Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Getronics bewijst zichzelf diensten

11 september 2003 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Consolidatie en ip-telefonie zijn de steekwoorden in het betoog van Jean-Paul Adans, cio van Getronics. De onderneming voert versneld plannen uit om intern de automatisering te moderniseren. Uit kostenoverwegingen, om voor klanten ervaringen op te doen en om nieuwe handel te genereren.

  
Jean-Paul Adans, ceo van Getronics: de modernisering van het eigen informatie- en communicatietechnologieplatform nu ‘agressiever dan gebruikelijkwordt uitgevoerd’.
Neerlands automatiseringstrots is door een diep dal gegaan. In een recent artikel in NRC-Handelsblad vertelt de huidig vice-voorzitter Klaas Wagenaar welk pad is afgelegd om de weg naar boven te hernemen. Verscholen tussen financiële constructies, overleg met commissarissen en klanten, verkoop van de – oneerbiedig gezegd – loonstrokentak’, staat het zinnetje: "Verder zijn de it-systemen verbeterd. ‘Wat we altijd al doen bij onze klanten, was bij de eigen organisatie verzuimd’, stelt Wagenaar zuur vast".
Aan de kersverse cio Jean-Paul Adans, voor april van dit jaar nog senior vice president marketing bij Getronics, de taak handen en voeten te geven aan die uitspraak. Hij wil niet zo ver gaan zijn onderneming te vergelijken met de kinderen van de schoenmaker die altijd op klompen lopen. Wel erkent hij dat de modernisering van het eigen informatie- en communicatietechnologieplatform nu ‘agressiever dan gebruikelijk wordt uitgevoerd’.
Serverconsolidatie is een troef. "Wereldwijd hebben wij twaalfhonderd servers in de productie. In mei hebben we een programma gestart om dat aantal dit jaar met tien procent terug te brengen en volgend jaar nog eens met twintig procent. Op dit moment draaien tal van bladeservers in het lab om te beoordelen hoe we die gaan inzetten. Het aantal mailservers hebben we teruggebracht van honderdtwintig naar zeventig. We draaien nu nog op Exchange 2000. Volgend jaar nemen we Exchange 2003 in gebruik en dan gaan we het aantal mailservers nog eens halveren."
De kostenbesparing, zo vertelt hij, zit hem niet zozeer in lagere licentie- en hardwarekosten, want dat is eenmalig. "Vooral verlaging van de bijkomende kosten, bijvoorbeeld door minder ruimtebeslag en onderhoud, is interessant."
Wat tevens meespeelt, is wat Adans noemt ‘de showcase’: laten zien aan klanten dat je zelf ook gebruikt wat je hun aanbeveelt. "Eat your own dogfood", aldus de cio.

IP-telefonie

Consultants van Getronics houden veel van hun klanten voor dat het zinvol is telefonie via het ip-netwerk te laten lopen. Op dit vlak is het bedrijf met een inhaalslag bezig. Wereldwijd zijn er al zevenduizend ip-telefoons in gebruik, maar dit aantal gaat drastisch omhoog (in Europa zijn er 15.000 Getronics-medewerkers). In een onderneming, waar de divisie Service Delivery zeshonderdduizend aanroepen per maand in de call centers krijgt te verwerken, is dat niet zomaar een operationele beslissing. Hier zit eveneens een strategische overweging achter: de mogelijkheid tot het aanbieden van meer dienstverlening.
Op de datacentra van Getronics (de grootste staat in Brussel) wordt Vantive gebruikt voor de contactactiviteiten met de klanten. In 1999 is Vantive door Peoplesoft opgekocht, zodat Getronics nu in een migratiefase zit. Ook de infrastructuur wil Adans consolideren in Europa. "In Duitsland en Engeland hebben we al ip-telefonie; dat gaan we uitbreiden. Maar we gaan ook meer samenwerken op Europees niveau en de infrastructuur consolideren. De productieservers bijvoorbeeld, gaan allemaal naar Brussel."
Met de grote carriers, zoals MCI, is Getronics in overleg om gezamenlijk ook wan-diensten te kunnen aanbieden. ip-telefonie biedt dan ondernemingskansen: de verkoop van unified messaging bijvoorbeeld. "Als klanten hun telefonie via onze datacentra laten lopen, bereiken wij sneller een kritische massa om gunstige afspraken met de carriers te maken. Dat is onze inzet in Europa."

Standaardiseren

Getronics heeft innige partners gevonden in Cisco, Dell en Microsoft. Niet alleen heeft zij daardoor kennis van de producten om zinnige implementaties bij klanten te kunnen uitvoeren, zij standaardiseert ook zoveel mogelijk op producten van deze drie fabrikanten. Zo beschikt de onderneming over een Common Operating Environment, Common Systems Environment en Common Applications Environment. "Wij standaardiseren op hardware en software. Alle definities hebben we vastgelegd; we controleren ook of ze worden nageleefd", verklaart Adans. "Met Dell bijvoorbeeld is afgesproken dat elke PC aan ons wordt afgeleverd met ons beeldmerk erop. Op het vlak van de applicaties zijn er nog enkele die niet in onze omgeving passen. Die gaan we zo snel mogelijk uitfaseren. Wij gebruiken SAP voor de financiële afhandeling en Microsoft EPM voor overige zaken als ‘deliverables’, ‘resource planning’ en handel. Al die gegevens uit EPM gaan naar SAP. Die kennis die we hier binnen onze eigen bedrijfsmuren opdoen, kunnen we later verkopen aan klanten."
Opvallend is dat op de website van Microsoft Nederland een medewerker van Getronics uitlegt waarom Enterprise Project Management van de softwarefabrikant zo geweldig is.
"Wij stappen over op Office 11 van Microsoft. Daarin zit een nieuwe versie van EPM. We zijn nu bezig die te onderzoeken en begin 2004 gaan we die intern overal toepassen. Daarmee kunnen we dan weer EPM-diensten aan onze klanten aanbieden. Gelukkig is EPM niet iets dat je zo vanuit de doos kunt gebruiken. Daar is nog wel wat specialistenwerk voor nodig. Die kennis bouwen we nu op."< BR>

Meer over

VoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederlandse bedrijven nog niet kansloos om EU-gelden cloud en ai  

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs