Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ruis op de lijn

18 mei 2009 - 13:27OpinieCloud & InfrastructuurAvayaCiscoMicrosoftSiemens
Jan Buis
Jan Buis

Bij oude analoge telefoonlijnen heb je altijd een lichte ruis op de achtergrond. Bij digitaal bellen, VoIP, is er een absolute stilte tijdens gesprekspauzes. Daarom wordt die ruis vaak opzettelijk toegevoegd aan de lijn, want anders vragen beide gesprekspartners zich regelmatig af of de ander er nog wel is. Naast deze praktische reden is ruis op een VoIP-lijn misschien ook wel gewoon knus. Fabrikanten voegen om die reden ook met opzet gepruttel toe aan een koffiezetapparaat of het geknetter aan een elektrische open haard. Dit knusse ouderwetse geruis kan bijdragen aan de acceptatie van VoIP.

Maar ruis is niet voldoende om de tegenvallende VoIP-acceptatie te stimuleren. En dat is hard nodig zo bleek onlangs uit een rapport van Telecompaper. In het vierde kwartaal van vorig jaar was de groei van VoIP in Nederland slechts 4,4 procent. Geen enkele aanbieder maakt reclame voor VoIP of lijkt er een marketingbudget voor te hebben. Totale radiostilte dus.

Toegegeven, de marges zijn laag voor aanbieders, maar eindgebruikers laten zich daar niet door afschrikken als ze flink kunnen besparen op belkosten. Dat iedereen uiteindelijk digitaal gaat bellen staat vast. Alleen dacht iedereen vijf jaar geleden dat het een fluitje van een cent zou worden. Omdat telefonie als dienst niet meer weg te denken was uit ieder huishouden.

Maar het pakte anders uit. Juist bij zo'n alledaags voorwerp als de telefoon, accepteert de gebruiker niet dat deze wegvalt, dat er getik op de lijn is of een vertraging in het geluid. Kinderziekten en een gebrek aan standaardisatie remmen de VoIP-markt enorm af. Zo is het nooit zeker of de ene SIP uitwisselbaar is met  de andere.

Door het gebrek aan standaardisatie haken niet alleen de eindgebruikers af, ook het verkoopkanaal en de resellers laten VoIP vaak links liggen. Redenen die ze daarvoor aandragen zijn te kleine marges, te ingewikkeld om te implementeren en te grote kans op ontevreden klanten. En de eindgebruikers kijken de kat uit de boom. Willen we van VoIP een succes maken, dan zullen we wat meer lawaai moeten maken, zodat de grote VoIP-jongens zoals Microsoft, Cisco, Siemens en Avaya haast maken met de standaardisatie van SIP.

Jan Buis
Director international sales
Lancom

Dit artikel is eerder verschenen op Channelweb.

Meer over

SIPTelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Value8 wil totale controle over Ctac

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Security & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    Cloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    Data & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    Data & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs