Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Redactioneel commentaar

Paspoortcontrole

Dit artikel delen:

De onmin tussen de Verenigde Staten en Europa over online privacy dreigt opnieuw op te laaien. Bij de vorige ronde kwam het al bijna tot een handelsoorlog. Nu begint de Europese Commissie een formeel onderzoek naar mogelijke schending van EU privacywetgeving door Microsofts online-identiteitsdienst Passport, de basis van online-dienstenstrategie .Net.

De aandacht van de EC is gewekt door vragen die Europarlementariër en SP-lid Erik Meijer begin maart stelde. Hij beschuldigt Microsoft van het doorgeven van gebruikersinformatie aan derden. Verder maakt hij zich zorgen over de exclusiviteit van Passport (bepaalde sites of diensten zouden niet toegankelijk zijn voor mensen die het Microsoft-systeem niet gebruiken) en het feit dat uitschrijven niet mogelijk is.
Eurocommissaris Frits Bolkestein reageerde begin mei: "De Commissie deelt de bezorgdheid van het parlementslid. Dit is een zaak van belang, die wordt onderzocht in samenwerking met data-beschermingsautoriteiten op nationaal niveau."
De softwarereus heeft een slechte reputatie op het gebied van privacy. Half mei dit jaar beging Microsoft een blunder door stilzwijgend de privacyinstellingen van zijn gratis e-maildienst Hotmail te wijzigen.
Plotseling deelden alle Hotmail-gebruikers hun voor- en achternaam en e-mailadres met partners van de softwarereus. Het gevolg: nog meer spam dan gebruikelijk. Wel was een derde nieuwe optie voor het delen van 'mijn andere registratie-informatie' (geboortedatum, land/regio, staat, postcode, geslacht, tijdszone en beroep) niet standaard geactiveerd.
Overigens is Microsoft op dit gebied niet aan het 'innoveren'. In maart had portaal Yahoo al hetzelfde gedaan. De persoonlijke informatie van alle Yahoo-mailgebruikers werd ineens gedeeld. In beide gevallen hebben gebruikers geen nieuwe gebruikersovereenkomst, of zelfs maar een mededeling, gekregen. Yahoo had achteraf nog het fatsoen om zijn gebruikers op de hoogte te brengen, onder druk van de media.

 
Jasper Bakker

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-05-31T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.