Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Onepoint, Trixir en Meridion lanceren GDPR game

23 mei 20194 minuten leestijdInnovatie & Transformatie

In mei 2018 ging de nieuwe Europese Wet voor persoonsgegevens van kracht. De General Data Protection Regulation (GDPR) leefde bij vrijwel iedere organisatie en was één van de belangrijkste punten op de agenda. Experts zagen in het afgelopen jaar de aandacht voor de GDPR enorm dalen, terwijl continue aandacht voor de GDPR absoluut noodzakelijk is. Eén van de belangrijkste aandachtspunten zou GDPR awareness moeten zijn. De GDPR-challenge maakt GDPR awareness een plezierige beleving om medewerkers up-to-date te houden over de verwerking van persoonsgegevens.

Onepoint, Trixir en Meridion lanceren in samenwerking de GDPR-challenge. De organisaties hebben hun krachten gebundeld en hun verschillende expertises ingezet voor het ontwikkelen van een serious game. Met trots lanceren zij deze innovatieve game voor organisaties die gericht is op de beleving van medewerkers.

Samenwerking

Onepoint is afgelopen jaar uitgeroepen tot de nr. 1 Digital Challenger en biedt end-to-end IT-oplossingen aan organisaties. Trixir heeft zich in 2016 als expert in gamification bij de business en service community van onepoint aangesloten. David Layani, CEO van onepoint, zegt: “Trixir past perfect bij onze innovatieve strategie voor het ondersteunen van bedrijven waarbij mensen, sociale connecties en openheid centraal worden gezet.” Meridion vormt de derde schakel in de GDPR-challenge. Meridion begeleidt organisaties in verschillende branches bij compliance en certificeringen op het gebied van privacy, informatiebeveiliging, kwaliteit en milieu. Ze vinden hierbij het zorgen voor een veiligheidsgerichte bedrijfscultuur door bewustzijn te creëren een belangrijk aspect.

Gamification

“Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me, and I will understand – Benjamin Franklin.”

Gamification is een natuurlijke leervorm, waarbij kennis snel wordt opgenomen en doelgericht vaardigheden worden aangeleerd. Door middel van spelelementen, emotionele drijfveren en speelplezier wordt kennisoverdracht een echte belevenis voor medewerkers. Uit onderzoek is gebleken dat mensen ruim 90% van de informatie onthouden wanneer zij worden blootgesteld aan een live experience. Dit in tegenstelling tot de passieve leermethode waarbij mensen maximaal 50% herinneren van wat zij zien, horen of lezen. Dit is dan ook de kracht van gamification. Nicolas Levi, leader gamification bij onepoint: “Voor ons is spel een van de fundamenten van het menselijk gedrag. Alles wat we doen, doen we in relatie tot een verlangen naar plezier. Wat we leren, leren we vaak door te spelen. En ons gedrag wordt bepaald door onze emotionele behoeften.”

General Data Protection Regulation

De GDPR maakt het voor organisaties steeds belangrijker om dataprotectie op orde te hebben én te houden. Bewustzijn van de regels en verplichtingen is daarvoor essentieel. De GDPR benoemt daarom ook expliciet (in artikel 39) het belang van bewustmaking en opleiding van personeel. De GDPR-challenge maakt het mogelijk om op een leuke en uitdagende manier de GDPR te laten leven binnen de organisatie en de dagelijkse werkzaamheden van iedere werknemer. Gerben den Dunnen, CEO van Meridion Information Security, onderstreept het belang van een veiligheidsgerichte bedrijfscultuur door bewustzijn te creëren: ‘’De GDPR lijkt na een jaar in de praktijk neer te komen op de awareness van medewerkers. Immers, voor een datalek heb je maar één persoon nodig. De game is het middel om awareness te vergroten. Dat je in het proces inzicht krijgt in je kwetsbaarheden ten aanzien van de GDPR is een waardevolle bonus.’’

Toekomstvisie

Vanwege de digitalisering binnen organisaties zal gamification een steeds belangrijker onderdeel worden van bedrijfsprocessen. Gamification biedt de flexibiliteit waar organisaties naar op zoek zijn. Geen dure trainingen meer, waarbij medewerkers gebonden zijn aan een vast moment van de dag. Gamification biedt de mogelijkheid om informatie bij te brengen op een interactieve wijze, waarin zij onderdeel zijn van de game binnen een realistische virtuele omgeving. Peter Paul Feijen, Managing Director onepoint NL, voegt toe: “Ik ben heel trots op de samenwerking met Trixir en Meridion die ons in staat stelt op een innovatieve, impactvolle en leuke manier onze gezamenlijke klanten beter te wapenen tegen inbreuken op de dataprivacy en te leren hoe te handelen mocht het toch gebeuren om zo de schade te minimaliseren”. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs