Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Netneutraliteit garanderen of reguleren

 

Computable Expert

Maurice van der Woude
Strategie Consultant, Personal Consult Holding B.V.. Expert van Computable voor de topics Outsourcing en Cloud Computing.

Recent slingerde Obama de discussie aan inzake netneutraliteit in de Verenigde staten. In Europa is over netneutraliteit enige tijd geleden een soortgelijke discussie gevoerd en ondertussen zijn er, voor zover bekend, twee landen ter wereld die netneutraliteit in de wet hebben vastgelegd. Nederland en Chili. De Europese Commissie heeft zich ook positief uitgesproken over netneutraliteit, zij het in beginsel wat algemener en minder strikt.

De netneutraliteit geldt in Nederland sinds 1 januari 2013. De wet, vastgelegd in artikel 7.4a van de Telecomwet, bepaalt dat internetproviders geen diensten of toepassingen op het internet mogen belemmeren. Alle data moet gelijk worden behandeld (neutraal).

Dat betekent dat aanbieders hun klanten toegang tot specifieke diensten niet mogen ontzeggen. Ook mogen ze geen extra geld vragen voor bijvoorbeeld Netflix en is het niet toegestaan Youtube langzamer te maken dan andere videodiensten. (bron: nos.nl)

Voor netneutraliteit dienen providers in Nederland zich aan de volgende vijf regels te houden:

  • Providers mogen op geen enkele wijze iemand de mogelijkheid tot het internetgebruik ontnemen of belemmeren, tenzij een maatregel in het belang is van de privacy van een gebruiker of van het weren van internetvirussen en dergelijke (art. 15A sub a).

  • Providers moeten services voor ouderlijk toezicht aanbieden (art. 15A sub d).

  • Providers dienen hun klanten te voorzien van een in begrijpelijke taal geschreven exemplaar van hun contract, met daarin alle informatie over hun internetverbinding (art. 15A sub b).

  • Providers moeten de volgende zaken garanderen: de privacy van de gebruiker, bescherming tegen virussen en netwerkbeveiliging (art. 15C).

  • Providers dienen toegang te verlenen tot alle beschikbare data op het internet (art. 15A sub c), met andere woorden, discriminatie is verboden.

Uiteraard zijn er uitzonderingen: In de trein bijvoorbeeld is het niet mogelijk om streaming diensten te gebruiken om te voorkomen dat internet niet meer bruikbaar is voor iedereen. Hierbij mag niet één enkele dienst afgesloten worden, vergelijkbare diensten mogen dan ook niet bereikbaar zijn. Daarnaast kan de provider premium diensten aanbieden waarmee sommige diensten bovenop een normaal abonnement kunnen worden afgenomen, zoals bijvoorbeeld bij spotify het geval is.

Verschil Europa en VS

In Europa heeft Neelie Kroes indertijd aangegeven netneutraliteit te ondersteunen en had hiervoor een plan opgesteld. Dit plan ging de commissie echter niet ver genoeg en liet teveel ruimte over voor vrije interpretatie. De plannen werden aangepast en momenteel ligt er een plan dat in grote lijnen lijkt op hetgeen in Nederland al via de wet wordt toegepast. Over dit plan moet de raad van ministers van alle EU-landen nog instemmen. Het Europese parlement ging eerder in 2014 al accoord. Het is de bedoeling dat eind 2015 netneutraliteit - naar Nederlands model - in de gehele EU wordt ingevoerd. Europa kiest hiermee duidelijk voor een wet die garanties afgeeft.

Waar de FCC (Federal Communications Commission), die over regulering van de Amerikaanse telecomsector gaat, in de Verenigde staten al voorstander van beperkte netneutraliteit was en dit ook al afgeroepen had, is deze teruggefloten door een federaal hof van appèl na een rechtszaak aangespannen door Verizon. Nu mengt de Amerikaanse president Barack Obama zich in de discussie. Obama is van mening dat internetproviders van online diensten als Netflix of Youtube geen geld mogen vragen om die data sneller over hun netwerken te loodsen. De Federal Communications Commission, een onafhankelijke toezichthouder, moet wat hem betreft iedere vorm van 'betaalde prioritering' op internet uitdrukkelijk verbieden. Hij wil providers zelfs behandelen als bedrijven die elementaire levensbehoeften leveren, zoals nutsbedrijven. Dat geeft de overheid meer greep op de bedrijven en kan men het internetverkeer net zo reguleren als het telefoonverkeer.

Zoek de verschillen

Waar de verschillen hem hoofdzakelijk in lijken te zitten is dat in Nederland  - en hopenlijk binnenkort Europa - slechts een wet is aangenomen die netneutraliteit garandeert, terwijl de Amerikaanse overheid een wet probeert te creëren die netneutraliteit reguleert. Juist die overheidsbemoeienis maakt de discussie uitermate lastig, want moet een overheid zich wel bezig (willen) houden met regulering van het - in principe - vrije internet. In alle gevallen lijkt de discussie iedere keer opnieuw te moeten worden gevoerd voor aanbieders van internetdiensten, aanbieders van breedbandverbindingen en aanbieders van mobiele diensten. Omdat in alle gevallen de bandbreedte aanzienlijk kan verschillen, lijkt het logisch dat alle typen aanbieders apart moeten worden behandeld.

In mijn optiek gaat het 'gewoon' om internet toegang. Als je toegang levert, dien je je aan geldende (commerciële en wettelijke) afspraken te houden. Punt uit. Uiteraard moet het wel mogelijk blijven om, op basis van de eigen behoefte, een abonnement met hogere of lagere bandbreedte af te sluiten, dat blijft dan je eigen keuze. De keuze voor gewenste bandbreedte is uiteraard anders dan een keuze om op bepaalde diensten voorrang te verkrijgen.

Aanbieders van internetdiensten zullen blij zijn met netneutraliteit, ze kunnen immers hun diensten onbeperkt aanbieden aan hun eindgebruikers tegen tarieven die ze zelf vaststellen op basis van abonnementen. Ook voor consumenten is er reden om hier blij van te worden. Voor deze groep geldt dat ze abonnementen af kunnen sluiten op basis van hun internetbehoeftes, met garantie op dezelfde bandbreedte voor iedere dienst die gebruikt wordt. Internetproviders echter zullen deze ontwikkeling niet toejuichen. Voor hen zal gaan gelden dat ze naar andere verdienmodellen moeten omkijken terwijl noodzakelijke investeringen in hun infrastructuur wel gewoon doorlopen om de bandbreedte waarvoor betaald wordt ook te kunnen blijven leveren.

De algemenisering van een garantie, die door een overheid wordt afgegeven en gecontroleerd, is anders dan een overheid die zaken reguleert. Met dit laatste krijgt de overheid teveel zeggenschap over het vrije internet en kan men naar gelang van ontwikkelingen, de zaak ineens aanpassen omdat dat de overheid beter zou passen. Dit is in mijn ogen een onwenselijke situatie.

Het internet is juist gegroeid dankzij het anarchitische karakter van het medium. Teveel overheidsbemoeienis zou dit juist weer teniet doen. Providers als nutsbedrijven aanmerken, zoals Obama aangaf, lijkt hierin het doel voorbij te schieten, tenzij je van plan bent om de sector bepaalde regels op te willen leggen die de overheid beter passen, en daar lijkt het momenteel wel op.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5195713). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Ja, het gaat om verdienmodellen maar beperken deze zich alleen tot het plaatsen van tolpoortjes op internet of gaat het ook om de content zelf?

Er valt wat te zeggen voor een 'far use policy' en 'quality of service' op basis van een nutsgedachte, investeerders willen nu eenmaal hun geld terugverdienen dat ze er ingestoken hebben met een leuk rendement. Dit noemen we naar ik meen het principe van de 'free enterprise' waar Europa echter altijd wat moeite mee heeft als we kijken naar de reguleringen van de markt. Over het algemeen lopen overheden achter de feiten aan, Europese meestal een jaar of 10 als ik kijk naar de ontwikkeling die al enige tijd gaande is als het gaat om de controle te krijgen over de content die in 'anarchistische' netwerk rondzwerft.

Eerder bleken de Amerikanen tenslotte al de 'Safe Harbor' afspraken te schenden en nu lijken ze zich meer en meer te richten op de 'open zee' zelf met regulering van de netneutraliteit. Niet geheel verrassend aangezien ze informatie als nationale asset zien en verlies aan inkomsten voor Amerikaanse economie door de roaming IP binnen de 'cloud' op de $300 miljard per jaar schatten, een lek dat ze graag willen dichten. Laten we dus zeggen dat ik niet zo onder de indruk ben van die 'Peperbus' van de VVD die denkt de netneutraliteit geregeld te hebben met een Europees wetje, achter de coulissen in Brussel worden namelijk nogal snode plannen gesmeed met het Transatlantic Trade and Investment Partnership.

Zonder nu direct een 'aluhoedje' op te zetten maak ik me zorgen over de wijze waarop afspraken bedisseld worden omdat deze sterke autocratische trekjes vertonen als vergaande afspraken aangaande onze souvereiniteit gemaakt worden zonder enige democratische ruggespraak.

Interessant dat in het lijstje van 5 punten het woord 'dienst' niet voorkomt. Die 5 punten zoals hier opgesomd, zeggen dus niets over netneutraliteit.
Vervolgens wordt gedacht dat het maken van een wet zou garanderen dat deze ook wordt nageleefd - een uitermate naieve gedachte natuurlijk. Als dat zo zou zijn hadden we geen politie en justitie nodig. En wetten zijn, net als regulering, prima in staat om vrij verkeer op internet te versterken of beperken - de inhoud van de wet/regulering is bepalend, niet het middel.

Al met al een warrig artikel, met een kop en staart maar niets dat zeze verbindt.
En tenslotte wordt net neutraliteit, gelijke doorgifte ongeacht inhoud, verwart met bandbreedte - alsof dat ook maar iets met elkaar te maken heeft.

Nadat Obama een pijnlijke verkiezingsronde en een ongekende lage waardering heeft moeten meemaken komt hij met een op het oog heel vooruitstrevend voorstel. Alsof het nodig zou hebben om zijn politieke nederlaag te verbloemen. Alleen blijkt na nadere bestudering het voorstel meer adders dan gras heeft. Plus het feit dat zijn regering zelf een persoon op de toezichthouder post te hebben gezet die uit de bedrijfstak komt. Iets wat overigens op de meeste toezichthouder posten gebeurt. Eenvoudig te verklaren door het feit dat deze banen tot stand zijn gekomen na donaties en dit ook nog eens wettelijk toegestaan is.
Oftewel de Amerikaanse politiek is dusdanig onder de invloed van de grote bedrijven dat zij de wetten zo kunnen laten schrijven dat zij er voordeel van hebben en (kleinere) concurrenten er last van hebben.

@Ewout
TTIP is een verdere stap in het globaliseren van de wereld economie en zorgt ervoor dat landen soevereiniteit in moeten leveren aan multinationals en zal leiden tot een neo-feodaal stelse. Als deze plannen doorgaan zal de ongelijkheid wereldwijd nog meer toenemen en zal het bedrijfsleven last krijgen van nog meer regelzucht en een ongelijke markt economie.
Burgers die op de zwarte lijst komen te staan omdat ze oprechte zorgen hebben kunnen door het blokkeren van hun biometrische gegevens eenvoudig uit de samenleving verstoten worden. Voor hen zijn de interneringskampen nu al gebouwd.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×