Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tools en teams hebben positieve bedrijfscultuur nodig

29 juni 2012 - 08:073 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Sebastiaan Hooft
Sebastiaan Hooft

Bij grotere bedrijven krijg ik via Twitter vaak meer voor elkaar dan per e-mail of telefoon. Volgens mij zit hem dat in de tools en teams van die afdelingen. De teams zijn gewend om buiten de gebaande paden van de organisatie te treden en benaderen de problemen die ze voorgeschoteld krijgen daarmee op een andere manier. De tools zorgen ervoor dat ze supersnel kunnen schakelen.

Toch is het opvallend dat een bedrijf als KPN kennelijk zo'n negatieve cultuur heeft dat zelfs hun Twitter-team daar niet goed tegen bestand is. Ondanks hun tools en teams. Hoe ik daar achterkwam en wat u als technologie-bedrijf aan mijn ervaring heeft zal ik hier uitleggen.

In januari van dit jaar – dezelfde maand dat Titus Darley op DutchCowboys een vernietigend stuk over het gebrek aan service van KPN scheef èn de geplaagde telecomgigant bekend maakte dat driehonderduizend klanten het bedrijf in de steek hadden gelaten – bestelde ik een uitbreiding van mijn internet. Volgens de website van KPN zou ik als beloning gratis Spotify Premium krijgen. Precies wat ik voor mijn Sonos-systeem nodig heb. Dit mailde ik destijds ook aan een vriendin: 'ik krijg gratis Spotify en zo verdient de upgrade zichzelf terug'. Voor mij is daar geen twijfel over mogelijk.

Aangezien ik het afgelopen half jaar van KPN niets over het gratis Spotify vernam (en de oplevering van de uitbreiding bij KPN zo dramatisch verliep dat ik KPN even zat was) heb ik pas deze maand per Twitter contact gezocht. De simpele vraag was of zij mij de activatie code konden toesturen. Het antwoord kwam snel en resoluut: 'Nee, Spotify zit niet bij uw abonnement inbegrepen'. Met de tools en teams zit het dus wel goed, maar het antwoord was niet wat ik had verwacht.

Na wat heen en weer Twitteren, wat – toen bleek dat ik wel eens gelijk zou kunnen hebben – opeens via DM ging, kreeg ik van het webcare team wel een half jaar gratis Spotify aangeboden. Netjes en voor KPN-begrippen waarschijnlijk een enorme stap in de goede richting, maar het is nog steeds niet het antwoord dat ik had verwacht. Ik accepteer geen sigaar uit eigen doos, hoe goed bedoeld hij ook is.

Voorlopig geef ik het met KPN maar weer even op. Ik besteed mijn tijd liever met Spotify. De verkregen wijsheid zal ik echter tweeledig meenemen. De eerste is simpel: KPN toont zich richting mij voor de zoveelste keer weer als onbetrouwbaar, dus ik zou niet zo snel meer voor ze kiezen. Maar de belangrijkste boodschap is dat hoe goed je tools en teams ook zijn, alleen binnen een positieve bedrijfscultuur kunnen ze pas echt goed functioneren.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    5 reacties op “Tools en teams hebben positieve bedrijfscultuur nodig”

    1. Henri Koppen schreef:
      5 juli 2012 om 19:26

      Een abonnement moet duidelijk zijn, wel of geen Spotify. Hun oplossing vind ik overigens niet slim. Blijkbaar heeft het webcare team meer bevoegdheden dan telefoonteam.

      Volgens mij is slim webcare dat je terug twitter met een naam en nummer die je kunt bellen (of ze zoeken jouw nummer op). Discussies per tweet werken niet mee aan een goed imago.

      Wel oplossen, maar niet over de social media. Deze alleen gebruiken om het probleem te erkennen en om pro-actief contact te leggen.

      Althans, zo kijk ik er tegenaan. Leuk artikel om te lezen!

      Login om te reageren
    2. willem oorschot schreef:
      6 juli 2012 om 12:13

      Het werd mij laatst aangeraden om een tweet over de slechte service van een bank te sturen. De persoon die mij dit aanraadde gaf aan dat hij een tweet had gestuurd over de bank en zijn hypotheek voorstel. Hij werd binnen 5 minuten gebeld met het verzoek om over de verschillen te praten. Er zit een speciaal team klaar om de tweets te analyseren en in te spelen op frustraties en cognitieve dissonanties van klanten

      Nu alleen nog jammer dat ze de problemen niet bij de kern oplossen, maar ik beschouw dit toch als stap in de goede richting.
      Ook facebook schijnt afgespeurd te worden, het is maar dat u het weet als u ontevreden bent.

      Login om te reageren
    3. Serge van den Oever schreef:
      9 juli 2012 om 12:11

      Ook KLM is erg sterk in het reageren op twitter. Mocht je dus onverhoops ergens problemen hebben, even #klm toevoegen in je twitterbericht. Meen ooit gehoord te hebben dat ze een afdeling van 20 man hebben om op dergelijke nieuwe media in te spelen.

      Login om te reageren
    4. Sebastiaan schreef:
      9 juli 2012 om 15:49

      Dank voor oplettende lezers, die op het eigen forum van KPN dezelfde ervaringen met het uitblijven van gratis Spofity hebben kunnen constateren: http://forum.kpn.com/t5/Spotify-via-KPN/geen-spotify-activeringscode-na-3x-bellen/td-p/20435

      Login om te reageren
    5. Sebastiaan schreef:
      30 juli 2012 om 21:20

      Op zoek naar een HBO abonnement kwam ik de truc van KPN tegen die mij waarschijnlijk ook overkomen is. In de banner op deze HBO pagina bieden zij een gratis periode aan van drie maanden http://www.kpn.com/prive/tv/al-kpn-televisie-klant/hbo-pakket.htm. Als je hem in de winkelwagen doet, dan is het opeens slechts twee maanden. Buiten het feit dat ze je gehele contract weer met een jaar verlengen lijkt KPN het dus niet zo netjes te doen. Ik kan mij niet voorstellen dat zo’n bedrijf dit soort fouten per ongeluk maakt. Iemand heeft vast een target te halen…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs