In mei 2018 ging de nieuwe Europese Wet voor persoonsgegevens van kracht. De General Data Protection Regulation (GDPR) leefde bij vrijwel iedere organisatie en was één van de belangrijkste punten op de agenda. Experts zagen in het afgelopen jaar de aandacht voor de GDPR enorm dalen, terwijl continue aandacht voor de GDPR absoluut noodzakelijk is. Eén van de belangrijkste aandachtspunten zou GDPR awareness moeten zijn. De GDPR-challenge maakt GDPR awareness een plezierige beleving om medewerkers up-to-date te houden over de verwerking van persoonsgegevens.
Onepoint, Trixir en Meridion lanceren in samenwerking de GDPR-challenge. De organisaties hebben hun krachten gebundeld en hun verschillende expertises ingezet voor het ontwikkelen van een serious game. Met trots lanceren zij deze innovatieve game voor organisaties die gericht is op de beleving van medewerkers.
Samenwerking
Onepoint is afgelopen jaar uitgeroepen tot de nr. 1 Digital Challenger en biedt end-to-end IT-oplossingen aan organisaties. Trixir heeft zich in 2016 als expert in gamification bij de business en service community van onepoint aangesloten. David Layani, CEO van onepoint, zegt: “Trixir past perfect bij onze innovatieve strategie voor het ondersteunen van bedrijven waarbij mensen, sociale connecties en openheid centraal worden gezet.” Meridion vormt de derde schakel in de GDPR-challenge. Meridion begeleidt organisaties in verschillende branches bij compliance en certificeringen op het gebied van privacy, informatiebeveiliging, kwaliteit en milieu. Ze vinden hierbij het zorgen voor een veiligheidsgerichte bedrijfscultuur door bewustzijn te creëren een belangrijk aspect.
Gamification
“Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me, and I will understand – Benjamin Franklin.”
Gamification is een natuurlijke leervorm, waarbij kennis snel wordt opgenomen en doelgericht vaardigheden worden aangeleerd. Door middel van spelelementen, emotionele drijfveren en speelplezier wordt kennisoverdracht een echte belevenis voor medewerkers. Uit onderzoek is gebleken dat mensen ruim 90% van de informatie onthouden wanneer zij worden blootgesteld aan een live experience. Dit in tegenstelling tot de passieve leermethode waarbij mensen maximaal 50% herinneren van wat zij zien, horen of lezen. Dit is dan ook de kracht van gamification. Nicolas Levi, leader gamification bij onepoint: “Voor ons is spel een van de fundamenten van het menselijk gedrag. Alles wat we doen, doen we in relatie tot een verlangen naar plezier. Wat we leren, leren we vaak door te spelen. En ons gedrag wordt bepaald door onze emotionele behoeften.”
General Data Protection Regulation
De GDPR maakt het voor organisaties steeds belangrijker om dataprotectie op orde te hebben én te houden. Bewustzijn van de regels en verplichtingen is daarvoor essentieel. De GDPR benoemt daarom ook expliciet (in artikel 39) het belang van bewustmaking en opleiding van personeel. De GDPR-challenge maakt het mogelijk om op een leuke en uitdagende manier de GDPR te laten leven binnen de organisatie en de dagelijkse werkzaamheden van iedere werknemer. Gerben den Dunnen, CEO van Meridion Information Security, onderstreept het belang van een veiligheidsgerichte bedrijfscultuur door bewustzijn te creëren: ‘’De GDPR lijkt na een jaar in de praktijk neer te komen op de awareness van medewerkers. Immers, voor een datalek heb je maar één persoon nodig. De game is het middel om awareness te vergroten. Dat je in het proces inzicht krijgt in je kwetsbaarheden ten aanzien van de GDPR is een waardevolle bonus.’’
Toekomstvisie
Vanwege de digitalisering binnen organisaties zal gamification een steeds belangrijker onderdeel worden van bedrijfsprocessen. Gamification biedt de flexibiliteit waar organisaties naar op zoek zijn. Geen dure trainingen meer, waarbij medewerkers gebonden zijn aan een vast moment van de dag. Gamification biedt de mogelijkheid om informatie bij te brengen op een interactieve wijze, waarin zij onderdeel zijn van de game binnen een realistische virtuele omgeving. Peter Paul Feijen, Managing Director onepoint NL, voegt toe: “Ik ben heel trots op de samenwerking met Trixir en Meridion die ons in staat stelt op een innovatieve, impactvolle en leuke manier onze gezamenlijke klanten beter te wapenen tegen inbreuken op de dataprivacy en te leren hoe te handelen mocht het toch gebeuren om zo de schade te minimaliseren”.