Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Connectivity als bedrijfskritische factor

Connect the Cloud - 1

 

Computable Expert

Olav van Doorn
CEO, Custom Connect BV. Expert van Computable voor de topics Mobility en Infrastructuur.

De ketting in datacommunicatie is net zo sterk als de zwakste schakel. Connectivity is een van de belangrijkste schakels, maar wordt nogal eens veronachtzaamd. Het eerste deel van een serie blogs over connectivity, enterprise computing en de cloud.

Net als stroom en koeling is connectivity van cruciaal belang voor de totale dienstverlening binnen het datacenter. Zonder verbindingen met de buitenwereld is het datacenter van nul en generlei waarde. Die verbindingen moeten goed zijn, maar wat is goed? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? En welke addertjes liggen er onder het gras bij het kiezen van connectivity in de cloud?

Connectivity is het vermogen om een connectie te maken en te onderhouden tussen twee of meer punten door middel van een telecom- of datacomsysteem. Los van de gekozen verbindingstechnologie wordt de keuze voor connectivity bepaald door vier parameters. Dat zijn:

  • Prijs
  • Bandbreedte
  • Latency (vertraging)
  • Beschikbaarheid

Elke situatie vergt een specifieke afweging van de optimale mix. En elke keuze daarin is van invloed op de selectie van de verbindingstechnologie en de providers. Het ene bedrijf heeft veel bandbreedte nodig tegen een lage prijs, het andere bedrijf wil de laagste latency of de hoogste beschikbaarheid, en is bereid daar meer budget voor vrij te maken.

In deze serie blogs beperk ik me tot connectivity tussen datacenters in een enterprise omgeving. Er zijn tal van goede redenen voor een onderneming om meerdere datacenters in te zetten. Veel voorkomende motieven zijn: voldoen aan wet- en regelgeving, de behoefte aan load balancing, globalisering of het borgen van de continuïteit. Al deze motieven leiden tot een sterke noodzaak voor redundancy: het meervoudig uitvoeren van alle componenten in een systeem om een single point of failure uit te sluiten en de kans op down-time te minimaliseren. Connectivity neemt daarbij een centrale plaats in, maar wordt vaak over het hoofd gezien.

In feite zien we in de ontwikkeling van connectivity binnen datacentric computing drie maturity fasen. Deze fasen lopen parallel met de ontwikkelingen in de it in het algemeen: zelf doen, uitbesteden en als een kant-en-klare service afnemen (cloud).

Fase 1 . Het opzetten en koppelen van eigen datacenters (zelf doen)

Fase 2. Het koppelen van eigen datacenters met die van commerciële datacenter providers (outsourcen)

Fase 3. Het koppelen van de eigen en de geoutsourcete datacenter infrastructuur aan die van publieke cloud providers (As-a-Service).

In mijn volgende blogs zal ik verder ingaan op de drie fasen van maturity, het belang van een 0-meting (Zero Assessment) en de (on)mogelijkheden van maximale beschikbaarheid. Stay tuned!

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4976902). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Klinkt als topic goed. Ik ga je volgen :)

Klinkt veelbelovend, wonend in een gebied waar internetverbindingen en telekomverbindingen verre van optimaal zijn. is iedere aanzet tot alternatieven of verbeterde terugval-mogelijkheden welkom.

Is connectivity eigenlijk wel een probleem voor datacenters?
Er zijn maar een aantal netwerkproviders in nederland en daar zal je het mee moeten doen, of zelf gaan graven, maar de vraag is dan waarheen.
De connectivity is voor alle maturity fasen die je beschrijft hetzelfde. Je hebt een netwerkprovider nodig, een is geen, dus je neemt er twee. Of dit nu voor je eigen datacenter is, voor de koppeling met andere datacenters of voor het koppelen van services, dat maakt niet uit.
Ik ben benieuwd naar je volgende artikel.

Je snijdt een interessant onderwerp aan Olav! Connectivity is inderdaad van cruciaal belang binnen organisaties, maar krijgt vaak pas te laat de aandacht die het verdient. Ik verwacht dat de ‘as a service’-dienstverlening zich nog verder gaat ontwikkelen op dat vlak en dat we in de toekomst daarom ‘Connectivity as a service’ kunnen verwachten. Ik kan me voorstellen dat er uiteindelijk een software designed netwerk ontstaat, waarbij alles rond bereikbaarheid(telefonie, internet, etc) in één dienst is opgenomen. Er zijn dan geen aparte kanalen meer, geen MB’s die je moet afkopen of minuten waar je voor
betaalt: je koopt connectivity dan als één pakket in voor een vooraf bepaald bedrag. Ik kijk uit naar je volgende blog!

goeie cliffhanger.
Dit deel was nix an. Maar we zijn zo benieuwd naar het vervolg.

Olav,

Leuke intro. Maar ik hoop dat de rest van je serie wat meer diepgang zal gaan brengen. Want dit is voor mijn persoonlijk wel erg hoog over.

Willem haalt wel een zeer valide punt aan. Veel opties hebben de DC's op dit gebied niet.

Mauwerd,

Ik heb in het verleden hier ook wat over geschreven.Misschien kan je daar meer mee.

http://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/4463114/2333364/bandbreedte-nog-te-vaak-ondergeschoven-kindje.html

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×