Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Ombudsman berispt Autoriteit Persoonsgegevens

21 december 2021 - 12:483 minuten leestijdActueelOverheidAPKPMG
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De Nationale ombudsman velt een vernietigend oordeel over de werkwijze van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De privacy-waakhond gaat slecht om met burgers die ontevreden zijn over de behandeling van hun privacyklachten. Mensen die daarover klagen bij de AP, komen hier vaak niet mee verder. De afhandeling van klachten lijkt vooral gericht op het afhouden ervan.

In het rapport ‘Voor een dichte deur’ is de ombudsman Reinier van Zutphen ongekend kritisch. ‘Niet het belang van burgers, maar dat van de organisatie lijkt voorop te staan’ stelt hij. ‘De Autoriteit Persoonsgegevens staat onder druk. Dat zien we ook in de klachten die wij krijgen van burgers. Maar die capaciteitsproblemen mogen geen excuus zijn voor de manier waarop de Autoriteit nu omgaat met ontevreden burgers.’

Bij de AP lagen eind 2020 9.800 privacyklachten van burgers ‘op de plank’. En mensen wachten nog altijd lang op de afhandeling van hun klachten. Als de Autoriteit hun klacht vervolgens behandelt en een beslissing neemt, is het voor burgers niet duidelijk wat ze kunnen doen als ze het er niet mee eens zijn. Zij weten niet hoe ze moeten opkomen tegen een beslissing. Mensen die ervoor kiezen hun ongenoegen daarover te uiten, lijken daar vaak niet verder mee te komen.

Praktische aanpak

Volgens de ombudsman denkt de AP met name vanuit regels en onmogelijkheden en te weinig vanuit oplossingen of het perspectief van de burger. Hierdoor stokt de klachtprocedure. Er lijkt veel tijd en energie verloren te gaan aan schriftelijke communicatie en verwijzingen naar – vaak ingewikkelde – regels en procedures. Van Zutphen: ‘Terwijl juist een praktische aanpak voor burgers een oplossing kan zijn en ook de Autoriteit zelf meer lucht kan geven. Want iemand die ontevreden is, blijft doorgaans terugkomen zolang het probleem niet is opgelost.’

De ombudsman ziet dat mensen bij de toezichthouder niet genoeg op weg worden geholpen en dat de relatie met burgers in een aantal situaties verslechtert of zelfs escaleert. Verder constateert hij dat er ook bij klachten die de AP wél oppakt, dingen niet goed gaan. ‘De manier waarop de Autoriteit nu werkt, voldoet niet aan wat we van hen mogen verwachten.’

Van Zutphen staat niet alleen in zijn kritiek. Al eerder bleek dat AP-voorzitter Aleid Wolfsen zijn organisatie niet op orde heeft. KPMG constateerde in november 2020 dat de bedrijfsvoering in de kinderschoenen staat. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een betrouwbare tijdsregistratie. Ook is er geen kostprijsmodel. Daardoor kan niet worden bepaald hoe effectief afdelingen werken.

Werkdruk

De Autoriteit klaagt over de werkdruk als gevolg van het toenemend aantal datalekken. Wolfsen vergeet daarbij te zeggen dat de meeste datalekken geen onderzoek of handhavingsmaatregelen vereisen. Veel datalekken komen doordat een medewerker per ongeluk een verkeerd mailadres heeft gebruikt of een typefout in de adressering maakte.

In februari van dit jaar constateerde minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) dat het bij de toezichthouder ontbreekt aan een ‘solide datapositie’. Intern valt volgens hem nog veel te verbeteren. Het stoort velen in Den Haag dat Aleid Wolfsen in interviews iedereen de les leest, maar zijn eigen organisatie laat voortmodderen.

Meer over

Privacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    AP fel tegenstander van nieuwe data-wet

    ActueelInnovatie & Transformatie

    AP hekelt zwarte lijst van fiscus

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kabinet verhoogt budget AP niet; Wolfsen verbijsterd

    ActueelInnovatie & Transformatie

    AP vindt dat KVK zzp-adressen moet afschermen

    Wi-Fi
    ActueelInnovatie & Transformatie

    AP vreest voor big brother door gemeenten

    ActueelCarrière

    AP-voorzitter Wolfsen krijgt nieuw mandaat

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs