wordt de hele financiële administratie bij KPN ondergebracht en daarna de klanten administratie. Daarna de technische operatie en ten slotte wordt de uitmuntende helpdesk geassimileerd in het slappe aftreksel met minimaal opgeleide medewerkers van KPN. Zodra OPS bij KPN wordt ondergebracht kun je ook het meer dan gemiddelde productportfolio (vast IP adres, eigen email server) gedag zeggen.
Het zal een paar jaar duren maar dan is de dienstverlening van KPN op hetzelfde rampzalige niveau als de overige prijsvechters en tegen die tijd is er niets meer te kiezen. 2 monopolisten verdelen dan de markt: KPN en Ziggo. bij geen van beide wil je klant zijn.

Andersom zou mooier zijn: XS4All neemt KPN over en verhoogt het nivo van dienstverlening. :-)

KPN zegt dat dit sentiment is. de man die deze uitspraak doet is echt losgezongen van de werkelijkheid en weet niet waar hij het over heeft.

@Frank Heikens : dit heeft meer trekken van de gangbare hoog-in-de-boom-management-aanpak : marktaandeel opkopen, consolieren, integreren en terugsnoeien door gedwongen afvloeiing. Kwaliteit en reputatie-management is daarbij ondergeschikt.
De nadelen komen terecht bij werkvloer en klant.
Als het 'uit de markt nemen' van XS4ALL doorgaat - en reken daar maar stevig op! - dan zal dat leiden tot een uittocht van capabel personeel en weglopen van klanten.

Overigens was Reggefiber bepaaldelijk een butsersklup. De monteurs deden met oogkleppen op wat hen werd opgedragen. Het management had nauwelijks méér verstand, maar deed driftig handje-klap met onkundige gemeente-ambtenaren.

Aktie van KPN houdt in: "Ik ben groot en ik bepaal wel wat goed voor de klant is". Houdt ook in: "Ik bepaal wel wat voor apparatuur gebruikt wordt". In de visie van KPN moet iedere klant de amobinabel slechte Experia box gebruiken, ook al geeft dat onmogelijk veel problemen, ook bij zakelijke gebruikers. Als gebruiker mag je -volgens KPN - slechts een beperkt aantal - door KPN bepaalde - poorten gebruiken, met als smoes "om spam en misbruik te voorkomen". Aan KPN kant is e.e.a. echter zo slecht ingesteld dat spam filters, mail, die via de KPN smtp is verzonden, als spam identificeren. Met de FRIZBOX apparatuur van XS4ALL en doorgifte van XS4ALL spelen deze problemen niet. Ook de expertise van XS4ALL medewerkers t.o.v. KPN medewerkers (de goeden niet te na gesproken) is veel beter en breder. Dit alles verdwijnt als het KPN eenheidsworst wordt. Als longterm XS4ALL gebruiker ben ik van mening, dat opgaan in KPN van XS4ALL niet door moet gaan om de continuïteit van een goede service naar klanten die daarvoor kiezen te waarborgen.

Wilde ik net overstappen van Telfort naar XS4ALL, krijg ik dit! Ben zeer ontevreden over de wijze waarop ik behandeld werd door Telfort. Nadat ze XMSNet, waar ik zat, overnamen werd mijn bandbreedte teruggeschroefd van 500mbit naar 100mbit i.p.v. de door XMSNet beloofde 1gbit. Schurken! Dat is een factor 10.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures bij KPN

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-01-10T10:23:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.