Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Appel valt behoorlijk ver van boom

Dit artikel delen:

Computable Expert

Johan Valk
Man Director, WELCOMEWORKS. Expert van Computable voor de topics Mobility en Zorg.

Er is overdonderende aandacht voor de nieuwe iPhone4 en de inmiddels bekende problematiek met de antenne. Als de nieuwe iPhone op een bepaalde manier wordt vastgehouden, kan het zomaar gebeuren dat het bereik van deze antenne weg is (death grip).

Apple heeft met de meest mogelijke spoed een oplossing proberen te bouwen voor dit probleem, de zogenaamde iOS 4.1. De update is beschikbaar gesteld aan ontwikkelaars om applicaties alvast aan te kunnen passen voor deze firmware. Inmiddels is gebleken dat de update niets verbetert aan de signaalproblemen van de iPhone4, al met al een enorm probleem voor Apple.

Er wordt gezegd dat Apple een te korte lanceringtermijn heeft gehanteerd voor de nieuwe iPhone. Apple was op de hoogte van de signaalproblematiek, maar zat in een spagaat aangezien de 'time to launch' zo kort was. De gebruiker van de nieuwe iPhone zou wel genoegen nemen met het feit dat de telefoon op de juiste manier vastgehouden moest worden, zodat het probleem zich niet voordeed.

Het lijkt er op dat Apple deze keer te makkelijk dacht over haar klanten. Apple heeft de afgelopen jaren zoveel credits opgebouwd, de klant zou een dergelijk nadeel wel voor lief nemen. Niets is minder waar! Deze fabrikant van hoogwaardige innovatieve producten heeft duidelijk een steek laten vallen, men zal er alles aan doen negatieve berichtgeving te voorkomen. Een paar dagen na de update kwam Apple met een 'hoesje' wat de kortsluiting voorkomt en het signaalverlies beperkt. Een hoesje om je iPhone dus...

Je mag ervan uitgaan dat Apple bij een nieuwe launch de volgende keer bijzonder op zijn hoede is, de klant op een dergelijke manier niet serieus nemen is dodelijk in deze markt. Apple heeft voldoende credits om dit te overleven. Vraag blijft of de imagoschade opweegt tegen een langere 'time to launch'. Uiteindelijk leven we (inmiddels) in een wereld waar de klant altijd aan het langste eind trekt. Gelukkig maar!

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-07-20T11:39:00.000Z Johan Valk
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.