Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Behandel de online klant als een keizer

11 september 2013 - 12:473 minuten leestijdOpinieData & AI

Het online bedienen van de klant is zo makkelijk nog niet. Dit komt omdat alle wensen die je klanten hebben, omgezet moeten worden naar een online platform. En dat zijn er nogal wat, denk bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, veiligheid, maar ook een geïntegreerde huisstijl is erg belangrijk.

Met een chique naam noemen we dit ook wel de ‘customer web experience’, wat simpelweg inhoudt dat het de klant aan niets mag ontbreken. Het is namelijk nogal een wispelturig persoon. De online klant is geen koning, nee hij is keizer. En ik denk dat we, met het oog op klantbinding, conversie en stijgende winst, klanten ook zo moeten benaderen.

Backoffice naar de frontoffice

Behandel een keizer dus ook als een echte keizer. Maar hoe pakt je dat als dienstverlener aan? Belangrijk is dat processen die normaal alleen in de backoffice draaien, ook inzichtelijk worden gemaakt voor de klant. Om maar eens een voorbeeld te noemen: een klant die gegevens heeft ingevoerd krijgt vervolgens automatisch per e-mail een bevestiging. Maar daar mag je het niet bij laten. Een klant moet vervolgens namelijk alle statusupdates kunnen inzien, maar ook nog wijzigingen kunnen doorvoeren en daarnaast worden geïnformeerd over andere relevante producten. Alleen dan geef je een keizer een vorstelijk maal.

Informatie aanbieden via meerdere kanalen

Maar dan ben je er nog niet. Om klanten zich een keizer te laten voelen is het belangrijk dat je niet alleen aandacht besteedt aan de website.JeU zult op de behoeften van de klant in moeten gaan. Dat betekent persoonlijk afgestemde informatie op mobile en tablets, maar ook bijvoorbeeld via social media. De klant kan dan op ieder gewenst moment vanaf iedere locatie de gegevens inzien, bewerken of nieuwe producten aanvragen. Mobile is hierbij een belangrijke trend. Het gaat niet alleen om deelnemen aan het proces, maar ook om het toepassen van de nieuwste technologie.

Eén-op-één communicatie

En dan nog iets. Een keizer spreek je niet zomaar aan. Dat doe je met een bepaald elan. Een keizer wordt graag één-op-één aangesproken. Bijvoorbeeld door online channel optimalisation en behavioural targeting maak je het mogelijk dat de communicatie met klanten volledig op hen wordt toegepast. En zo optimaliseer je alle online kanalen. Door klanten persoonlijk aan te spreken, ontstaat er een unieke en relevante customer web experience, die rechtstreeks is gekoppeld aan conversie en dus een hogere klantwinstgevendheid.

De klant is koning, maar heeft de wensen van een keizer. Het is zaak om hier op tijd op in te blijven spelen, om zo binnen je branche voorop te blijven lopen en innovatief te blijven. Hyarchis heeft onderzoek gedaan en een whitepaper geschreven over dit onderwerp. 

Meer over

BackofficeECMFrontoffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Eén reactie op “Behandel de online klant als een keizer”

    1. Ewoud D. schreef:
      13 september 2013 om 21:13

      Koning, keizer of admiraal met de broek op de enkels schijten ze allemaal.

      Met die ene zin toon ik natuurlijk niet het respect wat bij de functie van een vice-president Sales & Marketing hoort maar hoop ik duidelijk te maken dat we uiteindelijk allemaal geregeld met de billen bloot moeten.

      Als klant ben ik dus helemaal niet geïnteresseerd in de processen van de backoffice maar wil ik gewoon dat wat me beloofd is. Dus als ik weer eens vertraging heb met een vlucht zit ik niet te wachten op een persoonlijke benadering maar gewoon op voortzetting van de reis.

      Shit happens, don’t let it hit the fan;-)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Wat zeggen verkiezingsprogramma’s over ict?

    Data & AI

    Amazon reorganiseert veertienduizend banen weg

    Data & AI

    9 vragen over het Model Context Protocol

    Data & AI

    Niet te snel de sleutels aan agents geven

    Philipp Strasmann Cybersecurity
    Security & Awareness

    De onvermijdelijke verschuiving naar preëmptieve cyberbeveiliging

    TPU
    Data & AI

    Kort: Google en Anthropic in tpu-deal van vele miljarden, Clippy is Back! (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs