Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Software kent vaak ‘functionaliteitsoverkill’

25 augustus 2015 - 12:48OpinieSoftware & Development
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over 'ondergebruik' van software, door functionaliteitsoverkill.

Net zoals de mens maar een beperkt percentage van zijn brein benut, zo is veel functionaliteit van software niet of nauwelijks gebruikt. Volgens onderzoek door NovioData, in opdracht van Info Support, zou slechts 40 tot 60 procent van zakelijke softwarefuncties in de praktijk worden gebruikt. Ofwel, 60 tot 40 procent wordt níet gebruikt. It-leveranciers en it-managers overschatten dus het gebruik en daarmee ook nut van bedrijfssoftware.

De eindgebruikers betrekken in het ontwikkeltraject is een advies dat het gratis onderzoeksrapport geeft. Maar wat ook niet onderschat moet worden, is het belang van degelijk design. Functies moeten duidelijk aangedragen worden aan de gebruikers. Hoe? Met grotere tooltips dan maar? Voormalig Office- en Windows-topman Steve Sinofsky heeft lang geleden bij Microsoft een presentatie gemaakt om de absurditeit van zichtbaarheid aan te tonen voor iconen in Word. Toch is duidelijkheid te prefereren. Goed design moet gebruik vooruit helpen. Wat vind jij?

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    13 reacties op “Software kent vaak ‘functionaliteitsoverkill’”

    « Oudere reacties
    1. Ad Gerrits schreef:
      31 augustus 2015 om 21:37

      “Een methode om ervoor te zorgen dat eindgebruikers voortdurend worden bediend in hun wensen en behoeftes, is Continuous Delivery”. Waar. Maar ook vaak een garantie om op termijn een gigantische overkill aan functionaliteit te laten ontstaan want eindgebruikers kunnen eindeloos doorbedenken wat allemaal nodig is. In bepaalde situaties kan het omgekeerde, gebruikers vooral niet te veel betrekken, ook een prima aanpak zijn.

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      1 september 2015 om 07:21

      Ad, er zit een verschil tussen gebruikers en klanten.

      En klanten niet teveel te betrekken is niet raadzaam als je Continuous Delivery wilt toepassen. Het leent zich wellicht ook niet voor toepassing.

      De kosten overigens van *iedere* functionaliteit wordt zeer vaak onderschat. Elke functie kost niet alleen geld om te maken, maar ook om te testen en te onderhouden.

      De modus operandi van Continuous Delivery is ongeveer dit.

      Je bedenkt een oplossing voor een probleem. Je maakt de specs voor een MVP (minimum viable product), je maakt een paar scrum sprints om dit te realiseren en released dit naar een klant die het daadwerkelijk toe gaat passen. Vanaf dat moment ontstaat er feedback van de klant al dan niet op basis van de gebruiker. Deze feedback beoordeel je in wel of niet wenselijk, en als het wenselijk is neem je het op in de backlog. Developers gaan deze inschatten en op basis van prioriteit neem je deze mee in een sprint. Een sprint levert altijd een werkend product op basis van de definition of done en met je DevOps heb je als het goed is al een soort geautomatiseerde OTAP straat opgezet om uit te leveren naar je klanten.

      Deze manier van werken zorgt voor voorspelbare veranderingen op basis van wat klanten aanmerken als belangrijk. Het zou er dus altijd moeten leiden tot meer product waarde, tot een function overkill zou dit nooit mogen leiden, dan ben je ergens uit de bocht gevlogen door je criteria niet goed in te stellen.

      Overigens kan het verwijderen van een funcionaliteit dit bijvoorbeeld overbodig geworden is ook op eenzelfde manier worden uitgevoerd. Dit levert OOK geld op gezien het begin van mijn reactie dat iedere functionaliteit door de tijd heen geld blijft kosten.

      Als je producten laat groeien op basis van echte klantwensen dan zou function overkill er vooral moeten zijn voor nieuwe klanten met beperkte behoeften.

      Login om te reageren
    3. Willem Oorschot schreef:
      1 september 2015 om 08:04

      Er is een leuk boek op de markt onder de titel “Why software Sucks and what you can do about it” Van een professor die de absurde functionaliteit in software beschrijft en bekritiseert. het lezen waard.
      Steve Sinofsky zou een prijs verdienen voor het maken van software functionaliteit waar echt helemaal niemand op zit te wachten. Ik schat in dat van office maar 5% van de functionaliteit wordt gebruikt omdat niemand begrijpt wat welke functionaliteit doet of kan doen of oplevert.
      Eindgebruikers betrekken is wel een erg open deur als conclusie van het rapport….
      Ik ben altijd al een voorstander van minimalisme met een maximaal rendement, dus start met lean ontwerpen, discussieer over het nut en de noodzaak van elek functie met de gebruiker en probeer ook zoveel mogelijk automatisch te doen.
      Denk maar eens aan die foutmeldingen in bijvoorbeeld Excel, als je een + of = teken vergeet, hoe irritant is dat al meer dan 20 jaar…De software weet dat je iets vergeet en kan een suggestie doen om het op te lossen, maar komt vervolgens met de kritiek dat er iets mist. Echt allemaal heel ouderwets…

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs