Stel, een organisatie heeft een ict'er nodig om haar servers probleemloos te laten draaien. Even terug naar de basis: voor een organisatie is het natuurlijk een uitdaging om op een zo efficiënt mogelijke wijze de juiste ict-kandidaat voor deze functie te vinden.
Op de arbeidsmarkt vind je kandidaten. Deze markt is gebaseerd op vraag en aanbod. Is er meer vraag dan aanbod dan zal de prijs automatisch stijgen en andersom. Hierin verschilt de arbeidsmarkt niet van andere markten. Het lijkt mij de prettigste benadering om het vinden van een kandidaat op de arbeidsmarkt als een uitdaging te beschouwen.
Vergelijk het bij wijze van spreken met de drive die je hebt als je op zoek gaat naar een collectors item, bijvoorbeeld een cd. Op een veilingsite vindt je dit collectors item tussen alle andere cd's. Het geeft vervolgens een enorme kick als het lukt om deze vervolgens tegen een schappelijke prijs te bemachtigen.
Ik adviseer organisaties vaak om juist zelf op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. Aan hen probeer ik dan ook altijd deze zelfde drive over te brengen, dit is vaak nog efficiënter ook. Werkzoekenden voelen zich namelijk vaak vereerd om door een potentiële nieuwe werkgever voor een betrekking benaderd te worden.
Als de betrokken organisatie actief aan de arbeidsmarkt deelneemt is zij daarmee in staat breed te communiceren wat voor goeds zij allemaal te bieden heeft. Latent geïnteresseerden zouden hierdoor in de toekomst juist kunnen overwegen zelf ook eens te reageren op de vacatures van deze organisatie.
Daarnaast zal een werkzoekende die door een organisatie positief is benaderd, daarover praten met zijn of haar partner, familie en vrienden. Mond-tot-mond-reclame klinkt misschien ouderwets, maar het werkt nog steeds erg goed.
Maar wat als het niet lukt om binnen de vooraf gestelde termijn een geschikte kandidaat of kandidaten te vinden? De verleiding is dan natuurlijk groot om een intermediair in de arm te nemen om zo alsnog aan kandidaten te komen.
Gewoon doen zeg ik altijd, maar kies dan wel voor een partij die een verlengstuk van jouw organisatie kan vormen. Een intermediar die een aanpak heeft, die uitgaat van een intensieve samenwerking. Intensief in de zin van opbouwend, regelmatig en vooral duidelijk. Samen met deskundigheid vormen de kwaliteit van de communicatie (met opdrachtgever en kandidaten) de voorwaarden voor het succes van de intermediair. Jouw organisatie kan er dan op vertrouwen dat de intermediair op een persoonlijke en respectvolle manier kandidaten voor je benadert.
Interessant, denkt je wellicht, maar waar vind ik zo'n intermediair? Er zijn er immers teveel om allemaal te proberen. Hetzelfde geldt hiervoor eigenlijk als voor jouw zoektocht naar de juiste kandidaat. Let dan ook vooral op de expertise van de betrokken intermediair en of ze de afgelopen jaren bepaalde awards of keurmerken hebben behaald. Heeft deze een internationaal netwerk achter zich?
Zoekt je bijvoorbeeld een ict-freelancer met minimaal vijf jaar werkervaring, dan is het aan te bevelen om op zoek te gaan naar een intermediair die zich daarin de afgelopen jaren heeft bewezen. Het vinden van de geschikte kandidaten kan een frustrerend proces worden of misschien al zijn, maar zolang je er van overtuigd blijft dat die ene of meerdere kandidaten er zijn, gaat het zeker lukken. De kick zal er des te groter om zijn als je hen juist wel weet te vinden en te binden aan jouw organisatie.
Toine van Kastel
Business manager
ProData Consult
Eerder verschenen op http://www.channelweb.nl/