Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Softphones, waarom gebruiken we ze niet?

22 april 2011 - 12:53OpinieCloud & Infrastructuur
drs. Joost Lucassen
drs. Joost Lucassen

Softphones kan je al meer dan tien jaar kopen, alleen niemand doet dat. Bellen via een gewone telefoon heeft blijkbaar nog steeds de voorkeur boven bellen via een pc met een headset (of losse hoorn). Ook mensen die vaak Skype gebruiken hebben daarnaast nog gewoon een (vaak mobiele) telefoon, en zelfs organisaties die OCS (of Lync) grootschalig inzetten hebben daarbij soms nog steeds ook een ‘hardphone’.

Kort geleden deed ik een klein marktonderzoek en het blijkt dat er in Nederland maar enkele organisaties zijn die grootschalig hun vaste telefoons vervingen voor softphones. Softphones worden soms wel gebruikt, maar dan alleen incidenteel voor een paar medewerkers, nooit voor alle medewerkers.

Onhandiger

Er blijken dan ook een paar aandachtspunten te zijn bij gebruik van softphones: pc's moeten aanstaan om te kunnen bellen (inclusief het gedoe met pc's die op slaapstand of screensaver gaan), headsets die na een jaar of twee toch wel aan vervanging toe zijn, een softphone-licentie die bijna even duur is als de hardphone, pc's/laptops zonder goede geluidskaart en het bellen via een softphone (met de muis) is toch wel onhandiger dan via een gewone telefoon.

Belangrijkste vraag is natuurlijk waarom een organisatie voor grootschalige inzet van softphones zou kiezen. Is het goedkoper? Is er functioneel meer mogelijk? Integreert het makkelijker met andere systemen? Vragen die niet eenduidig zijn te beantwoorden en voor iedere organisatie en gekozen oplossing verschillend zullen zijn. Dat zal voor ieder project vooraf moeten worden uitgezocht.

Pilot

Wel is het zo dat steeds meer medewerkers gewend raken aan bellen via de pc, al is het maar via Skype of OCS/Lync. Je zou daarom mogen verwachten dat in de toekomst steeds meer softphones gaan verschijnen, al is het natuurlijk ook de vraag of mobiele telefonie de 'vaste telefonie' niet overbodig maakt. Indien wordt overwogen om softphones te gaan inzetten, is het daarom wenselijk om door middel van een pilot uit te zoeken welke van de bovengenoemde aandachtspunten spelen en hoe hiermee moet worden omgegaan.

Meer over

TelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    2 reacties op “Softphones, waarom gebruiken we ze niet?”

    1. Arjen Verhiel schreef:
      29 april 2011 om 08:57

      Als er geen groot voordeel is voor gebruikers om de softphone te gebruiken zal men altijd de makkelijke weg nemen van de vaste telefoon of mobiel als deze beschikbaar is. Er zijn twee belangrijke drivers om toch een softphone te gebruiken:
      1) kostenvoordeel
      2) Het gemak van integratie met instant messaging en het opschakelen van collaboratie tools, video etc.

      Microsoft Lync mikt met name op punt 2. Een gesprek begint met een regeltje tekst in instant messaging (kan ik je even storen), waarna het een kleine stap is om door te stappen naar voice, video en bijv. het delen van een applicatie. Vanuit Lync kan dan ook makkelijk een andere collega, of externe betrokken worden. Middels pilots zal moeten blijken of dit allemaal zo goed en handig is als het ons voorgespiegeld wordt.

      Login om te reageren
    2. Frans Kuylenburg schreef:
      16 maart 2012 om 15:08

      Ik moet veel bellen, new business calls, dus ik heb een goede headset op de usb poort gezet en een softphone geinstalleerd, het is ideaal. Paar lastige punten: toch wel vaak een echo met voip bellen, en hoe koppel je zo’n softphone aan je database zodat je met een klik kan bellen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs