Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
jongeren

Privacywet dwingt tot aanpassen onderwijs-ICT

23 februari 2017 - 11:20ActueelOnderwijsMinisterie van Onderwijs, Cultuur en WetenschapVO-raad
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Aanbieders van digitale leermiddelen zijn met onderwijsorganisaties in gesprek over het aanpassen van systemen. Dat is het gevolg van een wetsvoorstel voor de verbetering van privacy van scholieren. Nu slaan leveranciers van digitale leermiddelen vaak persoonsgegevens op. In de toekomst moet er een nieuw identificatiesysteem komen waarbij de privacy van scholieren beter beschermd is.

Er wordt gewerkt aan het gebruik van een nummervoorziening waarbij een cijferreeks (code) het pseudoniem vormt van een leerling. Zo is een leerling te identificeren zonder dat er persoonsgegevens worden gedeeld.

Onderwijsorganisatie edu-K licht toe: ‘Bij de nummervoorziening krijgt elke leerling een persoonlijk identificatienummer. Partijen in de onderwijsketen die gegevens van een leerling uitwisselen, zoals bij het bestellen en gebruiken van leermateriaal, bij het maken van toetsen en bij het terugkoppelen van de resultaten daarvan, doen dat dan aan de hand van dat nummer. Er hoeven dan geen persoonsgegevens van de leerling uitgewisseld te worden.’

VO-raad: ‘Het waarborgen van de privacy wordt steeds belangrijker nu scholen vaker met digitale systemen en leermiddelen werken. Scholen moesten tot nog toe relatief veel persoonsgegevens delen met bedrijven om de digitale leermiddelen of online lespakketten te kunnen gebruiken. Die situatie is onwenselijk, omdat het risico bestaat dat deze gegevens op straat terechtkomen na een hack of datalek.’

2018 nieuwe wet

De gesprekken over de aanpassingen van digitale leermiddelen volgen op een wetsvoorstel over de verbetering van privacy van leerlingen waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

Het wetsvoorstel is nu naar de Raad van State gestuurd. Daarna moeten de Tweede en Eerste Kamer ermee instemmen. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Naar verwachting kan de wet in 2018 ingaan en kunnen scholen dan met pseudoniemen werken. De VO-raad noemt de wet een goed initiatief om de privacy van leerlingen te waarborgen. 

Meer over

HackingPrivacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelOnderwijs

    Deze 10 ict-projecten zetten het onderwijs op z’n kop!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Weer Red Hat Award voor Vijfhart, ruim 500 miljoen voor vervolgfonds Main (en meer)

    ActueelOnderwijs

    OU opnieuw hoogste gewaardeerde universiteit in studentenenquête

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Wie zijn dé diversiteitsleider en hét digitale talent?

    OpinieGovernance & Privacy

    De democratie als sensor, niet als scepter

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    3 reacties op “Privacywet dwingt tot aanpassen onderwijs-ICT”

    1. Luuk Roovers schreef:
      23 februari 2017 om 15:21

      Nu nog zorgen dat het nummertje niet gewoon te herleiden is via een simpel truukje. Ik ben benieuwd hoe ‘ze’ dat gaan waarborgen.

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      24 februari 2017 om 08:21

      Opzich is de gedachte goed. Het betekent dat externe systemen niet direct weten wie de leerling is. Het betekent wel dat alle rapportage die enige duiding geeft alleen maar gemaakt kan worden in het centrale systeem en dat vergt nogal wat inspanning en integratie. En natuurlijk is het niet compleet en waterdicht, maarja het gaat om laagjes. Net zoals je niet alleen een slot op je deur hebt, maar ook een knip of een trekslot beveiliging.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      24 februari 2017 om 12:09

      Je wilt dat nummer juist decentraal hebben. Dwz dat alleen de school de link tussen nummer en persoon kan (en mag) maken. En als een leerling van school veranderd dan krijgt deze een ander nummer.
      Los daarvan is in technische zin het ook makkelijker om een nummer te gebruiken dan een naam (plus de rest).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs