Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het gat na vraag en aanbod

17 februari 2010 - 10:11OpinieInnovatie & Transformatie
Mark Smalley
Mark Smalley

De laatste tijd ben ik mij steeds bewuster geworden van een gat in het beheer van de informatievoorziening. En dat gat zit in de hoek van de benutting van informatiesystemen.

Ik zet een analogie in om mijn punt duidelijk te maken. Veel analogieën gaan over auto’s, maar ik pak nu de telefoon. Ik heb een telefoonwinkel en jij bent mijn klant. We praten over jouw behoefte, bellen, sms’en, internet, en je krijgt van mij een telefoon. Vraag en qaanbod hebben hun werk gedaan en jij hebt een mooi toestel. Maar wie je belt, hoe effectief je een gesprek voert, etc., daar ga ik (aanbod) niet over. En over de vraag volgens mij ook niet. Er is dus meer. Iemand die erop toeziet dat het maximale uit de investeringen in informatiesystemen wordt gehaald. Die gebruikers helpt om de systemen effectief te gebruiken. Daar kun je geld mee verdienen. In ieder geval besparen.

Dit domein vind je terug in een hoekje van het BiSL-model voor business informatiemanagement en functioneel beheer, maar ik vind dat het een aparte naam moet krijgen om het gebied beter onder de aandacht te brengen. Ik probeer het in het Engels op te schrijven, omdat ik daar het vaakst in het buitenland tegenaan loop als ik het voor Nederlanders vanzelfsprekend begrip ‘functioneel beheer’ probeer over te brengen.

Demand management zorgt ervoor dat je krijgt wat je hebben wilde (supply management geeft daar uiteraard invulling aan). En Use management (beste kreet dat ik kan bedenken) zorgt voor de optimale benutting van waar demand management in voorziet.

'Information demand & use management', is dit het? Alle reacties en suggesties zijn van harte welkom.

Meer over

BiSLInformatiemanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    11 reacties op “Het gat na vraag en aanbod”

    « Oudere reacties
    1. Mark Smalley schreef:
      19 februari 2010 om 11:07

      Communicatie is lastig! Sorry Peter, ik denk dat ik het niet goed heb uitgelegd. Het gaat mij er juist om dat de klant in de positie komt om de dienst uit te maken! Bedankt dat je me hierop geattendeerd heb; erg belangrijk dat dit punt goed overkomt.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs