Slechts 14 procent van de Nederlandse bedrijven is klaar voor de vierde industriële revolutie, oftewel Industry 4.0. Eind 2018 moet dit aantal naar 40 procent zijn gestegen. Dit staat te lezen in de FME whitepaper ‘Aan de slag met Smart Industry’. Een enorme klus, maar Nederlandse bedrijven hebben alles in huis om ‘smart’ te worden: we hebben een krachtige industriële basis en een uitstekende ict-infrastructuur.
Voordat organisaties echter op zoek gaan naar oplossingen voor de implementatie van Smart Industry, is het van belang de grootste uitdagingen inzichtelijk te hebben. Ik was aanwezig bij het forum ‘Industrie 4.0 – Kansen tussen Nedersaksen en Nederland’, waar ik van Duitse bedrijven leerde wat de grootste uitdagingen voor Nederlandse organisaties zijn. Ik heb ze op een rij gezet.
Ruchtbaarheid
Smart Industry is een term die voor veel bedrijven klinkt als toekomstmuziek. In Duitsland is Smart Industry, wat de Duitsers Industry 4.0 noemen, echter een hightech strategie geïntroduceerd door het parlement, die de automatisering van de industrie bevordert. Denk hierbij aan een boerenbedrijf die zijn apparatuur heeft gekoppeld met weeronline. De apparatuur weet zo wanneer het gaat regenen of wanneer een droge periode op komst is en speelt hierop in. Stap één voor Nederlandse bedrijven is ruchtbaarheid geven aan het belang van deze trend waar we niet meer omheen kunnen. Dit moet voor een deel uit de politiek komen, maar belangrijk is elkaar ook binnen de branche te stimuleren. Wat kunnen we van elkaar leren en hoe kunnen we dit zichtbaar maken? Door samen een strategie uit te zetten, dwingen organisaties de politiek om volgende stappen te zetten.
Te weinig kennis
Een andere uitdaging voor organisaties is dat er te weinig kennis is. Van alle studenten kiezen slechts twee van de tien voor een technische opleiding. In een snel veranderende wereld waarin het doel is om 40 procent van de Nederlandse bedrijven slim te maken, is dit te weinig. En hoe staat het binnen jouw organisatie? Moeten naast het slim maken van de processen, ook de werknemers worden bij- of omgeschoold? Of is het voor je organisatie verstandiger om dit uit te besteden?
Kennisdeling
Samen staan we sterker. Niet voor niets een cliché. Afgelopen voorjaar organiseerde FME, een ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, vijf sessies rondom Smart Industry. Hieruit bleek dat het belang van samenwerkingsverbanden het meest werd genoemd. Dit geldt niet alleen binnen de keten, maar ook kennisdeling tussen werknemers en organisaties binnen dezelfde branche worden als erg belangrijk geclassificeerd.
Inspelen op de klant
Binnen niet afzienbare tijd kan een klant in de winkels van een van de grootste Duitse sportschoenenfabrikanten, schoenen kopen uit een automaat. Hoe het werkt? Een klant loopt de winkel binnen, geeft op een scherm aan welke schoenen, maat en kleur hij wil en binnen no-time rolt het gevraagde paar schoenen letterlijk uit de machine. Deze spotschoenenfabrikant biedt zijn klanten hierbij precies en direct wat ze willen. Belangrijk voor jouw organisatie is nagaan wat belangrijk is voor je klant en hoe je daar met Smart Industry het beste op kunt inspelen.
Het mkb
Het is van essentieel belang om de noodzaak van Smart Industry aan het mkb duidelijk te maken. Ook het mkb moet mee. Want wanneer ze niet investeren in slimme industrie, worden hun taken overgenomen door de grotere spelers. Bij Smart Industry draait het om snelheid: organisaties moeten snel kunnen leveren en snel inspelen op trends en de wensen van de klant. Niet meegaan is geen optie.
Zet in op it
Zoals eerder genoemd hebben Nederlandse bedrijven een krachtige industriële basis en een uitstekende ict-infrastructuur. Toch moeten juist op it-gebied grote stappen gemaakt worden om klaar te zijn voor Smart Industry. Door vergaande procesautomatisering en datamanagement kan de personalisatie van producten in een flexibele omgeving voor massa productie bereikt worden. Deze automatisering wordt mogelijk door technologieën als zelf-optimalisatie, -configuratie en -diagnose verrijkt met intelligente ondersteuning van werknemers. Deze it-innovaties maken het mogelijk om nog veel beter in te zetten op de individuele wensen van de klant.
Advies
Nederland kan erg veel leren van de implementatie van Smart Industry bij Duitse bedrijven en ik raad dan ook aan eens naar onze Oosterburen te kijken. Hierdoor en door bovenstaande uitdagingen duidelijk op het netvlies te hebben, zijn oplossingen makkelijker te realiseren Door deze combinatie ben ik ervan overtuigd dat eind volgend jaar 40 procent van de Nederlandse organisaties klaar is voor Smart Industry.