Een sterke zoekmachine optimalisatie gaat tegenwoordig verder dan alleen het typen van een zoekopdracht en zorgen dat je gevonden wordt. Dat het tegenwoordig ook mogelijk is om gewoon hardop te zeggen wat je zoekt en dat slimme, spraakgestuurde apparaten nog sneller met een antwoord komen, is wat minder bekend. We zien het steeds vaker: een slimme speaker die als een persoonlijke assistent functioneert. Vooral voor ondernemers is dit een ontwikkelingen om in de gaten te houden. Henri van internet marketing bureau HV Media legt uit waarom het belangrijk is om als ondernemer hierop in te spelen.
"Hoe meer mensen gebruik gaan maken van 'Voice Search' hoe belangrijker het is dat uw onderneming op voor deze manier van zoeken is ingespeeld. Om gevonden te worden door spraakgestuurde apparaten vraagt namelijk een andere aanpak dan gevonden worden door de normale zoekmachines. Voor deze laatste worden vaak korte steekwoorden gebruikt, maar met Voice Search worden de vragen langer en zijn vaak locatie gericht. De korte steekwoorden worden vervangen door langere steekwoorden. Hier kunt u in de website teksten al rekening mee houden. Een internet marketing bureau heeft hiervoor de nodige expertise en kan u hierbij helpen", zegt de SEO specialist.
Henri wil wet wat uitgebreider ingaan op wat nu precies lange steekwoorden zijn. "Als je voorheen bijvoorbeeld zocht in Google op 'internetbureau Den Bosch' dan zocht je aan de hand van de zoekresultaten het dichtstbijzijnde internetbureau. Met Voice Search zeg je simpel: "Hey Google, wat is het dichtstbijzijnde internetbureau?" De korte steekwoorden worden vervangen door 'longtail zoekwoorden'. Deze geven vooral antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe? Door deze vragen al zoveel mogelijk in de website teksten te beantwoorden wordt u door Voice search eerder gevonden."
Longtail zoekwoorden hebben kracht omdat de concurrentie hierop een stuk minder is. Bezoekers die met longtail zoekwoorden op een website terecht komen zijn doelgericht en de kans dat zij klant worden is een stuk groter dan bij algemenere zoekwoorden. "Voice Search is een belangrijk onderdeel van ene goede SEO strategie", stelt Henri. "Het zoekgedrag van mensen verandert, sinds de komst van de Nederlandstalige Google Nest is Nederland klaar voor Voice Search. Deze verandering hebben invloed op de SEO strategie van een onderneming want goed gevonden worden in Google blijft belangrijk. Of mensen nu zoeken door hun vraag in te typen of door deze aan de Google assistant te stellen, potentiële klanten moeten kiezen voor uw product. Ik adviseer bedrijven dan ook ervoor te zorgen dat ze klaar zijn voor Voice Search en een SEO specialist hiernaar te laten kijken want Voice Search is de toekomst", voorspelt Henri van het strategische online marketing bureau.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: