Managed hosting door True

Aanbesteding systeem rekeningrijden loopt

 

file

De aanbesteding voor het 'Systeem Kilometerprijs' is inmiddels na veel vertraging vanwege de vele politieke discussies van start gegaan. De tender is verdeeld in vijf percelen. Het betreft de zogeheten terugvaloptie van de rijksoverheid.

De aanbesteding van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) voor (een deel van) het systeem achter het rekeningrijden loopt. De tender bestaat uit vijf percelen. Het ministerie verwacht dat in totaal negentien ondernemingen zich inschrijven. Wie meedingt naar perceel 5 (het testtraject), mag niet meedoen met de andere percelen.

De aanbesteding (Percelen Systeem Kilometerprijs) vindt plaats volgens het zogeheten garantiespoor. Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat heeft voor het systeem van de kilometerprijs twee sporen uitgezet. Het hoofdspoor moet leiden tot een situatie waarin marktpartijen, aan de hand van certificeringseisen, zelf een systeem voor kilometerbeprijzing aanbieden. In de tussentijd volgt V&W ook het garantiespoor, waarbij het samen met marktpartijen een systeem samenstelt. In deze terugvaloptie staan ook grootschalige testen centraal. Zowel het hoofdspoor als het garantiespoor zullen in de eerste periode na de inwerktreding van de wet naast elkaar blijven bestaan. Naar verwachting zal het garantiespoor daarna in omvang afnemen. 

Voor vrachtwagens moet het systeem tussen medio 2011 en januari 2012 geïmplementeerd worden, voor personenauto's en bestelwagens zal dat ergens tussen januari 2012 en december 2016 plaatsvinden. 

Het eerste perceel van het 'Systeem Kilometerprijs' betreft het leveren van de boordcomputers (on board equipment: OBE). Deze kastjes worden in de voertuigen ingebouwd en registreren de gereden kilometers. De OBE stuurt de data naar het inningsysteem via draadloze communicatie.

V&W voorziet dat er circa 60.000 kastjes moeten worden geleverd voor praktijktesten en zo'n 200.000 voor de inbouw in vrachtwagens. Ook is er de optie tot de aankoop van nog eens maximaal 1,6 miljoen OBE's. Het ministerie is van plan om dit perceel te gunnen aan meerdere aanbieders.

Innen

Onder perceel 2 valt het ontwerp, de ontwikkeling en de oplevering van het inningsysteem, het secundair systeem (voor buitenlandse vrachtwagens zonder OBE's) en het frontofficesysteem (voor communicatie met chauffeurs). Het inningsysteem verwerkt de gereden kilometers aan de hand van de vastgestelde kilometerprijs. De toepassing omvat facturerings- en inningsprocessen, gericht op houders van motorrijtuigen in binnen- en buitenland. Er komen koppelingen met het register van de 'Trusted Elements' en basisregistraties, zoals het kentekenregister RDW, de Gemeentelijke Basisadministratie en het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Perceel 3 en 4

Het derde perceel omvat de ontwikkeling van het backofficesysteem voor handhaving en het leveren van de apparatuur hiervoor. Het systeem krijgt data binnen via de handhavingsapparatuur (ter controle van de juiste werking van een OBE) en het inningsysteem.

Perceel 4 omvat de levering van zogeheten blanco Trusted Elements (TE), een apparaat waarmee een digitale handtekening valt te zetten op basis van een pki (public key infrastructure) en in het kader van de Wet elektronische handtekeningen. Het ministerie wijst nog een publieke organisatie aan als certificatie-autoriteit.

Zo'n Trusted Element waarborgt de OBE-gegevens met een elektronische handtekening. Er zijn circa 12 miljoen blanco TE's nodig, luidt de prognose. In eerste instantie zijn er 60.000 versleutelapparaatjes noodzakelijk voor een grootschalige praktijktest en 200.000 voor vrachtwagens. Opschaling naar alle voertuigen (tot zo'n 12 miljoen) vindt in een later stadium plaats.

Testen

Het vijfde perceel tenslotte bestaat uit verificatie- en validatiediensten. De partij die dit perceel in de wacht sleept, speelt een leidende rol bij het ontwerpen, ontwikkelen, uitvoeren en beoordelen van het testen van het kilometerheffingsysteem. Ook treedt deze aannemer op als adviseur van de V&W en levert het menskracht voor het operationeel beheer van de testomgeving.

Testen

In het kader van de nog te bekrachtigen Wet Kilometerprijs zal een prijs per kilometer gaan gelden voor het rijden met een motorrijtuig in Nederland. Die prijs zal verschillen al naar gelang tijd, plaats en aard van het voertuig. Met het onderliggende systeem kan de rijksoverheid de prijs per kilometer berekenen en in rekening brengen bij de eigenaar van het rijtuig. Ook dient het systeem controle op naleving van de wet mogelijk te maken.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2848826). © Jaarbeurs IT Media.

?


Sponsored


Lees ook


 

Reacties

"Wie meedingt naar perceel 5 (het testtraject), mag niet meedoen met de andere percelen."

Ehhhmmm... Lees ik het nou goed. Meerdere leveranciers voor hetzelfde product, maar dan verschillende onderdelen?

Kunnen ze niet gewoon bedrijven zoals bijvoorbeeld Nokia en IBM inschakelen om gewoon de boel in een keer te regelen. Of ben ik nou dense?

Ach en vanwege het milieu stopt toch iedereen met autorijden. Waarbij de privacyridders het rekeningrijden waarschijnlijk, terecht, zullen neersabelen.

Dus dat zijn miljarden die bespaard kunnen worden. Volgende.

Zo makkelijk is het om geld te besparen, kan het tenminste naar iets nuttigs gaan.

Als iedereen stopt met twee weken autorijden met dit systeem is dan gelijk de hele Nederlandse weginfrastructuur failliet?

@Gast
Er zit een zekere logica achter het feit dat degene die het testperceel wint, niet op de andere percelen mag meedoen. Stel dat partij A het systeem mag bouwen, maar ook mag testen. Dan heb je een situatie waar ze bij diverse overheidsinstellingen min-of-meer allergisch voor zijn geworden. Een voorbeeld is een bepaald toeslagsysteem van de Belastingdienst. Dit systeem werd zowel gebouwd als getest door dezelfde externe aannemer. Het resultaat was op z'n zachtst gezegd verre van bevredigend. De belangenverstrengeling tussen bouw en test bleek daar gedeeltelijk schuldig aan te zijn.

@Sogetist
Goed punt. En die logica is tot op zekere hoogte te volgen en te begrijpen.

Wat ik dan niet snap is dat de overheid blijkbaar niet in staat is om ??n bedrijf te vinden die kwalitief werk levert voor een project, of neutraler gezegd een werkomgeving cre?ert waar dat mogelijk is.

Kijk bijvoorbeeld naar het artikel op Computable over Bol.com:
http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/development/2582685/1277180/nieuwe-website-bolcom-voor-het-minutenwerk.html

Dat vind ik gewoon een plezier om te lezen.

En wat te denken van bedrijven zoals IKEA en UPS.

Lijkt me dat de overheid in dat geval meer kan kijken naar succesvolle bedrijven en daar dan hun business model op af stemmen. Immers als een bedrijf ineffici?nt ICT opereert dan zijn ze falliet. Iets wat bijvoorbeeld tien jaar geleden goed werkte werkt nu ook nog goed (als je buiten de box van Microsoft denkt). Haal de bugs eruit en hou de beveiliging up date, indien nodig.




Rekeningrijden waanzin van de overheid,dit wort door 90% van de burgers beschouwd.
Er is geen enkelproduct te bedenken dat juister en zuiverder aangeeft wat verbruikt wort,als men zich vortbeweegt met een brandstofmotor.
Hoeveelheid brandstof wordt bepaalt door de inhoud van de motor,gebruikte kilometers is reeds bepaalt.
Brandstof en verbruik en betaling van dit soort brandstof geeft een rendement per kilometer, zelfs als men de vervuiling beschouw,

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.