Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Het embedden van b2e-apps

 

Computable Expert

Mark van Rooijen
Client Success Manager | Mobile Consultant, Clockwork | Ordina. Expert van Computable voor het topic Mobility.

Wanneer ik kijk naar de rode draad in de meeste klantvragen in mijn werk dan ligt dit qua mobiel veelal op vraagstukken rond mobiele strategie, concepting, enterprise mobility management (emm)en b2e-apps (business-2-employee). Op het laatste onderwerp wil ik in dit artikel graag inzoomen en mijn visie en ervaringen delen.

B2e-apps stellen medewerkers in staat om een variëteit van werk gerelateerde taken uit te voeren die slechts vijf jaar geleden ondenkbaar zouden zijn geweest. B2e-apps zorgen tevens voor een revolutie wat betreft de manier waarop organisaties opereren en transformeren, verhogen de medewerkerstevredenheid en de manier waarop medewerkers omgaan met hun werkplek.

Ik ben van mening dat b2e-apps naar verwachting een van de grootste groeigebieden van de mobiele revolutie zijn in de aankomende jaren. B2e-apps zijn onder te verdelen in twee categorieën: apps die de primaire werkzaamheden van medewerkers ondersteunen en apps die de secondaire werkzaamheden van medewerkers ondersteunen en het werk en leven gemakkelijker maken.

De grenzen tussen de zakelijke- en persoonlijke werkomgeving blijven vervagen, met medewerkers die in toenemende mate op zoek zijn naar een naadloze integratie tussen hun persoonlijke- en werk-leven. Door deze ontwikkeling wordt door diverse analistenbureaus geschat dat 65 procent van de medewerkers mobiele devices gebruiken op hun werkplek.

In mijn werk merk ik dat steeds meer organisaties uit verschillende domeinen (transport, zorg, overheid et cetera) de voordelen die b2e-apps bieden gaan zien en deze ook daadwerkelijk al gebruiken om hun dagelijkse behoeften van het bedrijfsleven te ondersteunen op een manier die echt waarde terug levert aan de organisaties.

Employee engagement

Er zijn veel organisaties vandaag de dag die investeren in het ontwikkelen van apps voor hun medewerkers om enerzijds de efficiëntie en productiviteit te verhogen en anderzijds om de medewerkerstevredenheid te verbeteren. Diverse toepassingen voor medewerkers omvatten apps voor het bijhouden van de voorraad, planning personeel, verrichten van betaaltransacties, klantenbeheer, field services et cetera.  Het bereik van mogelijke functies is bijna eindeloos, het is dus van essentieel belang dat organisaties zich eerst gaan richten op de behoeften van de medewerkers die de meeste betekenis hebben voor de organisatie.

Wanneer organisaties apps specifiek aanbieden voor medewerkers die hen helpt om beter, sneller en meer samen te werken, dan zal het de efficiëntie verhogen en uitgroeien tot een competitief voordeel. De eenvoudigste manier om te bepalen welk soort apps medewerkers ten goeden komen is het simpelweg aan hen vragen. Vragen als 'welke moeilijkheden ondervind je bij het uitvoeren van je werkzaamheden?' en 'bij welke processen zou een app je dagelijkse werkzaamheden kunnen ondersteunen' zal een goed beeld geven over waar te starten. Het uiteindelijke doel is tenslotte om medewerkers in staat te stellen om meer te bereiken in minder tijd.

Organisaties die worstelen met de vraag 'Waarom gebruiken mijn medewerkers de b2e-apps niet?' komt in mijn optiek voort uit dat er binnen veel organisaties teveel vanuit de techniek wordt gedacht en er minder focus is op de wens van de gebruikers. Naar mijn mening is de techniek ondergeschikt aan de oplossing. De wens van de gebruiker staat echter altijd op nummer één bij de initiatie van nieuwe mobiele initiatieven. Om als organisatie draagvlak te creëren bij de medewerkers is betrokkenheid dus essentieel. 

Organisaties dienen zich eerst te focussen op de ervaring van de potentiele gebruikers en wat men wil doen in een mobiele context. Immers, de medewerkers zijn allemaal app-experts. Wanneer apps verwarrend zijn, niet goed werken op een mobiel device, of geen toegevoegde waarde leveren voor medewerkers, dan zal men de apps niet (gaan) gebruiken.

Drie-sporen aanpak

Om bovenstaand te voorkomen adviseer ik de volgende drie-sporen aanpak:

1) Analyse: het in kaart brengen van kennis over de medewerkers
Begrijpt de organisatie de behoefte van de medewerker die toegepast kan worden voor mobiele initiatieven? Om deze informatie bloot te leggen betekent dit dat de organisatie veel tijd dient te investeren met potentiële gebruikers (medewerkers) alvorens ervan uit gaan wat voor type app te ontwikkelen. Het is van essentieel belang dat de organisatie één wordt met de medewerkers om inzicht te krijgen in de uitdagingen en frustraties die parten spelen in hun huidige mobiele en reguliere ervaringen. Ook dient er gekeken te worden wat voor positieve zaken zich kunnen voordoen wanneer zij echt ongebonden zijn van de kantooromgeving. De conclusie is hoogstwaarschijnlijk dat medewerkers hier zelf nog nooit bij hebben stil gestaan. Observatie is dus essentieel om de daadwerkelijke behoefte te achterhalen.

2) Structureren: ontwikkel een app delivery plan
De organisatie dient zijn medewerkers te zien als klanten en te starten met de uitrol van een plan opgesplitst in verschillende fasen. Zo kan men beginnen met het maken van een app-bibliotheek met een zekere mate van categorisering; bijvoorbeeld planning, klant management, proces optimalisatie et cetera. Het uiteindelijke doel is dan ook om werknemers te helpen bij het vinden van de exacte app die aansluit bij hun specifieke behoeften.

3) Adopteren: ontwikkel een 'change & adapt'-methodologie
Mobility is een dynamisch en continu proces in plaats van een statisch meerjarenplan. De mobiele strategie van de organisatie zal voortdurend moeten veranderen en aangepast worden aan nieuwe technologieën en mogelijkheden van de verschillende mobiele devices. Het is ook een constante cyclus waarbij nieuwe inzichten worden verkregen, doordat apps worden ontwikkeld en gedistribueerd, feedback wordt ontvangen en waar herhalen, leren en herhalen de boventoon voert.  Deze cyclus vereist geduld en doorzettingsvermogen zodat app-ontwikkelaars kunnen bepalen welke apps wel of niet werken, geoptimaliseerd moeten worden of uit productie moeten worden genomen.

Samenwerking tussen resources

Concluderend vereist deze drie-sporen aanpak een nauwe samenwerking tussen de resources op het vlak van techniek, user experience en de business. Wanneer hierin dus geen goede balans is of wanneer de organisatie besluit hier geen rekening mee te houden zal het moeilijk zijn een gewenst eindresultaat te behalen.

Enterpise mobility ondergaat razendsnelle veranderingen en om hier als organisatie succesvol in te zijn vereist dit een strategie die past bij wat de medewerkers nodig hebben tegen hetgeen de technologie biedt.

Door het volgen van de drie-sporen aanpak helpt dit de organisatie om tot het gewenste resultaat te komen, zodat medewerkers de apps adopteren en de organisatie return on investment (roi) behaald.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5209771). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Je hebt mensen die hun kat geen gewoon voer geven. Gekookte ham en gebakjes is het enige dat hij nog lust en geven ze dan maar. Doel is overigens helemaal die kat niet meer. Het gaat om de eigenaar die teveel tijd en geld heeft. Die spoort zelf niet zeg maar en de kat is daar het slachtoffer van.

Wellicht is de gedachte, dat wanneer je de kat niet geeft wattie wil, dattie dan gaat shoppen. Bij de buren ofzo. Soort schaduw maaltijden.

Of ze nou gebakjes of apps voor je klaarzetten. Mij lijkt het gewoon een decadente bende waar uiteindelijk niemand beter van wordt.

Het kan aan mij liggen maar ik zie nog niemand boekhouden, programmeren of webdesign maken op een smartphone.
Toegang tot bedrijfsgegevens lijkt me een bijzonder slecht idee, basis security voor IOS/Android/Windowsphone o.i.d. lijkt vooralsnog niet gegeven.
Wat blijft er dan?

Dit drie stappenplan geldt mijns inziens voor iedere uitrol van nieuwe software. Een veel voorkomende denkfout daarbij is dat met uitgaat van een "one suit fits all" (applicatie-)omgeving.

Zoals als Jan al aangeeft, boekhouden, programmeren of webdesign maken op een smartphone is niet alles. Echter, voor een servicemonteur kan een smartphone of tablet juist weer heel handig zijn, even de code scannen van het apparaat en meteen alle gegevens online bij de de hand bijvoorbeeld.

Een real-time, online catalogus op een 10" tablet is voor een salesman ideaal, maar een technisch tekenaar heeft misschien veel meer aan een echt toetsenbord, muis en 2 grote beeldschermen.

Een andere gevaarlijke vindt ik de vraag "bij welke processen zou een app je dagelijkse werkzaamheden kunnen ondersteunen"
Waarom probeert men proces problemen op te lossen met IT, in plaats van processen te verbeteren?
Wat je dan al heel snel krijgt is dat gebruikers de tooling de schuld gaan geven, vergetende dat tools er zijn ter ondersteuning van het proces, en niet andersom.

Spijker op z'n kop PaVaKe " dat tools er zijn ter ondersteuning van het proces".
Overigens voor een saleskatalogus heb je alleen een browser nodig, geen "app", als browser-om-mee-te-nemen vindt ik tablet/smartphone goed maar ook daar moet je op de beveiliging van de toegang letten.

@ Pa Va Ke, een dergelijke vraag dient slechts als een voorbeeld. De essentie is juist dat de organisatie begrijpt waar medewerkers behoefte aan hebben, wat er geoptimaliseerd kan worden en medewerkers betrokkenheid creëren.

Je opmerking "Waarom probeert men proces problemen op te lossen met IT, in plaats van processen te verbeteren?" begrijp ik niet helemaal. Niets in mijn artikel suggereert dit.

Uiteraard dient men bestaande processen eerst te optimaliseren alvorens er tooling voor in te zetten. Lijkt me redelijk evident dat tools er zijn als ondersteuning van de processen.

@Felix The Cat, heb je tot 03:16 azijn gedronken? Als je niets bij te dragen hebt reageer dan gewoon niet op de Computable blog, maar ga flamen op Reddit topics oid...

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×