Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Proef met Persoonlijke Internet Pagina van start

10 november 2006 - 09:053 minuten leestijdActueelOverheid
Tonie van Ringelestijn
Tonie van Ringelestijn

De Nederlandse overheid belooft al jaren digitale dienstverlening aan de burger. De Persoonlijke Internet Pagina (PIP) blijkt stilletjes dichterbij te komen.

De eerste proef met de Persoonlijke Internet Pagina (PIP), een webportaal met gepersonaliseerde overheidsinformatie, start eind deze maand. De overheid wil uiteindelijk iedere burger een PIP geven. Enkele honderden mensen kunnen straks inloggen op hun PIP. In de tweede helft van volgend jaar volgen maximaal vijftigduizend anderen. Dat melden de projectleiders tijdens een presentatiemiddag.
Met de Persoonlijke Internet Pagina (PIP) moeten burgers en bedrijven precies die informatie van overheden krijgen die voor hen interessant is. Personalisatie vindt plaats op basis van locatie, thema's en eigen voorkeuren. De PIP biedt via rss-feeds gepersonaliseerd nieuws van overheden, eventueel ook via e-mail te ontvangen. Daarnaast bevat het een agendafunctie voor afspraken met instanties of deadlines voor het inleveren van formulieren. Burgers kunnen agenda-items opslaan als iCal- of ICS-bestand en deze dan importeren in eigen agendaprogramma's.

Complex
De PIP, bereikbaar via Mijn-overheid.nl, gebruikt het burgerservicenummer voor het uitwisselen van persoonsgegevens, DigiD, voor identificatie en de zoekdienst van Overheid.nl. Bij doorklikken op een link naar bijvoorbeeld een aanvraagformulier bij een overheidsinstelling die ook DigiD gebruikt, zoals CWI, is het niet nodig opnieuw in te loggen.
“We brengen zoveel mogelijk diensten samen. Dat maakt het lekker complex”, zegt Paul Zeef, programmamanager PIP bij uitvoeringsorgaan ICTU. Andere knelpunten zijn volgens de projectleiders privacy, beveiliging en machtigingen. Daarbij geeft iemand een derde toestemming overheidszaken voor hem of haar te regelen.
De ministerraad stemde in april in met de invoering van de PIP. “Als deze proef slaagt, zetten we volgend jaar een eerste openbare versie online, waarbij burgers van meer gemeenten zich vrijwillig kunnen aanmelden", zegt Zeef. Een brede lancering is echter pas na 2007 gepland en volledige invoering kan nog jaren duren.
Naast de gemeenten Dordrecht, Den Haag, Voorst, Enschede en Assen werken ook de Belastingdienst, IB-Groep, Sociale Verzekeringsbank, CWI, UWV en het Kadaster mee. De Rijksdienst voor het Wegverkeer en waterschappen kunnen mogelijk later aansluiten.

Weinig voorbeelden
ICTU roept it-bedrijven op ervaringen over personalisatie van informatie te delen. Na het voorjaar valt een beslissing over een mogelijk aanbestedingstraject. Daarnaast is ICTU een onderzoek gestart naar persoonlijke overheidsportalen in het buitenland, waar nog weinig succesvolle voorbeelden zijn. ICTU heeft berekend dat de PIP overheden tot 2012 gezamenlijk een bedrag van 870 miljoen euro aan kosten bespaart. Dat komt doordat het leidt tot minder gebruik van telefoon en post.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: PQR lijft E-Storage in, Fox-IT en Xerox it-partners van de Navo-top (en meer)

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    AchtergrondData & AI

    Von der Leyen: geef deftech toegang tot ai-gigafabrieken

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    ActueelSecurity & Awareness

    Pro-Russische hackers belagen Nederlandse overheden

    OpinieSecurity & Awareness

    Dit zijn de cyberdreigingen (en de vijanden) rondom de Navo-top

    3 reacties op “Proef met Persoonlijke Internet Pagina van start”

    1. Ronald Heinen schreef:
      13 november 2006 om 11:24

      In uw bericht kunnen we lezen: “We brengen zoveel mogelijk diensten samen. Dat maakt het lekker complex. Andere knelpunten zijn volgens de projectleiders privacy, beveiliging en machtigingen. Daarbij geeft iemand een derde toestemming overheidszaken voor hem of haar te regelen. ”

      Iedere burger in Nederland heeft het recht tot vrije kanaalkeuze in de communicatie met de Overheid. Je kunt dus ook alles gewoon met papier doen. Gezien de hierboven geschetste problemen is dit voorlopig nog niet zo’n onverstandige keuze lijkt me.

      Login om te reageren
    2. Pim Nieuwenburg schreef:
      14 november 2006 om 10:14

      Persoonlijke Internetpagina veelbelovend maar nog niet af

      PIP is hip, maar krijgt de burger straks wel wat hij wil? Uit onderzoek van Burger@Overheid.nl blijkt een grote belangstelling voor een Persoonlijke Internetpagina. Zo’n voorziening is echter pas echt persoonlijk als je rekening houdt met wat de gebruiker wil. Om die reden gaan we een testgroep inzetten om de burgerwens scherper op het netvlies te krijgen.

      Burger@Overheid.nl is positief over de eerste aanzet voor de “Persoonlijke Internetpagina” (PIP) waarmee burgers “zaken kunnen doen” met de overheid. Uit onderzoek van het BurgerOverheidPanel blijkt dat het concept veelbelovend is, maar dat er nog veel moet worden gebouwd. Daarbij is het noodzakelijk om de vinger aan de pols te houden. Burger@Overheid.nl draagt daaraan een steentje bij met een PIP-testgroep die actief meedenkt over volgende versies.
      De Persoonlijke Internetpagina is een veilige en betrouwbare omgeving op internet waarin een burger zaken kan doen met de overheid. Met de PIP gaat dit op overzichtelijke en gemakkelijke wijze, 24 uur per dag, 7 dagen per week, vanaf elke plek met een internettoegang.
      Medio 2005 heeft Burger@Overheid.nl ook al onderzoek laten doen naar een voorloper van PIP. Er is toen onder andere gekeken naar de wenselijkheid van een dergelijke voorziening. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat burgers veel voordelen zien in een eigen website bij de overheid. Zo’n dienst maakt contacten met de overheid een stuk gemakkelijker. Zo hoeft men niet steeds opnieuw gegevens aan te leveren en is bijvoorbeeld in één oogopslag te zien hoe het staat met een bepaalde aanvraag. Wel stellen burgers voorwaarden aan dit soort nieuwe dienstverlening. Zo willen ze vooral de baas blijven over hun eigen gegevens.
      Ook uit het laatste onderzoek naar PIP komt een positief beeld naar voren. 87 procent van de ondervraagden geeft aan de nieuwe dienst “zeker wel” of “waarschijnlijk wel” te gaan gebruiken als die in 2008 beschikbaar komt. Een bijna even groot percentage (86 procent) noemt “beveiliging persoonsgegevens” als belangrijkste voorwaarde om de dienst te gaan gebruiken. Andere veel genoemde voorwaarden zijn “compleet aanbod overheidsproducten” (73 procent) en “eenmalig persoonsgegevens opgeven” (56 procent). Overheidsorganisaties waar burgers graag via PIP zaken mee doen, zijn de Belastingdienst, gemeenten (beide 89 procent) en de politie (66 procent).
      Het BurgerOverheidPanel is gevraagd aan welk communicatiekanaal men de voorkeur geeft om overheidsinformatie te ontvangen. Ruim tweederde zegt in dit geval zelf te willen kiezen; 21 procent kiest voor “uitsluitend digitaal” en 9 procent voor “schriftelijk”. 64 procent van de ondervraagden vindt het een slecht idee als de overheid in de toekomst uitsluitend met PIP zou communiceren.
      Het panel is ook gevraagd zich uit te spreken over zaken als functionaliteit, gebruiksgemak en vormgeving. Ook op deze punten scoorde PIP goed, maar daarbij moet worden aangetekend dat de ondervraagden zich moesten baseren op schermafdrukken en niet op “echte” webpagina’s. Op basis van een beoordeling van een eerste proefversie trekt Burger@Overheid.nl de conclusie dat er nog véél zaken moeten worden verbeterd, juist op punten als overzichtelijkheid en presentatie. Andere zaken die extra aandacht behoeven: beveiliging (zwaarder gebruik DigiD); laat PIP voldoen aan de normen van Drempelvrij.nl; garandeer beschikbaarheid van PIP; kijk kritisch naar de gebruiksvoorwaarden die voor PIP gelden; richt PIP in voor eParticipatie.
      Gelet op deze constateringen adviseert Burger@Overheid.nl de bouwers van PIP om vanaf nu met een vaste testgroep gebruikersproeven te houden. Hiermee kan tijdens het bouwen voortdurend worden ingespeeld op de ervaring en mening van de uiteindelijke gebruikers. Burger@Overheid.nl zal een stevige bijdrage leveren door de inzet van een testgroep van zo’n 100-200 burgers die als klankbord fungeren voor de bouwers van PIP. Burger@Overheid.nl gaat hiervoor op korte termijn panelleden werven.

      Login om te reageren
    3. Ronald Heinen schreef:
      14 november 2006 om 14:19

      Pim Nieuweburg stelt het volgende in zijn reactie: “De Persoonlijke Internetpagina is een veilige en betrouwbare omgeving op internet waarin een burger zaken kan doen met de overheid. Met de PIP gaat dit op overzichtelijke en gemakkelijke wijze, 24 uur per dag, 7 dagen per week, vanaf elke plek met een internettoegang.” Veilig en Betrouwbaar is hier echter een relatief begrip. We hebben zowel theoretisch op meerdere manieren bewezen dat het onmogelijk is dat deze omgeving veilig en betrouwbaar KAN zijn. Ook praktisch zijn er vele manieren om aan te tonen dat dit niet zo is. Op zich is het een goed initiatief om ICT in te zetten om de dienstverleing van de overheid richting burgers te verbeteren. Als de gekozen manier echter bewijsbaar niet veilig en betrouwbaar kan zijn en er wel bewijsbaar veilige en betrouwbare alternatieven zijn, dan zou de overheid zich dit aan moeten trekken. Recent is er bijvoorbeeld een onderzoek gedaan naar de authorisatie rond het GBA-Systeem. De gemeenten gaven zichzelf op dit gebied het rapportcijfer 4. Dit lijkt mij niet voldoende voor dit type systemen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs