Accenture sluit bpo-contract

Overname This betaalt zich uit bij Leidsche verzekeringen

Dit artikel delen:

Accenture neemt de afhandeling van de polisadministratie van Leidsche verzekeringen over. Het heeft de systemen van de levensverzekeraar overgezet naar de This-omgeving. De boedel van dit in september bankroet gegane softwarebedrijf is in handen van Accenture, Leanapps en Uniserve.

This zet door
Participatiemaatschappij Parnib investeerde in 1999 nog zeven miljoen gulden in Ten Ham Informatie Systemen (This) in ruil voor een minderheidsaandeel. Andere aandeelhouders van deze leverancier van standaardpakketten voor de verzekerings- en pensioensector en zorginstellingen waren oprichter/directeur Willem ten Ham, ander management en personeel, Zwitserleven, ING, en William Mercer. Afgelopen september ging deze softwaremaker failliet. Belangrijke klanten, zoals Nationale Nederlanden, Interpolis en Zwitserleven kregen de broncode van de door hun gebruikte applicaties. De boedel werd overgenomen door Accenture, it-leverancier Uniserve en softwarebedrijf Leanapps, waar ex-medewerkers van This werken. Zij bieden onderhoudsdiensten aan op de pakketten Thislife en Unipas.
Zwitserleven heeft hiervan afgezien. De verzekeraar gebruikt sinds 2000 de met hulp van CMG op maat gesneden toepassing Thispas. Om ervoor te zorgen dat het pakket blijft werken, heeft de verzekeraar zes medewerkers van This in dienst genomen.
Levensverzekeraar Leidsche Verzekeringen heeft een bpo-contract (business process outsourcing) met Accenture gesloten. Hierbij heeft de verzekeraar de uitbesteding van zowel de administratie als de automatisering van zijn diensten en producten bij de ict-dienstverlener neergelegd. Het contract gaat in per 1 januari 2003; de looptijd bedraagt tien jaar. Accenture neemt geen personeel over. De oude systemen werden ondersteund door de systeembeheergroep van de Bloemers Nassau Groep, waarvan Leidsche Verzekeringen deel uitmaakt. Een woordvoerster meldt dat Bloemers Nassau, een schadeverzekaar voor het bedrijfsleven, zelf niet tot bpo overgaat. "Bij schade gaat het om een veel ingewikkelder backoffice."

Vervanging

Peter Heemskerk, partner Financial Services Accenture, zegt dat het uitbesteden van zakelijke processen onder levensverzekeraars in toenemende mate plaatsvindt. Zij hopen daarmee in het licht van teruglopende marges de efficiëntie te vergroten en op kosten te besparen. Bovendien hoeven ze zich dan niet meer druk te maken over ict-zaken. Heemskerk: "Levensverzekeraars gebruiken al jarenlang dezelfde systemen. Die zijn echt aan vervanging toe. Probleem is dat nog maar een beperkt aantal toepassingen beschikbaar zijn."
De in eigen huis ontwikkelde systemen van Leidsche Verzekeringen zijn binnen acht weken geconverteerd naar het Leven Service Centrum van Accenture. "Er vonden relatief weinig aanpassingen plaats", zegt Heemskerk. "Wel moesten we terdege rekening houden met de zeer flexibele voorwaarden in de producten." De systemen van This (zie kader) vormen de basis van de it-omgeving. Daarnaast zijn er systemen voor werkstroombeheer, managementinformatie en webtoegang.

 
Rik Sanders

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-11-22T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.