Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Hoe veilig is cloudtelefonie eigenlijk?

12 oktober 2015 - 08:363 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Jasper den Hartog
Jasper den Hartog

Als het gaat om data in de cloud komt de vraag naar de veiligheid al snel aan de orde. Wat heeft de cloudleverancier gedaan om data van klanten te beschermen tegen niet-geautoriseerde gebruikers (of nieuwsgierige overheidsdiensten)? Deze vraag is voor organisaties vaak al voldoende reden om geen clouddiensten af te nemen of er in ieder geval terughoudend mee om te gaan.

Opvallend genoeg is beveiliging van cloudtelefonie in Nederland geen issue. Wij zijn nu ruim twee jaar actief in deze markt en ik heb nog nooit de vraag van een klant gehad hoe het zit met de privacy en de veiligheid van bellen via een cloudplatform. Kennelijk is er een onderscheid in de beleving van klanten tussen data in de cloud en telefoneren in de cloud. Dat is op zich opmerkelijk, omdat deze situatie in Duitsland – waar ons cloudtelefonieplatform vandaan komt – precies andersom is. In Duitsland willen klanten precies weten wat je als leverancier doet om alles veilig te houden, ook bij cloudtelefonie. Dat terwijl Duitsland van alle Europese landen toch al de strengste wetgeving kent op het gebied van privacy.

Beschikbaarheid en misbruik

Naast beveiliging is beschikbaarheid in theorie een issue. Zonder een goede internetverbinding is cloudtelefonie niet mogelijk. Je zou dus aannemen dat klanten hier ook vragen over stellen. Bereikbaarheid is immers een groot goed. Maar ook hierover krijgen wij heel zelden een vraag. Telefonie wordt – in welke vorm dan ook – vooral ervaren als een commodity-dienst die ‘er gewoon is’.

Nog een vraag die je weinig hoort: is er misbruik te maken van cloudtelefonie door derden? Het antwoord is natuurlijk ja. Het is in theorie mogelijk een telefonieaccount van iemand over te nemen en daar misbruik van te maken, bijvoorbeeld door een nummer automatisch langdurig te laten bellen naar een peperduur betaalnummer.

Vraag is uiteraard of klanten zich zorgen zouden moeten maken over hun privacy, beschikbaarheid van de telefonie of mogelijk misbruik van hun account. Het antwoord is wat mij betreft nee. Het zijn zaken die je als leverancier goed behoort te regelen. Dat is bij ons ‘Made in Germany’-product geen enkel probleem. Wij slaan geen privé-gegevens van klanten op. Eventuele fraude signaleren we direct en stoppen we meteen. Op  het gebied van beschikbaarheid zijn verschillende maatregelen genomen die uitval van het systeem vergaand voorkomen.

Achterover leunen?

Betekent dit dat je als klant daarom achterover zou moeten leunen? Ik vind van niet. Ook klanten hebben een eigen verantwoordelijkheid om risico’s vast te stellen en waar mogelijk terug te dringen. Vraag jezelf maar eens af wie baat zou kunnen hebben bij jouw data. En overleg dan met je leverancier welke maatregelen eventueel nodig zijn. Vertrouwen is prima, maar controle is toch beter.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    3 reacties op “Hoe veilig is cloudtelefonie eigenlijk?”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      14 oktober 2015 om 12:05

      Eenvoudige vraag, wat betekent “cloudtelefonie” en waarin onderscheidt het zich van VOIP?
      Nog een vraag, waar komt de uitspraak vandaan dat duitsland de strengste privacywetgeving heeft in europa?
      Interesseert me.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      14 oktober 2015 om 14:36

      Eerste vraag al zelf het antwoord gevonden. Cloudtelefonie is een hosted VOIP webapplicatie die op een cloud-installatie draaien kan en de telefooncentrale virtualiseert.
      Dus met alle voor- en nadelen van “de cloud”.

      Login om te reageren
    3. EdeHaan schreef:
      15 oktober 2015 om 14:32

      “Wij slaan geen privé-gegevens van klanten op.”
      Waar bestaan jullie dan van? Want je kunt geen rekening meer sturen, je weet namelijk niet hoelang en met wie er gebeld word. Helemaal niets.
      En hoeven jullie ook niet aan één of andere opslag-plicht van telecom gegevens te voldoen?
      😉 ik begrijp het al, het gaat helemaal buiten jullie om 😉
      Vreemd, die laatste alinea, hoort die wel bij het zelfde artikel?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Minister vreest Chinese spelletjes om Nexperia vleugellam te maken

    Carrière

    Onverantwoord gedrag kostte Chinese bestuurder Nexperia de kop

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    Cloud & Infrastructuur

    EU grijpt nog niet in tegen Microsofts cloudlicenties op Google en AWS

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs