Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Out of the IT box denken

Dit artikel delen:

Computable Expert

Mark Smalley
The IT Paradigmologist, ASL BiSL Foundation. Expert van Computable voor de topics Beheer en ICT-branche.

Een van de uitdagingen die ik ervaar als ik het begrip ‘functioneel beheer’ in het buitenland probeer uit te leggen, is dat mensen vanuit een ict-kader denken. Niet onlogisch natuurlijk, als je ict’er bent, maar wel lastig in de communicatie.

Het kernpunt dat niet altijd overkomt, is dat functioneel beheer geen dienst van de ict-organisatie is, maar een verzameling activiteiten die de business rondom informatiesystemen uitvoert. Het zijn juiste dingen waarvoor ict principieel geen verantwoordelijkheid kan dragen. Zoals de gebruikers vertellen hoe zij een bepaald systeem moeten gebruiken in hun organisatiecontext. Zoals het bedenken van welke informatie nodig is om de business te ondersteunen. Zoals het bewaken van de kwaliteit van de bedrijfsgegevens. Zoals business cases, financiering en inkoop van ict-diensten. Wel kun je ict vragen om bij sommige activiteiten te ondersteunen, maar het is en blijft een business-verantwoordelijkheid.

Over een paar dagen presenteer ik hierover op een conferentie in de Verenigde Staten. En ook daar heb ik deze uitdaging. Daarvoor heb ik het volgende bedacht. Een sheet met 'Think out of the IT box' en daarop twee rechthoeken: ict en business. In de ict-box staat 'supply' en allerlei ict-kreten zoals ASL en ITIL. Met daar een dikke rode kruis doorheen. Daar gaan wij het dus niet over hebben. In de business-box staat 'demand & use' en een groen vinkje. Dat is dus het onderwerp van mijn presentatie. Ik merk het straks wel, of het mij lukt om het over te brengen. Ik hoop van wel, want ik ben ervan overtuigd dat veel te halen valt met het verbeteren van het niveau van het werk aan de businesszijde.

Ik maak wel eens de volgende vergelijking. Je wilt een telefoon hebben en loopt een telefoonwinkel binnen. Na het uitleggen van mijn behoefte krijg ik een telefoon. Supply heeft nu zijn werk gedaan. Wat ik vervolgens met de telefoon doe, wie ik bel, hoe ik een telefoongesprek voer, dat is geen zorg van de leverancier. Zo ook met informatiesystemen. Klanten investeren miljoenen in het bouwen van systemen maar ik twijfel eraan of zij eruit halen wat erin zit. Een beetje bewustwording, en de BiSL-methodiek kan je daarbij helpen, is een stap in de goede richting. Ook in de VS.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

@Mark,

Wat ligt er in het buitenland aan ten grondslag? Is er een sterkere functiescheiding en scheiding van verantwoordelijkheden waardoor ICT een dominante rol heeft? Want als dat één van de oorzaken is, dan moet er iets structureels gaan veranderen. ICT zal dat dan niet zomaar loslaten en omgekeerd zal de lijnorganisatie het niet zomaar oppakken. Waar zit bijvoorbeeld de trigger voor ICT?

Ik krijg mijn vinger er niet helemaal achter Remko maar het lijkt alsof de volwassenheid in NL hoger ligt. Het is een feit dat het automatiseringsgehalte in NL vrij hoog ligt. Het CBS publiceert daar jaarlijks over. Geloof dat 1 op de 20 werkenden in de IT zit. Wellicht dat de business gewoon meer ervaring met IT heeft en het minder eng vindt. Want dat is was ik wel hoor (overigens ook in NL, zij het in mindere mate), dat directeuren liever geen IT in hun portefeuille hebben. Met IT kun je nooit scoren maar wel er je vingers aan branden. Liever aan een collega overlaten.
Het is dus niet zo dat ICT buiten NL dominant is. Probleem dat ik hoor is dat de business juist veel macht heeft maar een slechte opdrachtgever is.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-22T15:53:00.000Z Mark Smalley
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.