Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Beken kleur en wees transparant

Dick Stegeman
28 januari 2011 - 09:513 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Dick Stegeman
Dick Stegeman

Ik las toevallig een aantal artikelen over hoe twee bedrijven met een crisis omgingen. Beide geconfronteerd met een calamiteit, beide totaal anders reagerend. Het verschil zit in de basishouding, waarbij transparantie meer lijkt te lonen, ook op de korte termijn.

Het artikel over Shell gaf een beeld van de traditionele aanpak van vertraging, ontkenning en afschuiven van de problemen. Een tactiek die ook door BP gevolgd werd en eigenlijk gemeengoed is in de 'grote-bedrijven-wereld'. Eerst lange tijd het probleem negeren, dan minimaliseren of ontkennen en vervolgens afschuiven. Een strategie overigens waar ze tot op heden economisch gezien nauwelijks extra schade door leiden. Campfire, een Amerikaans bedrijf, heeft een geheel andere strategie gevolgd. Direct toegeven dat ze fouten gemaakt hebben en volledige transparantie hebben ertoe geleid dat het imago van betrouwbaarheid gestegen is. Klanten leefden mee en waren zelfs bereid advies te geven. Voorwaar een fraai staaltje van ombuigen van een calamiteit in klantenbinding.

Maar dit geld niet alleen voor bedrijven, maar ook voor mensen. Toegeven dat je een fout gemaakt hebt en transparant zijn is voor de meesten niet natuurlijk gedrag. Het vergt veel zelfvertrouwen om het te kunnen en veel respect voor de getroffene om het te doen. Maar dat zijn wel de mensen die het meest vertrouwd worden. Je hebt toch ook het liefst mensen om je heen die je kunt vertrouwen.

Waarom lukt het bedrijven met grote pr-afdelingen dan niet om deze winst te halen uit crisis situaties. Komt dat wellicht door de omvang, 'wij zijn zo groot, daar leiden wij geen schade door'? Een stelling die economisch blijkbaar klopt, maar ze vergeten dat ze er imago-winst uit hadden kunnen halen. Of zou de juridische afdeling ze parten spelen. Die vertalen schuld bekennen direct in claims. Maar wat is er mis mee dat je betaald voor de fouten die je hebt gemaakt.

Juist dat ontwijkgedrag staat toch wel in schril contrast met alle mooie statements over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door de huidige infrastructuur van sociale media ligt dit verschil al snel op straat, waardoor die organisaties enorme reputatieschade oplopen. Zolang wij met onze portemonnee blijven denken is die schade nog te overzien voor ze, maar ik voorzie wel dat ze het moeilijk gaan krijgen in de slag om de talenten. Je durft toch straks op een verjaardag niet meer te vertellen dat je werkt bij Shell die de bevolking in Nigeria vergiftigd, BP die de grootste milieuramp heeft veroorzaakt of Nestlé die bijna de Orang Oetang uitgeroeid heeft.

Het wordt tijd dat ook organisaties het roer omgooien en kleur bekennen. Wees open in wat je doet, geef je fouten toe en los ze op. Je zult versteld staan van de positieve reacties in je omgeving en de hulp en steunbetuigingen. Volledige transparantie lijkt daarom een veel betere strategie dan de traditionele rookgordijnen en die kleur staat ons allemaal.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs