Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ERP-leverancier en CRM

23 september 1999 - 22:003 minuten leestijdOpinieData & AI
Ferry Schwab
Ferry Schwab

Juist in markten waar al een directe zakelijke relatie met de klant bestaat is ‘customer relationship management’ van belang. Ferry Schwab vraagt zich af, in een reactie op een artikel over crm (Computable, 3 september), of de meeste erp-bedrijven wel weten waar ze het over hebben. 

Customer relationship management’ is niet alleen interessant wanneer via verschillende kanalen met de klant wordt gecommuniceerd. Juist in markten waar al een directe zakelijke relatie met de klant bestond, is crm van belang, mits de achterliggende bedrijfsprocessen, de backoffice-applicaties hiervoor zijn ingericht. Het beheer over de back-office wordt door ‘crm’ als front-office uitgevoerd.
‘Customer relationship management’ is al vanaf het begin van de jaren tachtig bij de bankwereld ingevoerd. Ik heb in 1982 onder andere voor de Rabobank één van de bancaire toepassingen ontwikkeld; kredietbeheer.
Ruim 6.500.000 klanten worden met meerdere crm-systemen ondersteund, gecombineerd met werkstroombeheer. In 1983 had de Rabobank verschillende ‘maatwerk’ crm-systemen in gebruik. De bancaire wereld loopt dus eigenlijk vijftien jaar vóór op de IT-ontwikkelingen elders in het bedrijfsleven. Niet te verwonderen dat deze bank ruim 1,5 miljoen gulden per dag in IT-ontwikkelingen steekt. Het doet mij deugd dat anno 1999 de crm-systemen eindelijk een essentiële plaats krijgen als primair proces van een doelmatige bedrijfsvoering.
In één geval werd bij het implementeren van een erp-systeem de frontoffice-applicatie van een marketingdatabase omgebouwd tot crm. Bij deze oplossing voeden alle bedrijfsonderdelen zoals crediteurenbeheer, inkoop, verkoop, project- en servicemanagement het crm-systeem met hun specifieke informatie. En dankzij een uitgebalanceerde autorisatie kunnen de medewerkers toegang krijgen tot informatie van hun collega’s. Dezelfde medewerkers zijn weer verantwoordelijk voor hun aangeleverde informatie.

Lange winterslaap

De accountmanager of de beheerder van crm heeft in één oogopslag alle informatie van de klant tot zijn beschikking; debiteuren, maximale kredietlimiet, laatst geplaatste order, onderhoud, bezoekrapport, enzovoort – en alles in combinatie met werkstroombeheer.
De accountmanager bij de crm-toepassing van de bank heeft constant de beschikking over actuele informatie over; rekeningcourant, effecten, spaargelden, hypotheek, leasing en verzekeringen. Al deze gegevens ontstaan uit onafhankelijke bedrijfsprocessen en komen vervolgens samen in het crm-systeem van de bank. De relatiebeheerder kan de 6,5 miljoen klanten als het ware persoonlijk te woord staan.
Nu dus na ruim vijftien jaar ‘customer relationship management’ als een belangrijk bedrijfsproces ingang vindt bij de overige bedrijven, vraag ik me af of de meeste erp-bedrijven wel weten waar ze over praten.
Crm lijkt na erp een nieuwe trend te worden en erp-leveranciers haken er gretig op in. Maar dezelfde leveranciers hebben een heel terrein braak laten liggen; het midden- en klein-bedrijf. Zoals crm-systemen reeds in de jaren tachtig in gebruik werden genomen, en zelfs de grotere bedrijven dit fenomeen niet kenden, zo is het nu ook met de achterstand binnen het mkb gesteld. Minister Jorritsma van EZ pompt vergeefs vele guldens in het mkb om erp, Internet, intranet en e-handel geïntroduceerd te krijgen.
In de vorm van een ‘methodiek’, die het mkb en erp-leverancier dichter bij elkaar brengt, zijn er al systemen ontwikkeld – zelfs met aangepaste tarieven voor het midden- en klein-bedrijf.
 
Ferry Schwab
Harderwijk

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrouwen, veiligheid en efficiëntie

    ActueelSecurity & Awareness

    Belang digitale soevereiniteit in Europese cybersecurity neemt toe

    OpinieData & AI

    Agentic ai is geen buzzwoord, het is een gamechanger

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs