Alle hens aan dek in Facility Management
Het is maar de vraag of de bedrijvigheid in Facility Management (FM) na corona terugkomt op het oude peil. De totale sector telt zo'n 300.000 medewerkers. Door de veranderende behoefte stijgt de noodzaak voor flexibiliteit en andere vormen van dienstverlening. Daardoor ontstaat een krimp in de traditionele FM-dienstverlening op basis van vaste contracten. Dat heeft tot gevolg dat een zeer groot deel van de medewerkers op termijn een andere baan moet zoeken, wellicht zelfs in een andere sector. De FM-sector moet zichzelf opnieuw uitvinden om in de nieuwe werkelijkheid bestaansrecht te houden. Dat vraagt om een bedrijfsoverschrijdende visie en strategie.
#samensterkFM heeft een grote groep mensen en partijen gemobiliseerd. ,,Wij zijn geen branche-organisatie, we willen een platform zijn voor innovatie.” Dat zegt Karoline de Koning, samen met Daniëlle Overweg initiatiefnemer van #samensterkFM. De rol van arbeid op locatie is overal veranderd. Daarmee staat ook de dienstverlenende wereld op zijn kop. Waar ontstaan nieuwe kansen? Wat betekent het voor de werknemers? Daniëlle Overweg: ,,Dienstverlening moet anders. De vraag is nog hoe? Met #samensterkFM zijn we dat aan het uitvinden. Inspireren, verbinden, initiëren en vooruitgang realiseren zijn daarbij de kernwoorden.”
Pioniers
#samensterkFM is in maart 2020 opgericht. Inmiddels heeft zich een snel groeiende community van mensen en bedrijven (‘pioniers’) gevormd die actief meedenken en -doen. ,,Als community hebben we 3 hackathons, 1 ronde tafel, 30 lunchsessies en 9 FMwork(ing) papers gerealiseerd. Voor de meest recente hackathon - begin februari - zijn Yask, Asito, G4S, Schoonmakend Nederland en Selecta als pioniers ingestapt. Google Cloud en g-company zijn als pioniers aangesloten op het gebied van data,” zegt Overweg.
Kleine stapjes, groot doel
Als je aan innovatie denkt, dan denk je direct aan Google. ,,Innoveren kan niet zonder data en analyses, al was het alleen maar om veronderstellingen en ideeën te toetsen en aan te scherpen. Wij doen graag mee om deze voor Google belangrijke sector te helpen data te ontsluiten en te analyseren,” zegt Michiel Hazen van Google Cloud. Hazen heeft Google Partner g-company erbij gehaald vanwege diens track record in het innoveren van dienstverleners. ,,Wij vinden het tof om een nuttige bijdrage te leveren aan het oplossen van dergelijke grote maatschappelijk vraagstukken”, zegt David Saris, oprichter en directeur van g-company. ,,De aanpak van #samensterkFM sluit perfect aan op de open manier waarop Google innovatie mogelijk maakt en waarop wij werken: kleine stapjes, gewoon proberen, elke keer een beetje beter, openstaan voor alternatieven…. Maar altijd met een heel groot doel voor ogen. In dit geval honderdduizenden mensen helpen hun inkomen te behouden binnen of buiten de sector.”
g-company heeft allerlei data bijeengebracht, uit openbare bronnen maar ook data van de deelnemers. Data over reisgedrag, alarmmeldingen, urendeclaraties, ziekmeldingen, kopjes koffie uit de automaat… noem maar op. Saris: ‘’Alles natuurlijk geheel conform de privacywet- en regelgeving. Op die data hebben we allerlei analyses losgelaten om meer inzicht te krijgen in de stand van zaken en vooronderstellingen te toetsen. Het heeft de deelnemers ook geleerd om goed na te denken over de voorkant, over het stellen van de juiste vragen.” De deelnemers leerden ook welke processen nodig zijn: het overzetten van grote hoeveelheden data, opschoning en verkenning, en het visueel maken van inzichten. In zeer korte tijd zijn met de tools van Google al deze zaken samen gerealiseerd.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: