Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Business Intelligence in 2012 en verder….

22 november 2011 - 10:173 minuten leestijdOpinieData & AI

De wereldwijde bi-markt groeide in 2010 volgens de bekende onderzoeksbureau(s) met ongeveer 13,4 procent. In Nederland zou dit ruim 10 procent zijn. Daarmee is de wereldwijde bi-markt goed voor 10,5 miljard dollar. Ondanks alle perikelen was dit zo’n beetje een stabilisatie van cijfers van voor de (eerste) crisis.

Echter de volgende economische crisis ligt al weer op de loer. Hoe zal dit effect hebben op het beeld dat we voor business intelligence voor het eerst volgende jaar, 2012, hebben?
De trends/focusgebieden voor nu en 2012 zijn wel voor een ieder duidelijk, namelijk:

Op de werkvloer:
• Meer real-time data, meer operational bi; dus we willen data en informatie nu. Wat nu speelt, wat nu aanwezig is om de juiste beslissingen te kunnen nemen.
• Big data; grote volumes (gestructureerd en ongestructureerd), opkomst van andere database opslag, denk bijvoorbeeld aan Hadoop.

BI op je mobile device:
• Tablet/mobile gebruik zal in 2013 met zo’n 30 procent gaan stijgen.
• Opvallend zal zijn dat voor de betaalde app's, zo’n 5 procent(!) een gis-component zal bevatten. Iets wat je nu al zal opvallen als je een betaalde app download op je tablet/smartphone.

Gebruiker meer centraal:
• Meer self service (onder meer Cloud computing)
• Data discovery
• SaaS (Software as a Service), IaaS (infrastructure) en PaaS (Platform)
• Apps met specifieke toepassingen en veel meer eenvoudigere user interfaces

Analytics:
• Met name social media analytics, om je een beeld te geven: in de VS worden nu meer nieuwe leads gegenereerd vanuit social media dan vanuit andere, meer traditionelere, manieren.

Kwaliteit:
• Er zal meer focus zijn op data- en informatiekwaliteit. Het gene wat steeds belangrijker wordt als data meer en meer geïntegreerd wordt.

Eigenlijk voorzie ik niet alleen wat je nu in de wereld ziet qua megaveranderingen als het gaat om politiek, machtsverschuivingen en economische veranderingen, maar dit is ook te zien in het gebruik van informatievoorziening in het algemeen.
Dit is volgens mij ook het beeld dat we voor bi moeten hebben voor 2012 en wellicht ook verder. Specifiekere oplossingen, afgedekt door app's, cloud computing en mogelijkheden die 'gratis' worden aangeboden om als gebruiker je antwoorden te kunnen verkrijgen.
Wat dat betekent voor de grote BI (software) spelers, vind ik lastig om aan te geven. Hun markt zal blijven maar wel gaan veranderen. Hoe? Met name wat ze zelf kunnen beïnvloeden, nieuwe functionaliteiten, innovatieve zaken, uitfaseren oude producten zodat klanten min of meer gedwongen worden iets anders te gaan kiezen. Ook de ontwikkeling waar gis en bi meer en meer naar elkaar zullen toegroeien. Location intelligence is daar wellicht een goed voorbeeld van.

Business intelligence in 2012 en verder zal daadwerkelijk 'grote' veranderingen met zich mee gaan brengen. Verder gaan, zowel als leverancier als gebruiker, in de bestaande flow lijkt op wat langere termijn niet toekomstvast.

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel brengt mobiel besturingssysteem op chip

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs