Stel je je eens voor hoe de wereld eruit zou zien als we niet konden bellen tussen bijvoorbeeld telefoontoestellen van verschillende leveranciers, van mobiel naar vast of tussen verschillende providers. Hoe klein zou onze wereld dan zijn? Dat is het geval bij videoconferencing en dat kunnen we nu juist niet gebruiken in deze tijd van wereldwijde crisis.
De financiële crisis waar we ons op dit moment wereldwijd in bevinden, maakt dat we op zoek moeten naar oplossingen waarmee we geld kunnen besparen en ook processen slimmer kunnen inregelen. Eén van de mogelijke oplossingen waarmee dit bereikt kan worden, is videoconferencing. De voordelen van videoconferencing zijn inmiddels wel bekend. Visuele communicatie (of ook wel videoconferencing) kan bijdragen aan de effectiviteit en concurrentiepositie. Visuele communicatie zorgt ervoor dat die 'face-to-face' vergadering, waar iedereen aanwezig moet zijn, toch kan plaatsvinden. En dan zonder de tijd en de kosten die er normaal mee gemoeid zijn.
Daarnaast kan een vergadering via videoconferencing:
– makkelijker en sneller in agenda's ingepland kan worden, waardoor er veel sneller gereageerd kan worden;
– de productiviteit van de deelnemers verhogen omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met reis- en wachttijden;
– zorgen voor een evenwicht tussen werk en privé, waardoor waardevolle werknemers langer aan organisaties gebonden kunnen worden.
Tot zover niets nieuws. Echter, wil men ten volste kunnen profiteren van alle voordelen van videoconferencing dan ben ik van mening dat interoperabiliteit hoog op de prioriteitenlijst moet staan. Want dat is op het gebied van videoconferencing nog een probleem.
Ik ben van mening dat iedereen overal en altijd bereikt zou moeten worden. Of deze persoon of groep van personen nu achter een videoconferencing-systeem in een vergaderruimte zit, achter een laptop thuis met een videosoftware client of eventueel Microsoft Office Communicator Server of in een volledig ingerichte Telepresence-ruimte. En eventueel kan het ook zijn dat men enkel beschikt over een telefoon. En dan natuurlijk ook nog fabrikant- en netwerkonafhankelijk.
Pas als een videoconferencing-oplossing bovenstaande capaciteiten biedt, zullen organisaties volledig kunnen profiteren van de toepassing.