Er is niets nieuws onder de zon als ik zeg dat 2003 een moeilijk jaar wordt voor fabrikanten van netwerkapparatuur. Het is de afgelopen twee jaar niet anders geweest. Zelf zien de fabrikanten licht aan het eind van de tunnel, maar niet dit jaar en zeker niet door marktherstel. Nortel verwacht in de Benelux te groeien door terrein op zijn concurrenten te winnen. Juniper zoekt het in nieuwe geldstromen: gebruikers van zijn apparatuur kunnen straks de breedband-surfer geld vragen voor het ophalen van muziek, spelletjes en films.
Opvallend is dat alle spelers in de netwerkmarkt de huidige slapte gebruiken om hun eigen organisatie en de productlijn een facelift te geven. Cisco zegt zijn verkoopstrategie van de ict-afdeling naar de directiekamer te verleggen. Ook wijst het nadrukkelijker naar zijn oplossingen voor spraak over ip-netwerken, opslagswitches en firewall-oplossingen. Als je niet beter wist, zou je bijna denken dat het bedrijf geen standaard netwerkschakelaars meer verkoopt. Ook Nortel is eindelijk wakker geschud en schreeuwt met meer overtuiging dat het naast telefoniesystemen ook een volwaardig alternatief biedt voor bedrijfsnetwerken. Kortom, de markt is dynamisch. Dat lijkt me geen slecht perspectief voor de afnemers van deze technologie.
Sytse van der Schaaf