Operatie 'Ontguldening'

Enthousiast onthaal van de euro maakt nog geen einde aan conversies

Dit artikel delen:

Alle doemscenario's ten spijt is de invoering van de euro haast smetteloos verlopen. Maar het werk op it-gebied is nog niet gedaan. Veel bedrijven gebruiken deze maand om hun administratie, met name de salarisverwerking, definitief eurobestendig te maken. Het ijkpunt wordt de maandafsluiting. Bovendien wacht de 'ontguldening'.

De probleemloze invoering van de euro doet sterk denken aan de geruisloze millenniumovergang, waar de milleniumbug zich ondanks sombere voorspellingen koest hield. Deskundigen maakten zich de afgelopen jaren vooral zorgen over het midden- en kleinbedrijf, dat de overschakeling op de euro en de bijbehorende it-aanpassingen ernstig zou onderschatten. Els Prins, secretaris betalingsverkeer bij MKB Nederland erkent dat ook zij haar hart heeft vastgehouden omdat er zo weinig proefconversies werden uitgevoerd. Ze heeft echter na 1 januari geen enkel bericht ontvangen over firma's die met grote automatiseringsproblemen kampen. Haar indruk is dat veel it-bedrijven de afgelopen tijd erg hard hebben gewerkt om hun mkb-klanten alsnog te helpen. Mirjam Ost, beleidsmedewerkster van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, zegt dat in ieder geval de toonbankinstellingen in het mkb op tijd klaar waren. "Die moesten wel met oog op de inkoop en betaaltransacties. En als je de kassa's aanpast, dan moet ook de achterkant van de it-infrastructuur worden veranderd."

Ontguldening

Frank Wammes, werkzaam bij het zogeheten eurocenter for excellence van Cap Gemini Ernst & Young, stelt vast dat de invoering van de euro veel inspanningen heeft gekost, maar "bij onze klanten niet tot grote problemen heeft geleid." Wammes benadrukt echter dat het werk nog niet gedaan is. "Veel bedrijven, waaronder ook grote firma's, voeren in januari na de jaarafsluiting de finale conversie in hun administatie uit. Vooral het salarisvraagstuk vergt de nodige aandacht. Dat legt nog een behoorlijke belasting op de organisatie."
Hij constateert dat het huidige beeld in de media van een geslaagde euro-overgang vooral wordt bepaald door het enthousiaste consumentenonthaal en het haast vlekkeloos verlopende transactieverkeer. "Dit betekent echter niet dat alle bedrijfssystemen al europroof zijn." Hij noemt drie categorieën organisaties: zij die voorop lopen en al lang klaar zijn met de euroconversie, zij die anderhalf jaar geleden zijn begonnen en het afgelopen halfjaar er flink aan hebben moeten trekken, en zij die de laatste maanden heel hard gerend hebben maar hun conversie nog niet hebben afgerond. "Het grote verschil met de millenniumaanpak is dat daarvoor een keiharde deadline stond: wie op 1 januari 2000 niet klaar was, had een probleem. Bij de invoering van de euro ligt dat anders: het houdt niet op na 1 januari 2002. Er bestaat nog gelegenheid om systemen aan te passen. Diverse bedrijven hebben bijvoorbeeld voor een gefaseerde aanpak gekozen."
Wammes verwacht dat de euroconversie-handelingen nog tot in februari doorlopen. Voor de meeste bedrijven vormt de komende maandafsluiting het ijkpunt om te controleren of de conversie geslaagd is. Voor automatiseerders met euro-expertise blijft ook daarna nog genoeg werk voorhanden. Wammes noemt het fenomeen van de ontguldening: "Wij werken bijvoorbeeld voor een grote bank waar de komende tijd alle guldenvermeldingen uit de systemen en communicatiemiddelen moeten worden gehaald."

Ongerief

Tot nu toe zijn er nog weinig automatiseringsproblemen gemeld. Een firma uit het mkb, waar het niet naar wens loopt, is Van Rijsoort Buigwerk. Deze buisbuigerij uit Klaaswaal gebruikt financiële software van Exact, maar kreeg ondanks allerlei toezeggingen de definitieve euro-versie pas eind december. "Exact zelf spoorde ons herhaaldelijk aan om ruim van te voren een proefconversie uit te voeren, maar die bleek vol met fouten te zitten. Die hadden ze klaarblijkelijk te weinig doorgetest", vertelt administrateur Joyce Versloot.
De bekendste storing ontstond op nieuwjaarsdag bij de agentschapppen van Postkantoren BV. Zo'n tweehonderd kleine postkantoren bleken de dag ervoor een aantal administratieve processen, zoals het kasboek, niet goed te hebben afgesloten in het overkoepelende Automatiseringssysteem Loketdiensten (ALD). Daardoor kon de centraal aangestuurde euroconversie op 1 januari niet plaatsvinden.
Floris Sterk, woordvoerder van Postkantoren, zegt dat de storing op vrijdagmiddag 4 januari geheel was opgelost, met hulp van Compaq en Ordina die samen verantwoordelijk waren voor de euroconversie. "De aanpassingen in het ALD bleken in sommige gevallen toch complexer in elkaar te steken." Hij wil er nog wel op wijzen dat de conversie bij 1100 van de in totaal 1300 postkantoren geheel probleemloos is verlopen.
 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-01-11T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.