Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Van adviseur naar businesspartner

Hulp
28 december 2017 - 12:19MagazineInnovatie & TransformatieComputable
Eric van der Wolk
Eric van der Wolk

In de consulting-industrie is de afgelopen jaren veel veranderd. De nieuwste trends hervormen het advieslandschap nog verder. Zo gaan we in het business/ict-advies afscheid nemen van de ‘rapportcultuur’: het adviesrapport als eindresultaat.

Opdrachtgevers verwachten steeds vaker dat de adviseur verantwoordelijkheid neemt voor de door hem afgegeven adviezen. Dat betekent dat je als adviseur ‘erbij blijft’ wanneer je adviezen worden ingevoerd – en verantwoordelijkheid neemt voor het uiteindelijke resultaat. De adviseur wordt daarmee onderdeel van het klantsysteem en moet al in zijn advies commitment tonen voor het resultaat na de implementatie. En misschien wel een resultaat- of tevredenheidafhankelijke beloning afspreken. Dat betekent nogal wat voor de adviseur. Je moet in je adviezen altijd een integrale benadering kiezen. Succesvolle implementatie van een advies vereist immers een kijk over meerdere assen: proces, ict, mens, cultuur, om een paar te noemen. Kortom, een goed begrip van de klantorganisatie en welke veranderaanpak moet worden gekozen, is van groot belang.

Ook moet je als ondernemer naast de opdrachtgever aan tafel zitten. Het eindresultaat in businesstermen is waar het om gaat. En bereid zijn je eigen verdienmodel daarop aan te passen: beloning naar resultaat.

Wat betekent dit voor de advieswereld? De ontwikkeling brengt met zich mee dat je als adviesbureau moet kiezen: een duidelijke specialisatie is vereist om een dergelijke adviesrol te kunnen bieden. Specialisatie in een markt of branche, een type vraagstuk of bijvoorbeeld een veranderaanpak. Specialisatie (adviseurs noemen dat ‘focus’) is een belangrijke sleutel voor het nieuwe advieswerk gekoppeld aan resultaat voor de klant. Het is bovendien een ontwikkeling die het adviesvak spannender en aantrekkelijker maakt. Niet elk bureau heeft het dna om hierin mee te kunnen. Vooral kleinere, wendbare bureaus zullen van deze ontwikkelingen profiteren. We zien dat nu al volop gebeuren: het aantal kleine adviesbureaus en georganiseerde zzp’ers dat opdrachten voor grote bedrijven uitvoert, groeit sterk. Dat heeft uiteraard ook te maken met andere tarieven die deze bureaus hanteren, maar het vereiste ondernemerschap zal voor veel opdrachtgevers de doorslag geven. De adviseur als businesspartner, dat is het model voor de komende jaren.

Door: Eric van der Wolk, partner bij Business Case Entrepreneurs 

(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 01/2018.)

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    Overheid

    ‘Nederlandse Digitaliseringsstrategie gaat zeker één miljard per jaar kosten’

    Innovatie & Transformatie

    Europa, laat je niet opnieuw gijzelen door technologie

    Overname
    Innovatie & Transformatie

    Kort: ChatGPT maakt zich er te gemakkelijk vanaf, grote overname Vertiv (en meer)

    Data & AI

    Banken zetten in op ai-agenten, maar echte doorbraak blijft uit

    Innovatie & Transformatie

    EZ ondersteunt 11 onderzoeksprojecten met 105 miljoen euro

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs