Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Oeps

‘De iPhone 5c was een vergissing’

24 september 2015 - 10:08OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de iPhone 5c, de vreemde eend in Apple’s smartphone-bijt.

De komst van de iPhone 6s en 6s Plus markeert een volgende stap in Apple’s ontwikkeling als luxemerk. De twee nieuwe toestellen gaan bewust voor premium prijzen over de toonbank (analoog en digitaal). Officieel is er geen sprake van een prijsverhoging, ondanks duurdere ingewanden in de s-toestellen. Hoewel, er valt te argumenteren dat het instapmodel met slechts 16 GB opslagruimte geen valide optie is anno 2015. Dus zou het duurdere middenmodel het realistische instappunt moeten zijn, stelt Forbes.

Apple heeft voor de prijsbewuste koper ooit de apart geproduceerde iPhone 5c uitgebracht: een relatief lichtere smartphone met lager prijskaartje. Alleen is dat toestel naar verluidt geen Apple-waardig verkoopsucces geworden. Zelfs Apple-fans omschrijven het als ‘strategisch vreemd’. Én er is geen opvolger gekomen: noch een 6c, noch iets als een 6s-c. Kortom, de iPhone 5c was een (complexe) vergissing van Apple. Wat vind jij?

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Introductie van sase in het netwerk: eenvoudiger beheer en lagere kosten

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    3 reacties op “‘De iPhone 5c was een vergissing’”

    1. Robert van Weersch schreef:
      24 september 2015 om 10:37

      Eens, maar niet om de redenen die Computable aanvoert: de 5c was gewoon veel te duur voor het gebodene. Iets waar de Apple-liefhebber niet zo’n problemen mee heeft, maar waar de doelgroep (=Android-eigenaren e.d.) veel meer een afweging tussen prijs en prestatie maakt. Waarom 500 euro uitgeven voor een “goedkoop ogende” telefoon als je voor 100 euro minder een Android topmodel hebt?
      De 5c is vooral verkocht aan Apple-klanten die een telefoon met een kleurtje wilden, of toevallig wat krapper bij kas zaten. Klanten van de concurrenten zijn nauwelijks overgestapt.
      Apple had in dit geval veel beter zwart of wit kunnen kiezen, in plaats van grijs: ofwel geen veel te dure “budget”-telefoon uitbrengen, dan wel een echte budgettelefoon uitbrengen, waarmee je een nieuwe klantgroep aanboort. Dat laatste is wellicht dan tot afgrijzen van de die-hard Apple-fans (een groep die minder groot is dan je zou denken, in tegenstelling tot wat de media ons doet geloven) maar je had potentieel wel een gigantische groep nieuwe klanten gehad die voor 300 euro liever een iPhone kopen dan een Galaxy S Mini.

      Login om te reageren
    2. Frank Heikens schreef:
      24 september 2015 om 16:00

      Deze discussie is rijkelijk laat: de 5c kwam tegelijk met de 5s uit, nu 2 jaar geleden!

      Het verhaal van Robert klopt helemaal: de 5c was een goede telefoon, alleen te duur.

      De 5c was eigenlijk gelijk aan de 5 die een jaar eerder was uitgebracht, alleen dan met een kleurtje. De 5c is, misschien op het plastic na, een prachtige telefoon. De 5c had een schot in de roos kunnen zijn, als-ie zeker 100 euro goedkoper was geweest.

      Apple maakt alleen maar premium telefoons. Nu kun je discussiëren waaraan een premium telefoon moet voldoen, maar 32GB als instapmodel (zonder prijsverhoging) mag je anno 2015 eigenlijk wel verwachten. En een 128GB model voor 100 euro meer. Niet dat je echt zoveel opslag nodig hebt, maar deze cijfers horen (voor mij) anno 2015 bij een opremium telefoon die voor een premium bedrag wordt verkocht. En je snoert Fandroids de mond die dit altijd ter sprake brengen.

      Login om te reageren
    3. Willem Beekhuis schreef:
      25 september 2015 om 11:44

      Apple is een premium merk, daar past eigennlijk geen budget product in thuis. Het argument van Apple zelf dat de vorige versie goedkoper werd en dus het budget model kreeg veel kritiek uit de media. Apple is door die druk gezwicht en bracht het model 5C op de merkt. Functioneel dezelfde kwaliteit met dezelfde IOS. Een lagere prijs zou dan ook direkt leiden tot kanibalisme op de premium modellen.
      Ik denk inderdaad een vergissing anders had Apple het “C-model” vast gecontinueerd.

      De Apple klanten kiezen voor meer veiligheid, gebruikersgemak, de ingebouwde iPod, de ver doorgevoerde integratie met andere Apple producten en ook om het merk zelf. Daarnaast is er ook een goede service en waardebehoud bij inruil.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs