Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Outsourcen helpt waarborg bedrijfscontinuiteit

 

Vrijdag 27 maart 2015 werd Noord-Holland en een groot deel van Flevoland getroffen door de grootste stroomstoring in de Nederlandse geschiedenis. Een miljoen huishoudens hadden geen stroom meer. Op Schiphol werd niet gevlogen, de treinen stonden stil, mensen zaten vast in de lift en bedrijven werden ontruimd. Een miljoenenschade, veroorzaakt door een defect in een hoogspanningsstation in Diemen.

De storing maakte duidelijk hoe kwetsbaar en afhankelijk we zijn van stroom. Werknemers van veel bedrijven konden niet werken en waren ontregeld. Een gevoel van machteloosheid overviel hen, zeker toen bleek dat de zendmasten van mobiele aanbieders ook uitvielen. Veel ondernemingen vroegen zich meteen af hoe het met de bedrijfscontinuïteit is gesteld. Want als je geen stroom hebt, hoe houd je dan je it-infrastructuur en applicaties in de lucht? Processen komen stil te liggen, omzetderving en reputatieschade zijn onvermijdelijk en de kosten om weer op te starten aanzienlijk. De oplossing is eenvoudig: outsource je it-infrastructuur naar een datacenter en ga van on-premise naar off-premise. Maar met wie ga je in zee? Hier volgen vijf tips om tot een weloverwogen besluit te komen.

1. Tier 3 datacenter
Dit is de basis. Datacenters worden geclassificeerd van tier 1 tot en met 4. Hoe hoger de tier, hoe beter de beschikbaarheid van het datacenter. Voor de meeste bedrijven bieden tier 3 datacenters de beste prijs/kwaliteit verhouding. Door de redundante componenten en verschillende onafhankelijke distributiepaden voor voeding en koeling hebben deze datacenters maximaal 1,6 uur downtime per jaar. Ter vergelijking: een tier 2 datacenter mag maximaal 22 uur downtime per jaar hebben. Nog meer zekerheid nodig? Kies een aanbieder met meerdere datacenters die geografisch verspreid zijn. Hierdoor kun je een twin datacenter-oplossing opzetten om de risico’s verder te verminderen.

2. Redundante it-apparatuur
Met enkel een tier 3 datacenter ben je er nog niet. De kans op downtime wordt verder geminimaliseerd door je hosting-oplossing redundant uit te voeren. Denk aan gescheiden powerfeeds, meerdere harddisks in een raid setup, en dubbele netwerkswitches en -uplinks. Opereert jouw bedrijf op internationaal niveau? Onderschat dan de invloed van een wereldwijd netwerk niet. Met redundante netwerkinfrastructuur en connectiviteit kan een deel van het netwerk door bijvoorbeeld een stroomstoring zonder grote gevolgen wegvallen.

3. Bewezen veiligheidsmaatregelen
Hoe betrouwbaar is een hostingprovider? Kijk naar de certificeringen die men in huis heeft. De juiste certificaten bewijzen dat de processen op orde zijn en dat deze periodiek getoetst worden. Alleen zo weet je dat er vaste procedures zijn om problemen te voorkomen, op te vangen en op te lossen.

4. 24-uurs support
Problemen kun je nooit helemaal uitsluiten, kijk maar naar de stroomuitval van die vrijdag. Daarom is het goed als er dag en nacht engineers aanwezig zijn die direct problemen kunnen verhelpen, en die bovendien zorgen voor tijdige en heldere communicatie, via bijvoorbeeld een Network Operations Center (NOC), e-mail en social media.

5. Service level agreements
In een service level agreement (sla) staat welke kwalitatieve serviceniveaus je mag verwachten van een hosting provider. Check de sla goed van tevoren: is de beschikbaarheid gegarandeerd als het er echt toe doet? Hoe snel moet de dienstverlener reageren? Wie is aansprakelijk als er iets mis gaat? Lees ook de sla regelmatig opnieuw door om het document te onderhouden.

Marc Burkels, manager bare metal servers bij LeaseWeb

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5249967). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

En zijn alle netwerkcomponenten die de gebruiker met het datacenter verbindt ook redundant in stroomvoorziening uitgevoerd?

Zeker is het goed om aandacht te vragen voor de afhankelijkheid maar lessen met Katrina leerden dat je verrekte weinig hebt aan vrolijk door zoemende servers als je geen verbinding meer hebt, het communicatie deel wordt dan ook nog vaak vergeten in de informatieketen. Ja, ja de Titanic werd ook als onzinkbaar verkocht maar ging op haar eerste reis naar de kelder doordat even vergeten werd dat certificeringen geen enkele garantie bieden.

In aanvulling op Ewout:

Dit soort oplossingen wordt pas interessant als je lokaal ook een noodstroomvoorziening hebt (anders ligt je business alsnog plat bij een stroomstoring) en meervoudig redundante verbindingen hebt van je bedrijf naar de datacentra.

Jammer genoeg worden stroomstoringen als deze aangegrepen om "angst" te verkopen, maar geen gedegen end-to-end oplossingen

[...] De oplossing is eenvoudig: outsource je it-infrastructuur naar een datacenter en ga van on-premise naar off-premise [...]

Hoe opportunistisch kun je nog meer zijn?

Aan outsourcen en de hieraan gerelateerde zaken kleven voldoende onderwerpen die je in een haalbaarheidsonderzoek moet onderzoeken en bestuderen. Dit terwijl hier wordt gezegd: ....De oplossing is eenvoudig: Outsourcen!
Ik vind het zeer opportunistisch en ook amateuristisch als je van een gebeurtenis gebruik (of misbruik??) wilt maken om je dienst/product "zonder onderbouwing" te promoten.

Verder vind ik het onnodig in te gaan op een bewering zonder onderbouwing.

En omdat in Nederland alle stroom gekoppeld is in één netwerk, zelfs over de grens, is het niet mogelijk een tier4 datacenter te hebben in NL.

Die tier4 datacenters bestaan hier dus niet, dus houdt daar over op.

Daarvoor moet je twee onafhankelijke energie leveranciers hebben, en dat is bij wet hier juist verboden. Dubbele infrastructuur werd hier als maatschappelijk onwenselijk ervaren.

Zoals veel anderen ook al schreven: hoe is de verbinding vanuit de locatie waar je zelf zit geregeld? Als die down is, heb je nog steeds niets aan een wel draaiend geoutsourced datacenter.

Dit heeft dus alleen nut als gebruikers en klanten verspreid zijn en niet allemaal hinder ondervinden van een stroomstoring. Daarnaast was de afgelopen stroomstoring bijna uniek te noemen en was deze in een groot gedeelte van het geraakte gebied in 2 uur opgelost. Verspreid over de afgelopen 10 jaar zorgde deze storing dus voor een gemiddelde downtime van 12 minuten. Compleet acceptabel imo.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×