Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Waar blijft de echte ‘I’ntelligentie? Biedt OLAP het perspectief?

 

Expert

drs.ing. Jeroen Nathalia
Managing Director, Top Dimension Architects Europe b.v.. Expert van voor het topic .

Multi-dimensionale techniek biedt het antwoord op echt intelligente bedrijfsmodellen in analytische toepassingen.

Het data warehouse, het rapportage-systeem en performance management, er is al zoveel over geschreven en gerealiseerd dat het inmiddels gemeengoed is binnen organisaties. Het verzamelen van informatie en geaggregeerd weergeven hiervan in een toegankelijke omgeving wordt geschaard onder de noemer van Business Intelligence (BI).

Echter het verzamelen van informatie en weergeven volgens een ander perspectief dan men gewend is in de operationele systemen, leidt tot analyse modellen die veelal een ander licht werpen op strategische of tactische bedrijfsinformatie. Dit soort analytische modellen worden veelal in een zogenaamde multi-dimensionale omgeving opgezet. Wil men vervolgens ‘doorrekenen' op dit soort informatie, dan wordt het pas echt interessant. Voorbeelden als allocatie van financiële cijfers, het toepassen van activity based costing of driver based budgettering kunnen heel goed inzichtelijk worden gemaakt in deze strategische of tactische analyse modellen. De technologie die hiervoor wordt gebruikt heet OLAP (on-line analytic processing) en bestaat feitelijk al jaren. Terwijl de rekencapaciteit en functionaliteit sterk zijn toegenomen en de stabiliteit en snelheid fenomenaal zijn, wordt deze technologie helaas meer bij de grotere organisaties toegepast.

Daar waar bij traditionele BI-oplossingen het veelal gaat om het ontsluiten van grote hoeveelheden data in de data warehouse, gaat het bij multi-dimensionale oplossingen om het selectief ontsluiten van data op operationeel niveau naar een repository. Om goede strategische of tactische informatie te verkrijgen gaat het helemaal niet om de kwantiteit. Vandaar dat hier de term data warehouse liever wordt vermeden.

Welnu, waarom wordt OLAP in één adem genoemd in het domein van Business Intelligence terwijl misschien wel 90 procent de klassieke vorm bestrijkt en dus slechts 10 procent OLAP? Dit terwijl de technieken en de manier van denken en modelleren fundamenteel anders zijn, is het dan niet tijd dit gebied binnen BI af te scheiden? De opmars van deze wat meer intelligente en analytische modellen is niet meer te stuiten. Zie de introductie de afgelopen jaren van kant en klare applicaties zoals economische budgettering modellen, strategic planners, activity based costing, driver based allocaties en zelfs financial accounting consolidatie systemen. Allemaal gebaseerd op deze ‘oude' techniek, maar duidelijk onderscheidend van de traditionele BI. Het ‘doorrekenen' op deze verzamelde informatie kan pas echt beschouwd worden als inhoud en diepte geven aan de ‘I' van Business Intelligence. Of is het toch maar apart?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2766928). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Er is ongetwijfeld een revival bezig van OLAP. Terecht want OLAP biedt al zoveel meer dan statische reporting. Maar ook OLAP kent haar beperkingen. Het zal in veel gevallen nog stees de eindgebruiker zijn die aan de slag moet met de kubus en moet 'slicen en dicen'naar een oplossing. Oplossingen die eindgebruikers hierbij helpen (analytics, visualisatie, combineren met ongestructureerde data etc) zijn de oplossingen met het echte BI-perspectief.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×