Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tien cruciale factoren voor de inzet van chatbots

28 september 2017 - 12:163 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Peter Woods
Peter Woods

Chatbots spelen inmiddels een grote rol in digitale marketing. Desondanks wordt deze technologie bij veel klanten met de nodige scepsis ontvangen. Met welke aspecten moet je als bedrijf rekening houden bij de inzet van chatbots?

Chatbots vallen in digitale marketing onder de noemer ‘hete hangijzers’. Aan de ene kant beschouwen bedrijven ze als een uitgelezen kans om de communicatie met hun klanten efficiënt in goede banen te leiden. Aan de andere kant zijn de klanten in kwestie niet altijd blij als ze ontdekken dat hun gesprekspartner een communicatierobot is.

1. Fit for purpose
Voor de chatbot moeten helder omschreven taken worden gedefinieerd. In principe zijn chatbots het meest effectief als ze zich op een afgebakend terrein richten zodat uitgebreid met de chatbot kan worden geoefend.

2. Transparant
Verborgen chatbots werken contraproductief. Het moet voor klanten of gebruikers duidelijk zijn of ze met een machine of met een persoon te maken hebben.

3.  Meten is weten
Klanten en bezoekers moeten het nut inzien van interactie met een bot zoals betere bereikbaarheid of 24 uursservice in het kanaal van keuze. A/B testen en tevredenheidsscores geven snel aan hoe de ervaringen zijn.

4. Feel the mix
Klantcommunicatie moet niet alleen uit chatbots bestaan. Het is belangrijk de ideale mix te vinden tussen interactie met bots en personen.

5. Vliegende wissel
Chats moeten automatisch door personen overgenomen kunnen worden. Als een klant overduidelijk problemen heeft met een bot, moet deze het gesprek doorgeven aan een echt persoon. Chatbots kunnen hiervoor de mogelijkheden van kunstmatige intelligente (artificial intelligence, ai) voor sentimentanalyse toepassen. Zo kunnen ze exact het moment bepalen waarop interactie met een ‘echt’ persoon gewenst is.

6. Slimme overgang
Zodra een persoon de communicatie overneemt, kan de kunstmatige intelligentie die de chatbot ondersteunt, de daadwerkelijke klantenondersteuning verder begeleiden zonder een gat te laten vallen.

7. Early warnings
Een bedrijf moet te allen tijde kunnen traceren wanneer een bot beslissingen neemt. Hierbij kunnen eventuele terugkoppelingen en een vroegtijdig waarschuwingssysteem worden ingebouwd mocht een interactie de verkeerde kant op gaan.

8. Technische integratie
Zorg dat chatbots technisch geïntegreerd zijn met next-best-action en decisioning oplossingen. Dan zijn ze snel en effectief in te zetten en aan te passen.

9. Zero channel
Chatbots moeten een deel zijn van je klantcontactstrategie. Het heeft geen zin als de chatbot andere aanbiedingen of oplossingen aandraagt dan het call center of de website. De informatie en antwoorden moeten consistent zijn.

10. Het gaat om meerwaarde
Bij alle afwegingen in relatie tot de chatbot, moet de meerwaarde die een bedrijf daarmee kan behalen, voorop staan. Het mag niet zo zijn dat er alleen maar een nieuw staaltje technologie wordt ingezet. Het heeft alleen meerwaarde als het totaalpakket klopt.

De beruchte spraakcomputers voor telefoongesprekken kenden al een enorm acceptatieprobleem. Ten aanzien van aankoopbeleving, klantenbinding en customer centricity waren en zijn zulke systemen puur vergif en de efficiencyvoordelen werden daardoor veelvoudig tenietgedaan. Om een herhaling bij chatbots te voorkomen, moeten bedrijven deze oplossingen nauwkeurig positioneren en hun klanten ‘meenemen’. Alleen als klanten duidelijk merken dat chatbots hun ook voordelen opleveren, zullen ze deze accepteren.

Meer over

BotnetsOvernameTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Klantenservice
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Progress komt met ai-gestuurde chatbot

    Chatbot
    ChannelWerkplek & Beheer

    What to know about chatbots

    Chatbot
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Robot op de werkplek kent haken en ogen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs